خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی :

تامین نیاز داخل به سنگ آهن بر صادرات ارجحیت قانونی دارد

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۴۱۹

خام فروشی به ویژه در بخش معدن یکی از معضلات اصلی تولید ملی در شرایط فعلی است که زنجیره فولاد را با مشکلات جدی مواجه کرده و سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش فولاد را معطل نگه داشته است .

به گزارش ایلنا، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت : صنایع و معادن کشور باید راهبرد توسعه داشته باشند،متاسفانه در این دو بخش هنوز یک سند رسمی ابلاغ شده توسعه صنعتی و معدنی نداریم که این دو بخش بدانند باید بر اساس این حرکت کنند.

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی افزود : بر اساس این سند معادن متوجه می شوندچه میزان از استخراج خود را باید برای تامین صنایع داخلی اختصاص دهند و سپس برای صادرات برنامه ریزی نمایند تا زنجیره تولید به نحو صحیح مستقر شده و توسعه یابد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : صنایع معدنی برای تکمیل زنجیره ارزش خودشان به سمت تولید فولاد رفتند و لذا صنایع فولادی برای تولید مواد اولیه ندارند.

وی بیان کرد : باید نگاه تولیدی داشته و حامی زنجیره تولید باشیم. معادن باید فعال و سهم آنها در اشتغال بالا باشد لذا سهم یک درصدی برای معادن خوب نیست البته برای اولین بار  سال گذشته از یک درصد عبور کردیم و به حدود یک و سه درصد رسیدیم اما همچنان تا هدف مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم.

فولادگر خاطر نشان کرد : با نگاهی به زنجیره تولید در می یابیم تا زمانی که واحدهای تولیدی داخل به سنگ آهن خودمان نیاز داشته باشند باید ابتدا تامین نیاز واحدهای داخلی در اولویت قرار گیرد و سپس صادرات. بنابراین قوانینی که تصویب کردیم نیز همین موضوع را طرح کرده  است ابتدا تامین نیاز داخل و سپس مازاد بر نیاز صادر شود.

وی اظهار داشت : معافیتی هم اکنون صادرات دارد که در قانون رفع موانع تولید گفتیم برای مواد خام این معافیت را برداریم. بنابراین باید بخشی از مواد اولیه را در زنجیره نگاه کرد. ما در قانون گفتیم معافیت صادراتی را حتی اگر ماده اولیه ای در کشور نیاز بود ندهید و به دولت هم اختیار دادیم تعرفه وضع کند زیرا مدیریت بازار با دولت است.

فولادگر گفت : دولت برای حمایت از تولید داخل تصمیم بر وضع تعرفه گرفته است تا اندکی مشکل صنایع برطرف شود. زیرا با نگاه اقتصادی  باید دید ارزش افزوده بیشتر در تولید و تکمیل زنجیره ارزش است یا صادرات مواد خام.

وی ادامه داد : زمانی حجم تبادلات اقتصادی در بخش  معدن و صنایع معدنی فوق العاده بالا بود می توانستیم در بازارهای جهانی تاثیر گذار باشیم. چین بزرگترین وارد کننده و صادر کننده سنگ آهن دنیا است زیرا حجم مبادلات و تولید آن خیلی بالاست و لذا بازار مدیریت می کنند. اگر حجم تولید ما بالا برود و نقش مان در اقتصاد جهانی ارتقاء یابد ممکن است بتوانیم به واردات سنگ آهن هم فکر کنیم اما زمانی که به آن حجم از مبادلات نرسیدیم و مشکل داریم در منابع داخلی دولت باید این تعرفه ها اعمال نماید.

رییس حمایت از کمیسیون تولید ملی گفت : نیاز است دولت از ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولید کننده فولاد در کشور حمایت نماید تا بتواند برای تامین پایدار مواد اولیه، معدن بخرد.

 فولادگر در ادامه به مبحث تولید ریل در ذوب آهن پرداخت و ادامه داد : تفاهم نامه ای با حضور سه وزیر در ذوب آهن اصفهان منعقد شد و کارگاه نورد 650 ذوب آهن نیز به تولید این محصول استراتژیک اختصاص یافت جلساتی نیز با حضور مدیرعامل وقت ذوب آهن و راه آهن نیز برگزار گردید و چند محموله از ریل نیز تحویل داده شد. نیاز است ذوب آهن با تمام توان انواع ریل را  تولید کند و راه آهن نیز خریداری نماید. برای هر دو مجموعه خوب است راه آهن که از واردات ریل بی نیاز شود و اقدامی نیز در جهت حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید است.تولید تیرآهن بال پهن هم اقدام خوبی بود. انشاا... مواد اولیه شرکت پایدار گردد تا سبد متنوع محصولات نیز بیش از گذشته توسعه داده شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز