خبرگزاری کار ایران

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت:

روز صنعت و معدن ، روزی برای هم‌افزایی دانش و یافته‌های نو

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۳۴۹

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ،‌معد ن و تجارت، روز صنعت و معدن را روزی برای هم‌افزایی دانش و یافته‌های نو در این حوزه ، معرفی کرد.

به گزارش ایلنا، جعفر سرقینی در خصوص اهمیت روز صنعت و معدن، اظهار داشت: در سالی که از یک طرف با شعار حمایت از کالای ایرانی برجسته شده و از طرف دیگر با اتفاقاتی همچون تحریم‌های ایالات متحده و التهابات بازار ارزی که به طور مستقیم صنایع تولیدی و تجارت کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همراه هستیم، روز صنعت و معدن امسال را بیش از پیش با اهمیت خواهد کرد.

برگزاری همایش روز صنعت و معدن با هدف هم‌افزایی دانش و یافته‌های نو

سرقینی در ادامه در خصوص اهداف این روز اضافه کرد: با توجه به موارد فوق، هدف از برگزاری همایش روز صنعت و معدن در چنین شرایطی باید هم‌افزایی دانش و یافته‌های نو در بخش صنعت، معدن و تجارت باشد.

آشنایی‌و ارتباط‌میان‌صنعتگران، معدنکاران، اساتید، پژوهشگران، صاحبنظران، متخصصان، سیاستگذاران و علاقه‌مندان در حوزه مذکور و بررسی چالش‌های علمی و اجرایی در فرآیند تولید و تجارت از جمله نکات مثبت این روز است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

دستاوردهای قابل توجه روز صنعت و معدن

جعفر سرقینی درباره دستاوردهای مهم و قابل توجه همایش روز صنعت و معدن نیز تصریح کرد: همایش فوق می‌تواند در توسعه هر چه بیشتر بخش صنعت و معدن و شناخت ویژگی‌ها و موانع پیش روی این بخش موثر باشد.

جایگاه صنعت و معدن در توسعه اقتصادی کشور، توجه جدی به موضوعات مهم اقتصادی و تسهیل امور به منظور برون‌رفت از شرایط حاکم (تحریم‌ها، عدم عضویت در برخی سازمان‌ها از جمله سازمان تجارت جهانی) ضروری است.

کشور نیازمند اتحاد بیشتر تولیدکنندگان و مسئولان است

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه افزود: امسال در شرایطی سال حمایت از کالای ایرانی را پیش روی خود داریم که دشمن دست به تحریم‌های اقتصادی زده و کشور نیازمند اتحاد بیشتر میان تولیدکنندگان‌و مسئولان در تدوین سیاست‌های‌حاکمیتی مناسب است.

علی‌رغم همه‌ فشارها، اثرات و شرایطی که تحریم بر کشور ما وارد کرده اما بخش صنعت توانسته با حداقل شصت درصد توان خود بطور کامل در پی رفع نیازهای تولید باشد.

به هر حال اینگونه همایش‌ها فرصتی‌ است که به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصادی یعنی بخش صنعت، معدن و تجارت نگاهی دوباره انداخته شود، چرا که این بخش عامل اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه است.

برجسته کردن تولیدات داخلی در راستای حمایت از کالای ایرانی

سرقینی در خصوص اینکه گرامیداشت روز صنعت و معدن تاکنون چه دستاورد و فواید مثبتی داشته است تصریح کرد : در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن در سال‌های گذشته ، معمولا به برداشتن موانع پیش روی واحدها و کاهش هزینه‌ها و همچنین صادرات محصولات و برجسته کردن تولیدات داخلی در راستای حمایت از کالای ایرانی، توجه ویژه ای شده که در واقع از برکات این روز بوده است.

اما امسال به نظر می‌رسد مهم ترین موضوع در گرامیداشت روز صنعت و معدن، با در نظر گرفتن شعار سال، شیوه صحیح حمایت از کالای ایرانی خواهد بود.

محورهای مورد توجه در روز صنعت و معدن

جعفر سرقینی درباره محورهای مهم روز صنعت و معدن با توجه شعار امسال، اظهار داشت: در این خصوص باید به نامگذاری امسال تحت عنوان حمایت کالای ایرانی و همچنین اتفاقات اخیر از جمله اعلام تحریم‌های آمریکا علیه کشور و افزایش نرخ ارز، توجه ویژه داشت که با توجه به این مسائل، محورهای مورد توجه در همایش امسال روز صنعت و معدن، باید پیرامون تولید پایدار، حمایت از تولید داخلی، تاثیر عوامل اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا و افزایش نرخ ارز، باشد.

نقش گرامیداشت روز صنعت و معدن در تحقق شعار سال

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در ادامه این گفت و گو درباره این که تا چه اندازه این مراسم می‌تواند در تحقق شعار سال موثر باشد، گفت: با توجه به حضور تولید کنندگان، تجار، صاحبنظران و سیاست گذاران حوزه صنعت ، معدن و تجارت در همایش مذکور و همچنین هم‌اندیشی، آسیب شناسی و بیان راه‌های مقابله با مشکلات موجود پیش رو، به طور قطع این گردهم‌آیی می‌تواند باعث حمایت از تولید و کالای داخلی شود.

بهبود فضای کسب و کار و رفع مشکل صنعت و تولید در گرو حمایت‌های بیشتر

سرقینی در پاسخ به این سوال که همایش روز صنعت و معدن چگونه باید برگزاری شود که بتواند تاثیرات مثبتی در صنعت کشور داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به این که جایگاه صنعت، معدن و تجارت در توسعه اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد، نیازمند توجه جدی مسئولان به موضوع گرانی، نرخ بهره بانکی، قیمت و نوسانات نرخ ارز، تزریق نقدینگی و تعامل بیشتر بانک‌ها به این موضوع است و برگزاری این مراسم می‌تواند برای برون رفت از شرایط حاکم، علاوه بر افزایش تعاملات لازم، بسیار کارآمد باشد.

وی افزود:از آنجایی که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعتی در کشور ما بسیار بالا است، تعامل بیشتر دولتمردان و مسئولان با تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی، بسیار مهم است و می‌تواند به توسعه همه‌جانبه کشور منجر شود و در تولید ملی و همچنین بهبود فضای کسب و کار و رفع مشکل صنعت و تولید، بسیار موثر باشد.

البته در این میان نباید از ظرفیت‌های بالای منابع انسانی در کشور که می‌تواند به ارتقای بهره‌وری و توانمندسازی بخش صنعت و تولید، کمک ویژه‌ای داشته باشد، غافل شد و باید بیش از گذشته به این موضوع توجه داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز