خبرگزاری کار ایران

احداث باغ در اراضی شیبدار مهار کننده آب و فرسایش خاک

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۴۵۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای اینکه از خاک حفاظت کنیم به کشاورزان توصیه می‌کنیم اراضی شیبدار را به باغ تبدیل کنند تا مهار کننده آب و فرسایش خاک باشد.

به گزارش ایلنا از ساری، دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره نامگذاری 12 تا 18 آذرماه به عنوان هفته خاک اظهار کرد: خاک را باید به عنوان بستر حیات حفظ کرد و در راستای استفاده صحیح از آن کوشا بود چراکه باید آن را به نسل آینده تحویل داد.

وی ادامه داد: فرسایش بادی و آبی یکی از مواردی است که خاک را تهدید می‌کند و سبب می‌شود خاک از جای اصلی خود جابجا شود و به بستری مانند سنگ برسد و نتوان از آن بهره‌برداری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باید نحوه صحیح استفاده از خاک به همه بشر آموزش داده شود، گفت: چندسالی است که وزارت جهاد کشاورزی توسعه باغ در اراضی شیبدار را در دستورکار دارد و معتقدیم با شخم و شیار غیرفنی در اراضی شیبدار سرعت آب و شستشوی خاک بیشتر می‌شود و سبب فرسایش خاک می‌شود و برای اینکه از خاک حفاظت کنیم به کشاورزان توصیه می‌کنیم اراضی شیبدار را به باغ تبدیل کنند که مهار کننده آب و فرسایش خاک باشد.

این مسؤول افزود: شخم و شیار نباید در جهت شیب باشد بلکه باید عمود بر شیب باشد تا مهارکننده آب باشد.

به گفته حیدرپور سیاست جهاد کشاورزی بر این است باغ به سمت ارتفاعات گسترش پیدا کند و با احداث باغ نیاز به شخم و شیار کم می‌شود و می‌توان بستر خاک را حفظ کرد که منجر به تثبیت بیولوژیک خاک می‌شود.

وی بیان کرد: مازندران یکی از صنایع بزرگ چوبی را در کشور دارد و برای تامین ماده اولیه آن با اجرای طرح تنفس جنگل برداشت چوب محدود شد و باید تولید چوب داشته باشیم و به همین دلیل طرح زراعت چوب هم در اراضی مستثنیات و هم اراضی مرتعی تخریبی در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی است و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری با زراعت چوب و کاشت درختان سریع الرشد در اراضی که مورد تخریب قرار گرفت، چوب مورد نیاز کشور و استان را تهیه و تولید کرده و در اختیار کارخانه‌ها قرار خواهد داد.

این مسؤول با اشاره به تصویب یک میلیارد و 500 میلیون دلاری تسهیلات اشتغال روستایی در مجلس شورای اسلامی گفت: آیین نامه این طرح ابلاغ شد و چهار درصد اعتبارات سهم مازندران است که حدود نیمی از آن به بخش کشاورزی مازندران اختصاص دارد.

حیدرپور اضافه کرد: روستاییانی که در روستاها سکونت دارند برای اشتغال جدید و فعالیت در زمینه تولید گیاهان دارویی و گل محمدی و... می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز