خبرگزاری کار ایران

کشاورز:

۸۰ درصد امنیت غذایی کشور با اتکا به تولید داخل تامین می شود/ضرورت ارتقای کارنده های کشاورزی حفاظتی

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۳۱۰

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ضریب تامین امنیت غذایی کشور با اتکا به تولید داخل به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، عباس کشاورز در جشن شکرگزاری گندم استان کردستان اظهار کرد: تا سال ۹۲ ضریب تامین امنیت غذایی کشور با اتکا به تولید داخل حدود ۵۳ درصد بود و مابقی از خارج وارد می شد اما از سال ۹۲ تاکنون ضریب تامین امنیت غذایی کشور با اتکا به تولید داخل به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اذعان کرد: سال گذشته با وجود کاهش میزان بارندگی در کشور ضمن خود کفایی در گندم،تولید شکر و دانه های روغنی کلزا با رشد همراه بود.

وی با اشاره به اهمیت کشت دانه های روغنی برای کاهش وابستگی کشور به واردات روغن اظهار داشت: با افزایش تولید دانه های روغنی در سه سال گذشته، میزان خوداتکایی در روغن از ۶ درصد به ۱۴درصد رسیده است.

کشاورز با بیان این که بزرگترین مشکل ما در کشور مشکل کمبود آب است، یاداور شد: پروژه امنیت غذایی ایران - ایکاردا به عنوان یک نسخه کشاورزی دیم برای استان کردستان اماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: نسخه ایران - ایکاردا با استقرار نظم در مزارع و دسترسی به منابع ژنتیکی، کانالی برای دستیابی به دانش جهانی در حوزه کشاورزی در راستای تقویت خاک و حفظ رطوبت و افزایش ماده آلی خاک است و میزان عملکرد در دیم زارها را افزایش می دهد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزان باید ۳۰ الی ۴۰درصد کل آن را روی خاک حفظ کنند و هیچ گونه شخم و دیسک روی زمین انجام ندهند و با بهره گیری از کشاورزی حفاطتی بدون شخم و بدون برگرداندن خاک نوار کشت را با ۲۰ سانت عمق ایجاد کنند.

وی گفت: باید نهضت ارتقای کارنده‌های کشاورزی حفاظتی در کشور حمایت و تقویت شود تا کشت تناوبی ۵محصول در دیمزارها انجام شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید کشت همه محصولات در عمق مناسب و فصل پاییز صورت گیرد و با توجه به آماده بودن نسخه دیم، بذر آن هم برای کشاورزان تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز