خبرگزاری کار ایران

ذخایر گندم تا اوایل سال ۹۸ کافی است

کاهش سطح زیرکشت و بهبود کیفی گندم از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۶۵۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ذخایر بالای گندم در کشور گفت: بدون تولید سال بعد و نیاز به واردات تا اوایل سال ۹۸ در کشور ذخیره گندم داریم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بررسی ها نشان می دهد میزان خرید تضمینی گندم در چهار سال گذشته روندی افزایشی داشته است و تنها در سال ۹۶ به دلیل شرایط نامناسب اقلیمی، میزان تولید و در نهایت خرید تضمینی گندم با کاهش جزئی همراه بوده است. بر اساس گزارش ها، میزان خرید تضمینی گندم از سال ۹۲ تا ۹۶ به ترتیب ۴.۸، ۶.۸، ۸.۱، ۱۱.۵ و ۹میلیون تن بوده است. کارشناسان با اشاره به توجه ویژه دولت به بخش کشاورزی، این حوزه را از نقاط قوت دولت عنوان می کنند و با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور بر ضرورت حمایت دولت از کشاورزان تاکید می کنند. هر چند که به گفته آنها کمبود منابع باعث ملاحظاتی در میزان افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و به ویژه گندم شده است و باید در این خصوص هماهنگی های لازم صورت گیرد.

کارشناسان حوزه کشاورزی عملکرد دولت در این حوزه را مناسب ارزیابی کرده و با اشاره به افزایش ذخایر محصولات کشاورزی استراتژیک در کشور معتقدند این موضوع باعث افزایش خودکفایی در اقتصاد کشورمان شده است. در چهار سال گذشته تولید محصولات کشاورزی نسبت به مصرف مان پیشی گرفته است و بر اساس آخرین آمارها تولید مواد غذایی در بخش کشاورزی ۲۱ میلیون تن افزایش داشته است. در حوزه گندم نیز شاهد افزایش تولید در این مدت بودیم و اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانیم بخش مازاد نیاز خود را صادر کنیم و این مساله به گفته اکثر صاحبنظران و کارشناسان باعث بهبود معیشت کشاورزان شده است..در شروع کار دولت یازدهم نیازمند حدود ۵ میلیون تن گندم بودیم، اما در سال ۹۵ با خودکفایی در تولید گندم، قادریم ۳ میلیون تن گندم صادر کنیم.

برنامه ریزی برای بهبود کیفی گندم

دولت در چهار سال گذشته به دلیل محدودیت منابع آبی کشور و صرفه جویی در مصرف آب سیاست کاهش سطح زیرکشت برخی محصولات مانند گندم را به کار گرفته است. از سویی دیگر بهبود کیفی گندم یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بوده است و بر این اساس سطح کشت گندم آبی از حدود ۲.۵ میلیون هکتار سطح زیرکشت به ۲ میلیون و ۵۰ هکتار رسیده است و تاکنون ۴۵۰ هزار هکتار سطح آبی گندم کاهش داده شده است. در واقع برنامه دولت در این خصوص بر مبنای بهره وری است. عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته با تاکید بر اینکه برنامه ما بر مبنای بهره وری است و بر مبنای توسعه نیست به سطح کشت گندم آبی اشاره کرد و گفت: این کاهش هم ادامه خواهد داشت تا ۱.۹ میلیون هکتار تا حدود ۴ سال دیگر؛ سطح زیر کشت گندم دیم هم حدود ۴۰۰ هزار هکتار کم خواهد شد. وی درباره برنامه تولید گندم برای سال جاری گفت: امسال پیش بینی از برنامه کمتر نخواهد بود برنامه ما نیز ۱۲.۹میلیون تن است . وی با بیان اینکه تقریبا تا اوایل ۹۸ در کشور ذخیره گندم داریم بدون تولید سال بعد و نیاز به واردات، تصریح کرد: با این شرایط، عده ای خودکفایی را زیر سوال می برند پس تعبیر خودکفایی چیست.

امسال نزدیک ۹ میلیون تن گندم براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری شد.

امسال براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری می شود.

سال گذشته نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز