خبرگزاری کار ایران

در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت؛

اصلاح نژاد دام‌های کوچک برای افزایش تولید گوشت و شیر کشور

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۴۷۸

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: اصلاح نژاد دام های کوچک به منظور افزایش تولید گوشت و شیر کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در بازدید از یک واحد پرورش بز شیری در حال توسعه در شهرستان ری اظهار کرد: در سال های اخیر، یکی از پروژه های اصلی معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اصلاح نژاد دام های کوچک (گوسفند و بز) بوده که از طریق اصلاح نژادهای بومی و استفاده از نژادهای برتر خارجی انجام شده و موجب افزایش تولید گوشت و درآمد دامداران با بهبود ضریب تبدیل و چندقلوزایی و همچنین افزایش تولید شیر با بهره گیری از نژادهای برتر دنیا مانند نژادهای سانن، مورسیا و آلپاین در کشور گردیده است.

وی با بیان این که در کشور گله‌های خالص این نژادها به صورت گله‌های چند ۱۰۰ تایی و چند ۱۰۰۰ تایی وارد شده است، ادامه داد: دادمداری هایی در کشور فعال هستند که اختصاصا نژادهای اصیل یا اصلاح شده را نگه داری می کنند.

دکتر رضایی هدف از سفر به شهرستان ری را بازدید و بررسی پیشرفت یکی از این پروژه های در حال اجرا عنوان کرد و افزود: ظرفیت نهایی این پروژه ۴۰۰۰ راس دام با ۲۰۰۰ مولد است و در آن از نژادهای آلپاین، سانن و مورسیا پرورش داده می شود.

وی اضافه کرد: این دام ها هم خودشان باعث تولید می شوند و هم از مواد ژنتیکی (اسپرم و جنین) آنها می توان برای توسعه این نژاد ها در کشور استفاده کرد و انشااله این پروژه تا پایان سال به بهره برداری کامل خواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که سرمایه گذاری این پروژه به صورت کامل توسط بخش خصوصی با هدف تولید شیر بز انجام شده است، اذعان کرد: به شیر بز شیر مزیت دار اطلاق می شود زیرا هم چربی بالایی دارد هم راندمان پروتئین پنیرشان نسبت به گاو به خصوص گاو هلشتاین بسیار بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: شیر این بزها را معمولا تا دو برابر شیر گاو خریداری می‌کنند، بنابراین کاملا اقتصادی است. یک راس بز نژاد برتر در روز حداقل بین ۳ تا ۴ کیلوگرم شیر می‌دهد که اگر ضرب در ۵ هزار تومان کنیم کاملا اقتصادی است. دو قلوزایی هم دارد که به سرعت گله تکثیر پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز