خبرگزاری کار ایران

آغاز مبارزه با آفت سن گندم در کردستان

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۶۶۹

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان گفت: استان کردستان۵۵۰ هزار هکتار گندم دارد که برای مبارزه با آفت «سن گندم» باید از سموم استفاده کرد تا کیفیت محصول تولیدی را با مشکل موجه نکند.

به گزارش ایلنا از سنندج، محمد غفوری در جلسه کمیته‌ پایش قاچاق محصولات کشاورزی کردستان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار داشت: در مقاطعی که برخی بیماری‌های گیاهی عمومیت پیدا می‌کنند، سمومی مانند سم ضدعفونی گندم که در آن مقاطع متقاضی زیادی دارد، توسط افرادی عرضه می‌شود که هیچ ربطی به حوزه کشاورزی ندارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: این در حالی است که گندم در کردستان، حدود 70 درصد اراضی کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته وی، در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۸ مورد برخورد با فروشگاه‌های عرضه کود و سم گیاهی بدون مجوز و فصلی انجام شده است.

غفوری تصریح کرد: برای ۱۴ فروشگاه‌ که ضوابط سازمان جهاد کشاورزی را رعایت نکرده‌اند درخواست پلمب شده و جدای از آن، سه پروانه کسب نیز طی مدت ۶ ماهه نخست سال ۹۶ باطل شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: یک مورد بازدید مشترک این سازمان با معاونت غذا و داروی استان در رابطه با نوعی سم خانگی غیرمجاز صورت گرفت.

وی تصریح کرد: به دلیل بازدید و گشت‌های مرتب، کم‌ترین میزان کشف مواد غیرمجاز در فروشگاه‌های زیر نظارت جهاد کشاورزی استان بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: ۵۸ بازدید هم از مراکز عرضه کود شیمیایی انجام شده ضمن اینکه ۲۴ مورد برای بررسی کیفیت کود نمونه‌ برداری شد است.

وی با بیان اینکه کم مصرف‌کردن سم الزاما به معنای درست مصرف کردن آن نیست، تصریح کرد: استفاده زیاد از سم نیز به معنای مصرف اشتباه آن نخواهد بود چرا که باید با توجه به شرایط موجود، مصرف کود افزایش یا کاهش یابد.

غفوری در پایان افزود: استان کردستان۵۵۰ هزار هکتار گندم دارد که برای مبارزه با آفت «سن گندم» باید از سموم استفاده کرد تا کیفیت محصول تولیدی را با مشکل موجه نکند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز