خبرگزاری کار ایران

موانع مبادلات بانکی مهمترین چالش صادرکنندگان کشور است

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۱۱۷

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه سال 1397 از منظر اقتصادی، سالی پرالتهاب به لحاظ ارزی، مقررات و آیین‌نامه‌های وضع شده از سوی وزارت صمت و صادرات و واردات بود گفت: بخشی از این التهاب و آشفتگی بازار و اقتصاد کشور ناشی از اعمال تحریم‌های جدید بود.

به گزارش ایلنا، محمدکیوان آرا عنوان کرد: در سال 97 و با هدف جبران کسری ارز، بانک مرکزی محور سیاستگذاری کلان کشور شد و تمام فعالیت‌های بخش اقتصادی کشور متاثر از تصمیمات معاونت ارزی گردید. اگرچه اعلام شد تمام چرخه واردات باید از طریق سیستم بانکی صورت پذیرد اما هیچگاه مبادلات مالی امکان پیگیری از طریق بانک‌ها را نداشته است. این موضوع متاسفانه به دلیل عدم آشنایی شرکت‌ها با فرآیندهای مربوطه و تعامل مستقیم با بانک‌ها آسیبی جدی برای شرکت‌ها محسوب می‌شد؛ اما الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور و پیمان سپاری ارزی مربوطه، شرکت‌ها را ناچار به تبعیت با ساختاری جدید کرد که ساز و کارهای آن چندان چابکی لازم در شرایط تحریم را به همراه نداشت.

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین با انتقاد از بخشن نامه‌های متعدد و بدون زمینه سازی قبلی که منجر به زیان‌های مالی برای تولید کننده و صادرکنندگان محصولات صنعتی می‌شود، افزود: شرکت‌های داخل برای تامین ارز مورد نیاز کشور صادرات را در دستور کار خود قرار دادند که این امر در ابتدا با درآمد زایی ارزی مناسبی همراه بود و محصولات خود را در بازار بین‌الملل با قیمت‌های مناسبی به فروش رساندند؛ اما افزایش صادرات از سویی دیگر تعادل بازار داخل را برهم زد که همین امر موجب شد وزارت صمت برای ایجاد تعادل در بازار داخل، شرکت‌ها را ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا نماید که البته این تصمیمات به صورت ناگهانی و خلق الساعه انجام و اعمال شد.

وی گفت: اعمال یکباره مقررات وضع شده بدون اطلاع قبلی منجر شد. نخستین محموله شمش صادراتی چادرملو در اواخر سال 97 بارگیری به مدت 7 روز در بندرعباس متوقف گردد که این موضوع در شرایط کنونی تحریم و مشکلات موجود برای بازاریابی خریداران خارجی، خصوصا برای مجموعه چادرملو که اولین محموله شمش صادراتی آن در دست اقدام بود بسیار ناگوار بود.  متاسفانه تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه صدمات ناگواری به تولیدکنندگان وارد می‌نماید، دولت باید در خصوص ارز یک محدوده زمانی را مشخص نماید نه آنکه یکباره تصمیماتی اتخاذ شود که تولیدکنندگان را متضرر سازد. البته ساز و کار ایجاد شده توسط بانک مرکزی منجر به دستاوردهایی نیز شد از جمله آنکه بسیاری از شرکت‌هایی که با کارت‌های بازرگانی یک میلیون یورویی (یک بار مصرف) صادرات انجام می‌دادند؛ اما ارز حاصل از آن را به کشور بر نمی‌گرداندند و یا به جای ارز 10 هزار تومانی، ارز 16 هزار تومانی وارد می‌کردند و از این راه سودهای کلانی به دست می‌آوردند دیگر امکان سو استفاده را نداشتند.

کیوان آرا در خصوص تحریم فلزات ایران از سوی دولت آمریکا گفت: اگرچه در سال جدید فلزات از جمله آهن و فولاد در لیست تحریم‌های امریکا  قرار گرفته است، به نظر می‌رسد تحریم فلزات راه به جایی نخواهد برد و در این بخش دچار مشکل جدی نخواهیم شد .

این مدیر بازرگانی اضافه کرد : هر چند تامین الکترود گرافیتی برای شرکت‌های فولادی با مشکلاتی مواجه است، اما  این توانایی وجود دارد که بتوانیم محصول  مورد نیازمان را تامین کنیم.

کیوان آرا یاد آوری کرد: همانطور که در چند سال اخیر ایران با وجود تحریم‌های جهانی توانست  نیازهای خود را مرتفع کند از این پس نیز می‌توانیم برای سایر مشکلات موجود خود راه‌حلی اتخاذ کنیم . هر چند آنگونه که شرکت‌های پتروشیمی و نفت متاثر از تحریم ها هستند بخش معدن و صنایع معدنی آسیب پذیر نیست.

وی در عین حال تصریح کرد : تحریم ها هزینه‌هایی را به ما تحمیل کرده است که از آن جمله می توان به افزایش هزینه حمل و نقل دریایی اشاره داشت.

کیوان آرا همچنین با اشاره به اینکه شرکت چادرملو دارای کامل‌ترین زنجیره تولید فولاد در کشور است گفت: شرکت چادرملو در سبد محصولات خود از سنگ آهن تا مقاطع فولادی را دارد و رویکرد این مجموعه در  گذشته و حال، تامین نیاز واحدهای فولادی و مصرف کنندگان داخلی بوده است.  بطوریکه بخش زیادی از کنسانتره آهن تولیدی چادرملو که محصولی استراتژیک محسوب می شود در اختیار شرکت فولاد مبارکه، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان قرار داده  می شود و بخشی از آن نیز در چرخه تولید محصولات فولادی شرگت معدنی و صنعتی خودمان به مصرف می رسد .

مدیر بازرگانی چادرملو با بیان اینکه اکنون چادرملو به این قابلیت دست یافته است که مازاد محصولات نهایی فولاد خود را با هدف ورود به بازارهای صادراتی برای تامین بخشی از نیازهای ارزی خود به منظور تهیه  مواد اولیه مورد نیاز صادر نماید افزود:  تلاش ما بر آن است  تا با صادرات محصولات پایین دستی زنجیره فولاد یعنی شمش و آهن اسفنجی و با ایجاد ارزش افزوده از خام فروشی محصولات معدنی جلوگیری کنیم.

کیوان آرا یاد آوری کرد : کارخانه  تولید شمش فولادی چادرملو از سال 96 وارد مدار شد و اولین محموله شمش چادرملو در اواخر سال 97 بارگیری و به کشور مقصد صادر شد و به زودی شاهد بارگیری ماهانه محصولات صادراتی این شرکت خواهیم بود و امیدوار هستیم با توسعه بازارهای جهانی بتوانیم ارز آوری از محموله های صادراتی را در برنامه کاری خود داشته باشیم.

وی در خصوص بازارهای هدف صادرات محصولات فولادی چادرملو نیز گفت: در زمینه صادرات شمش توجه ما معطوف به کشورهای حوزه خلیج فارس، شرق دور و شمال آفریقا است. در این خصوص با بسیاری از کشورها در حال رایزنی هستیم، کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله مقاصد صادراتی ما هستند و در راستای توسعه بازارهای صادراتی به دنبال ورود به بازار اروپا نیز هستیم که متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ها امکان صادرات مستقیم فراهم نیست. مشکلات امروز صادرکنندگان نه در بخش عملیات و اجرا بلکه بیشتر مشکلات ناشی از مبادلات بانکی است که صدمات زیادی را برای ما به همراه داشته است. امیدواریم قوانین دولت در زمینه صادرات تسهیل شده، ارتباط و تعامل شرکت‌های بزرگ با بانک مرکزی آسان‌تر شود. 

مدیر بازرگانی چادرملو در مورد تامین قطعات استراتژیک معدنی نیز گفت: هر چند سیاست کلان چادرملو ساخت قطعات مورد نیاز در داخل کشور و به عبارتی بومی سازی قطعات صنعتی مورد نیاز خود است و تاکنون بیش از 11 هزار و 300 قطعه صنعتی را با کمک صنعت گران و شرکت‌های خلاق و دانش بنیان بومی سازی کرده است؛ اما در عین حال برخی قطعات خاص صنعت فولاد در حال حاضر وابسته به صادرات است . از جمله الکترود گرافیتی و تایرهای دامپتراک‌، چراکه تامین سنگ آهن از معدن وابسته به حرکت خودروهای سنگین مستقر در معدن است و تمامی فعالیت‌های ما به صورت زنجیره وار متاثر از آن است. که متاسفانه به رغم قول‌های متعدد برای تامین ارز 4200 تومانی برای این کالای استراتژیک اما این وعده ها تاکنون محقق نشده است .

کیوان آرا خود تحریمی را شدیدتر از تحریمهای آمریکا عنوان کرد و افزود: عمده‌ترین مشکلات ما خود تحریمی است. وضع دستور العمل‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه به شدت به تولیدکنندگان آسیب وارد می‌کند. از طرفی در شعار به دنبال رونق بخشیدن به تولید ایجاد فضای مناسب کسب و کار هستیم و از سوی با قوانین دست و پا گیر برای تولید کنندگان واقعی موانعی ایجاد می‌کنیم که قادر به ادامه فعالیت خود نباشد .

وی در پایان در خصوص پیش‌بینی قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی در ستال پیش‌رو گفت: موارد غیرقابل پیش بینی از جمله شکستن سد باطله واله برزیل باعث گردید معادلات و توازن  قیمت این محصول را در بازار جهانی دچار تغییراتی کند به طوری که در حال حاضر شاهد افزایش قیمت جهانی سنگ آهن  هستیم و به تبع آن قیمت شمش فولادی نیز افزایش یافته است . اما با توجه سایر عوامل موثر در بازار داخلی، پیش‌بینی بازار آتی تا حدودی مشکل به نظر می رسد. این متغیرها عملا باعث شده اند کار برای فعالین این حوزه سخت‌‌تر گردد. در هر حال ما در برنامه‌ریزی شرکت چادرملو در نظر داریم در سال جاری  هر ماه یک محموله و تاکید دارم صرفاً به منظور ارز آوری برای تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود  صادرات داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز