خبرگزاری کار ایران

افتتاح ایستگاه راه آهن «ریز» و اتصال مجتمع فولاد سبا به شبکۀ ریلی کشور و فاز سوم آزادراه کنارگذر غربی اصفهان

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۳۱۴

در این مراسم دکتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، از سرمایه گذاری و همکاری فولادمبارکه در افتتاح این دو پروژه به عنوان یک اتفاق مبارک و بزرگ یاد

به گزارش ایلنا به نقل از فولاد مبارکه، در این مراسم دکتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، از سرمایه گذاری و همکاری فولادمبارکه در افتتاح این دو پروژه به عنوان یک اتفاق مبارک و بزرگ یاد و تصریح کرد: افتتاح ایستگاه ریز درواقع در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع برنامۀ ششم است.
وی با تأکید بر اینکه باید از حمل بار و مسافر جادهای به خطوط ریلی تغییر مسیر دهیم، گفت: خوشبختانه با این کار که با سرمایه گذاری و مشارکت فولادمبارکه انجام شد، تقریبا حمل سه میلیون تن بار از جاده به ریل منتقل و شرایطی فراهم میشود که مواد اولیۀ مجتمع فولاد سبا و بخشی از محصولات آن از طریق خطوط ریلی جابه‌جا شود که این اتفاق بسیار بزرگی است.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در حقیقت با این سرمایه‌گذاری شرایطی فراهم شد که راه آهن مسافری ریز به سمت اصفهان نیز فعال شود که درحقیقت همان موضوع راه آهن حومه ای است و این نوید خوبی برای این است که بتوانیم شهرهایمان را نه فقط از طریق جاده‌ها، بلکه از طریق ریل به یکدیگر وصل کنیم. ضمن اینکه در ادامه، همین شبکه به شبکۀ متروی کلان‌شهرها نیز وصل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی از پروژۀ بسیار بزرگ راه آهن زرین شهر به سمت بافق با استفاده از همین خط ریلی خبر داد و با بیان اینکه این کار یکی از بزرگترین پروژه هاست، تصریح کرد: در این پروژه حدود ۵۶۶ کیلومتر راه آهن دیده شده است و خوشبختانه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت کار دارد. این پروژه اتفاق بسیار بزرگی است که امیدواریم با اجرای آن یکی از گلوگاه های حمل ونقل بار ورودی و خروجی اصفهان برطرف شود و بدین ترتیب اتفاق خیلی بزرگی در حوزۀ حمل ونقل ریلی تحقق خواهد یافت.
وی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای به بهره برداری رساندن فاز سوم کنارگذرغربی اصفهان گفت: به لطف الهی امروز شاهد اتفاق مبارک افتتاح ۱۵ کیلومتر دیگر از آزادراه کنارگذر غربی اصفهان هستیم و امیدواریم عملیات فاز چهارم آن که به سمت شهرضا امتداد خواهد یافت و به تازگی آغاز شده است، به زودی به پایان برسد.
به گزارش خبرنگار فولاد در این مراسم، دکتر سبحانی، مدیرعامل فولادمبارکه گفت: با توجه به استقرار فولادمبارکه در شهرستان مبارکه و مجتمع فولاد سبا در منطقۀ لنجان، توسعۀ حمل ونقل در این دو شهرستان ضرورت داشت. جاده های خوبی در اطراف این دو شهرستان وجود دارد، اما برای حمل حدود ۱۰ میلیون تن محصولات فولادی و نزدیک ۲۰ میلیون تن مواد اولیه به این کارخانه ها طبیعتا جاده ها جوابگو نیستند. وی از افتتاح و بهره برداری کنارگذر غربی به عنوان مسیری کارامد برای تسهیل حمل ونقل بار و سفر به شمال، تهران و سایر استانهای کشور یاد کرد و گفت: چون بخشی از این مسیر با تأسیسات و اراضی فولادمبارکه در منطقۀ کرکوند تلاقی می یافت، علیرغم همۀ مشکلات موجود، فولاد مبارکه تصمیم گرفت برای به بهره برداری رساندن فاز سوم کنارگذر غربی، زمین های موردنظر را آزاد کند و در اختیار پیمانکار ادارۀ راه قرار دهد.
مدیرعامل فولادمبارکه ضمن ابراز خرسندی از اینکه فولادمبارکه در راستای همگرایی هرچه بیشتر با جامعه و مسئولیتهای اجتماعی خود توانست به تکمیل این کنارگذر کمک کند، از وزارت راه و سرمایه گذار پروژه قدردانی و خاطرنشان کرد: این یک پروژه ملی بود که با همت همۀ دستگاه های ذیربط به بار نشست. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه گذاری فولادمبارکه در احداث ایستگاه راه آهن ریز گفت: با توجه به اهمیت مواد اولیه برای کارخانه های فولادسازی، ضرورت داشت فولاد سبا برای دریافت حدود ۵/۲ میلیون تن مواد از معادن به شبکۀ ریلی کشور متصل شود.
دکتر سبحانی با تأکید بر اینکه با استفاده از خطوط ریلی، مزیت‌های صرفه جویی در مصرف انرژی، ایمنی حمل مسافر و بار و کاهش هزینه ها حاصل میشود افزود: اتصال مجتمع فولاد سبا ازطریق راه آهن و ایستگاه ریز که با سرمایه گذاری فولادمبارکه انجام شد، شرایطی فراهم می کند تا علاوه بر حمل بار فولاد سبا، بتوان از این ایستگاه برای جابه‌جایی مسافران قطارهای مسافربری نیز استفاده کرد که این امر می‌تواند از بار ترافیکی جاده‌ای بکاهد و مسافران با ایمنی بیشتری سفر کنند.
وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری فولادمبارکه برای احداث ایستگاه ریز گفت: فولادمبارکه در این راستا حدود ۹۳میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد که تقریبا ۴۴میلیارد تومان آن برای ایستگاه ریز و حدود ۴۹ میلیارد تومان دیگر آن نیز برای اتصال مجتمع فولاد سبا به شبکه ریلی هزینه شد.
مدیرعامل فولادمبارکه در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: درست است که احداث این پروژه ها هزینه هایی از قبیل واگذاری بخشی از زمین های تحت تملک فولادمبارکه و سرمایه گذاری این شرکت را در برداشته است، اما فولادمبارکه خوشحال است که با این اقدامات به مردم شریف ایران و جامعه خدمت کرده است و این بزرگترین دستاورد فولادمبارکه از اجرایی شدن این پروژه است.
در این پروژه هم رضایت مردم و هم منافع صنعت کشور دیده شد که از هر جهت قابل قدردانی است
در حاشیۀ برگزاری این آیین، محسن کوهکن، نمایندۀ مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با خبرنگار فولاد گفت: امروز خوشبختانه با همکاری فولادمبارکه اتفاق خیلی خوبی افتاد، هرچند این اولین اتفاق خوب نبوده و آخرین آن هم نخواهد بود.
وی اظهار کرد: هر جا که صنعت فولاد با سرمایه گذاری و مشارکت خود با مردم همراه شده است، قطعا منافع کلانی برای خود صنعت و جامعه در پی داشته است. کوهکن با بیان اینکه فولادمبارکه پیش از این نیز با سرمایه گذاری در بخش جمع آوری و تصفیۀ پساب شهرستانهای لنجان و مبارکه به جامعه خدمت کرده است، افزود در این پروژه هم رضایت مردم و هم منافع صنعت کشور دیده شد که از هر جهت قابل قدردانی است.
افتتاح پروژۀ ایستگاه راه آهن ریز و اتصال مجتمع فولاد سبا به شبکۀ ریلی کشور و افتتاح فاز سوم آزادراه کنارگذر غربی اصفهان دو پروژۀ ملی است
در همین خصوص زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، ایستگاه راه آهن ریز و اتصال مجتمع فولاد سبا به شبکۀ ریلی کشور و آزادراه کنارگذر غربی اصفهان را دو پروژۀ ملی دانست و گفت: به یقین همۀ مردم از این پروژه ها بهره مند خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه آزادراه کنارگذر غربی در کاهش تصادفات تأثیر شگرفی دارد، بر لزوم تکمیل هرچه سریعتر رینگ پایانی این آزادراه تأکید کرد و با اشاره به نقش استان اصفهان در توسعۀ کشور افزود: استان اصفهان تقسیم کنندۀ بار به تمامی نقاط کشور است. از این استان دو کریدور اصلی به سمت شیراز و خوزستان عبور داده شده است؛ به همین دلیل همیشه این مسیر یک گلوگاه حادثه خیز بوده است که خوشبختانه این دو آزادراه این مشکلات را حل خواهد کرد.
سعیدی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها علاوه بر اینکه برای مردم شهرهای منطقه و صنایع حاشیۀ اصفهان بسیار مؤثرند، ایمنی تمامی کسانی را که در این مسیرها تردد می کنند تأمین خواهد کرد.
میزان سرمایه گذاری فولادمبارکه در احداث پروژۀ ایستگاه راه آهن ریز و منافع آن در یک نگاه:
هزینــــــۀ ریل گـــذاری و سوزن گــــذاری: ۳۱۲میلیارد ریال
هزیــــــــنۀ احـــــداث ساختـــــمان ایســــتــگاه: ۲۵میلیارد ریال
هزینۀ سیگنالینگ: ۸۵میلیارد ریال
هزینۀ روشنایی و مخابرات: ۱۵میلیارد ریال
به انضمام ۶ خط و ۱۰ کیلومتر ریل گذاری داخل ایستگاه
 هزینه های شبکه ریلی فولاد سبا: اتصال فولاد سبا به شبکۀ ریلی: ۱۹۸میلیارد ریال
ایستگاه خطوط داخلی: ۲۷۷میلیارد ریال
ساختمان ایستگاه: ۲۰ میلیارد ریال
به انضمام ۵/۱۳ کیلومتر ریل گذاری و ۲۲ پل با دهانۀ زیر ۱۰ متر و یک پل با دو دهانۀ ۲۵ متری
هزینۀ کل: ۹۳۲ میلیارد ریال
منافع حاصل از اجرای این پروژه: جابه‌جایی مسافر از طریق ریلی، حمل ۵/۲میلیون تن مواد اولیه و ۶۰۰ هزار تن محصول مجتمع فولاد سبا جمعا معادل بار ۱۶۰هزار کامیون

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز