خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت:

ثبت نام ۱۲۰۰ بنگاه در طرح تاپ/ از تجاری‌سازی فناوری حمایت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۰۹۸

معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ،‌ معدن و تجارت از حضور فعال تر وزارت متبوع خود در نمایشگاه ربع رشیدی خبر داد و گفت : امسال در این نمایشگاه با اختصاص بخشی خاص به این وزارتخانه و زیر مجموعه هایش حضور فعالتری خواهیم داشت .

به گزارش ایلنا، برات قبادیان درحاشیه نشست با معاون استاندار آذربایجان شرقی و درگفت و گو با شاتا افزود : سال های گذشته نیز در این نمایشگاه شرکت کردیم و حتی سال قبل شخص وزیر صمت نیز حضور یافت اما سالهای قبل به این شکل پر رنگ نبوده چرا که امسال بخش هایی مثل نهضت ساخت داخل یا حمایت از تولیدات داخلی و کالاهای ایرانی و حمایت از ساخت داخل و بومی سازی فناوری که همه در راستای اهداف ماست به این نمایشگاه افزوده شد .

امسال بخشهای مختلف وزارتخانه بسیج می شوند و در راستای اهداف شعار سال و وزارتخانه نقش کلیدی تری بیش از آنچه سالهای قبل داشتیم بر عهده خواهیم گرفت .

فرق امسال این است که استاندار آذربایجان شرقی خود دانشگاهی است و امسال بسیارپر رونق تر و حساب شده تر این رویداد را برگزار می کنند .

وی اضافه کرد : نمایشگاه امسال را در سه بخش بینیم : یک بخش مشارکت علمی است که وزارت علوم باید در اساس متولی باشد ، بخشی دیگر بخش فناورانه است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید حضور فعال داشته باشد و بخش سوم فناوری بخش تجاری است که در این بخش ما به عنوان وزارت صمت باید نقش اساسی تری ایفا کنیم .

وی در ادامه با اشاره به طرح تاپ گفت: بزرگترین طرح سال این معاونت طرح تاپ است و تا به حال 1200 بنگاه متقاضی در این طرح ثبت نام کرده‌اند .

قبادیان ادامه داد : انقلاب صنعتی چهارم موضوعی است که نمی توانیم نسبت به آن بی توجه باشیم و این در نمایشگاه ربع رشیدی مطرح می شود و درارتباط با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و بخشهایی ازمباحث مربوط به انقلاب صنعتی چهارم مثل بلاکچین ، آیوتی و .. مفاهمیمی هستند که باید بدان پرداخت و در یک رویدادی مثل رویداد نمایشگاه ربع رشیدی اطلاع رسانی شود و در این بحث چون در بخش حاکمیتی هستیم حتما این مباحث را در نظر داریم .

وی تصریح کرد : انتظار داریم که بخش مهمی از نمایشگاه به وزارت صمت و زیر مجموعه هایش اختصاص یابد و با هویت وزارت صمت حضور فعال و چشمگیری خواهیم داشت.

در نمایشگاه امسال دو طرف عرضه و تقاضای فناوری قرار دارند

در این نشست همچنین علی جهانگیری معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی و رییس ستاد برگزاری اینوتکس 2019 هدف از برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی را ایجاد بستری برای ایجاد تعامل بین عرضه و تقاضای فناوری دانست و گفت : در یک طرف عرضه کنندگان و توسعه دهندگان فناوری حضور دارند که عمدتا اساتید و دانشجویان هستند و در طرف دیگر مصرف کنندگان فناوری هستند که شرکتهای مختلف در حوزه صنعت ،‌کشاورزی و معدن و سازمانهای اجرایی مثل آب برق و قرار دارند که برخی نیازها ی فناورانه خود را از خارج از کشورتامین می کنند .

جهانگیری افزود : در این نمایشگاه سعی داریم دو طرف یکدیگر را ببینند و با هم ارتباط بگیرند تا بخش عرضه با بخش های واقعی اقتصاد کشور آشنا شوند و در آن بخشها فعالیت کنند ، نمایشگاه بستری است که این دو طرف را به هم برساند و سعی داریم هرچه بیشتر بتوانیم هر دو طرف را از لحاظ کمی به تعداد مورد قبول برسانیم و با کیفیت و فناوری بهتر منتقل به هم منتقل کنیم .

وی تصریح کرد : ما به عنوان حاکمیت بستر را فراهم می کنیم تا در نمایشگاه دو طرف را در کنار هم قرار بدهیم و تفاهم بین این دو برقرار شود که گاه سالها طول می کشد که فناوری در جایی کاربردی شود .

از سالهای گذشته ارزیابی هایی داریم امسال در هفتمین سال برگزاری ، نتایج یک تحقیق علمی نشان داد که 19 درصد شرکت کنندگان طرف عرضه توانستند موفق عمل کنند و سال گذشته حدود 176 نیازفناورانه معرفی شد و امسال به خاطر تحریمها و سیاست خوب وزارت صمت برای حمایت از ساخت داخل و بخش صنعت کشور و مشارکت شرکتهای زیر مجموعه وزارت صمت و صنایع بخش خصوصی با مدیریت وزارت صمت ، امیدواریم باب همکاری بیشتری بین طرف عرضه و تقاضا باز شود ، در واقع از همه شرایط استفاده می کنیم که این تعامل به شکل های مختلف برقرار شود و به صورت چهره به چهره با هم دیدار کنند .

نمایشگاه ربع رشیدی پروژه نیست پروسه ای برای دانش بنیان کردن اقتصاد است

وی با اشاره به ویژگی خاص نمایشگاه امسال ربع رشیدی گفت : ویژگی امسال زون بندی فناورانه تخصصی است که نیازهای فناورانه و عرضه کنندگان حضور دارند و سالن دیگری برای ساخت داخل در نظر گرفته شده قبلا این نیازها به گروههای متقابل ارسال می شود و بحث مچ میکینگ صورت می گیرد و بانک اطلاعات هم داریم که بعد از نمایشگاه پیگیری می کنیم و توانمندی ها را نیز به بخش های مربوط ارسال می کنیم و در واقع این نمایشگاه پروژه نیست بلکه پروسه ای برای دانش بینان کردن اقتصاد کشور است.

وی اضافه کرد : سال گذشته بیش از 1600 فناوری در طرف عرضه شرکت کردند و به طور محدود از خارج از کشور نیز مشارکت داشتند یکی از بخش های نمایشگاه این است که بتوانیم درآن فضا سازمانهای حامی اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی فناوری را معرفی کنیم و صندوق شکوفایی و نوآوری ، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای توسعه فناوری در در این نمایشگاه حضور دارند و حمایت ها و سیاستهای خود را از اقتصاد دانش بنیان اعلام می کنند .

وی یادآور شد: امسال توجه به ساخت داخل زیاد شده و وزارت صمت هم این فضا را کاملا درک کرده است .

به گفته وی در سالهای گذشته کشورهایی نظیر چین ، قزاقستان ، بلاروس ، ترکیه و آذربایجان در طرف عرضه و تقاضا در این نمایشگاه شرکت داشتند .

این نمایشگاه 13 تا 17 آبان در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می شود.

گفتنی است وجه تسمیه این نمایشگاه به دلیل بنای ربع رشیدی یکی از ارزشمند ترین بناهای میراث فرهنگی جهان اسلام است که در تبریز قرار داشته و توسط رشید الدین فضل الله همدانی تاسیس شده است.

در واقع ربع رشیدی شهری وقف شده است که 700 سال قدمت دارد و دارای دانشکده ،‌دارالشفاء ،‌پارک و کتابخانه و مجتمع های علمی و فرهنگی بوده و 6 هزاردانشجو در آن تحصیل کرده اند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز