خبرگزاری کار ایران

تولید آناناس گلخانه ای در چابهار

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۰۱۶

دولت در لایحه بودجه ۹۷ اعتبار ۳۵۰ میلیون دلاری برای تکمیل طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله در دشت سیستان پیشنهاد داده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رضا نجفی رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در فاز نخست از سال ۹۳ تا امسال ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان اختصاص یافت.

نجفی با بیان این که در این طرح حدود ۴۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری صورت می گیرد، اظهار داشت: این طرح تا کنون ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۰ هزار هکتار آن آماده بهره برداری است.

وی افزود: برای طرح انتقال آب با لوله در دشت سیستان سالانه نزدیک به ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از محل مخازن ذخیره چاه نیمه ها تخصیص یافته است.

نجفی ادامه داد: برای ۱۰ هزار هکتار اراضی آماده بهره برداری نیز سالانه حدود ۸۶ میلیون متر مکعب آب نیاز است.

وی تصریح کرد: با انتقال آب از طریق لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان، تلفات آب از ۷۰ درصد به کمتر از ۵ درصد کاهش می‌یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای این طرح، برای نخستین بار مطالعات مربوط به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را آغاز کرده ایم.

وی پایداری کشت و تولید، بهره وری آب، جلوگیری از مهاجرت و استقرار جمعیت و اشتغالزایی را از جمله مزیت های اجرای این طرح در اراضی سیستان عنوان کرد.

نجفی در عین حال افزایش درآمد کشاورزان را از دیگر اهداف و مزیت های طرح انتقال آب با لوله در دشت سیستان دانست و اذعان داشت: درآمد کشاورزان در سیستان ۲ میلیون تومان در هر هکتار است که با اجرای این طرح و همچنین الگوی کشت پیش بینی می کنیم درآمد کشاورزان به حداقل ۱۵ میلیون تومان در هر هکتار برسد.

وی افزود: طرح انتقال آب با لوله در دشت سیستان یکی از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی در کشور است که می تواند اشتغالزایی ایجاد کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در مورد الگوی کشت در این اراضی کشاورزی نیز گفت: ما برای افزایش درآمد و اشتغال بهره برداران در این اراضی، کشت انگور یاقوتی حداقل در سطح ۱۵ هزار هکتار، گلخانه ۳ هزار هکتار، گیاهان دارویی مانند گل محمدی، خارشتر، بومادران و زعفران نزدیک به ۱۵ هزار هکتار، دانه های روغنی به ویژه گلرنگ که کم آب بر است حدود ۵۰۰ هکتار، گندم ۳ هزار هکتار و قصیل جو در سطح حداقل ۶ هزار هکتار را پیشنهاد داده‌ایم.

وی درباره طرح آبیاری تحت فشار در اراضی استان سیستان و بلوچستان نیز تصریح کرد: از سال ۹۳ تاکنون ۴۰ هزار هکتار برای سیستم آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی این استان مطالعه انجام داده ایم که ۲۳ هزار هکتار آن تا امسال با مشارکت مردمی اجرا شده و این در حالی است که از آغاز این طرح در سال ۷۲ تا ۹۲ تنها ۱۸ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در این استان عملیاتی شده بود.

نجفی در مورد طرح توسعه گلخانه ها در استان سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: در حال حاضر سطح گلخانه های موجود این استان ۲۶۰ هکتار و میزان تولید سالانه ۵۵ هزار تن محصول شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و توت فرنگی است.

وی میزان صادرات ماهانه گوجه فرنگی گلخانه ای این استان به روسیه را ۲۴۰ تن عنوان کرد.

نجفی ادامه داد: با توجه به این که استان سیستان و بلوچستان با محدودیت منابع آب و تبخیر زیاد روبرو است، ما برای شیرین کردن آب دریا و استفاده از آن در گلخانه ها برنامه داریم و در حال حاضر با مشارکت یک شرکت ایرانی و شرکت آلمانی برای ایجاد و تامین آب مورد نیاز گلخانه در سطح ۳ هزار هکتار در چابهار، کار احداث ایستگاه برداشت آب و استقرار دستگاه آب شیرین کن آغاز و تاکنون ۵ درصد کار با زیر ساخت های موجود، انجام شده است.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو برای این گلخانه ۳ هزار هکتاری سالانه ۴۶ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان را تخصیص داده است.

رییس سازمان سیستان و بلوچستان با بیان این که در پروژه شیرین کردن آب دریا برای مصرف گلخانه، پساب ها به دریا ریخته نمی شود، گفت: کل املاح گرفته شده از آب دریا به چند محصول از جمله نمک خوراکی، صنعتی و وسایل آرایشی تبدیل می‌شود.

وی افزود: برای ۳۰۰ هکتار از این گلخانه ها پنل های خورشیدی نصب می شود تا کل انرژی مورد نیاز ایستگاه های پمپاز و آب شیرین کن ها و گلخانه ها تامین شود.

نجفی در ادامه به پروژه احداث گلخانه ۳ هزار هکتاری دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: در این پروژه خط انتقال آب از سد زیردان در شهر چابهار به ۳ هزار هکتار اراضی گلخانه ای ایجاد می‌شود.

وی افزود: ما پیگیر آن هستیم که برای آب مورد نیاز این سطح از گلخانه ها سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب از وزارت نیرو تخصیص بگیریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان پیش بینی کرد: کار احداث مجموع این دو پروژه گلخانه ای در سال ۹۷ به اتمام برسد و به تدریج زیر کشت برود.

وی اذعان داشت: تولید میوه های گرمسیری و بازارپسند مانند موز و آناناس در گلخانه ها برای صرفه جویی در آب و افزایش عملکرد مطرح است.

نجفی ادامه داد: ما کشت آناناس در گلخانه های جنوب استان را دنبال می کنیم و در اسفند ۹۵ حدود ۵ هزار هکتار اصله پاجوش آناناس از هند وارد و آنها را پرورش و تکثیر داده‌ایم.

وی در همین حال از انجام مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر،عمان و امارات برای صادرات سبزیجات برگی و صیفی جات گلخانه ای و صادرات به آنها خبر داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز