خبرگزاری کار ایران

«کشاورزی حفاظتی» راهکار افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و جلوگیری از فرسایش خاک

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۶۳۴

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: روش کشت مستقیم و حفاظتی راه علاج جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی است.

به گزارش ایلنا، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بیست و سومین گردهمایی سالیانه موسسات تحقیقاتی کشاورزی دیم کشور که در تالار بعثت کرمانشاه برگزار شد؛ روش کشت مستقیم و حفاظتی را راه علاج جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی دانست.

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد زمین های کشاورزی کشور دیم است، گفت: روش سنتی کشت محصولات دیم به علت شخم زدن زمین، محدودیت نوع کشت محصول (نبود تناوب مناسب برای جایگزین محصولات کشاورزی دیم) نبود بذر متناسب هر منطقه نه تنها بهره وری ندارد بلکه منجر به فرسایش بیشتر خاک می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه، نبود بذر مناسب و پایدار با شرایط مختلف آب و هوایی و نبود تناوب محصول در حبوبات را نارساترین بخش کشاورزی کشور عنوان کرد.

کشاورز، سیاست و هدف وزارت جهاد کشاورزی را رفع این مشکلات دانست و از همه محققان و پژوهشگران خواست با تلاش و جدیت تمام به رفع این مشکل کمک کنند.

**به نژادی، به زراعی، آموزش، نوآوری و تاثیرگذاری پنج هدف مهم موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی است

اسکندر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج محصولات کشاورزی (تات) نیز در ادامه این گردهمایی به نژادی (تهیه و اصلاح نژادی اقلام مختلف بذر محصولات کشاورزی) در جهت پایداری محصول در مقابل تغییرات آب و هوایی و افزایش بهره وری را یکی از مهم ترین برنامه های سازمان تات دانست.

وی، آموزش و ترویج یافته های تحقیقاتی را مهم ترین وظیفه سازمان تات دانست و گفت: زمانی به به زراعی می رسیم که بتوانیم روش مناسب و اصولی کاشت، داشت و برداشت هر محصول را به کشاورزان منتقل کرده و در زمین های کشاورزی به کار رود.

زند، مهم ترین مانع توسعه پایدار در بخش کشاورزی را شکاف بین دانش و یافته تحقیقاتی با مزارع دانست و گفت: بسیاری از یافته های دانشی به دلیل انتقال نیافتن درست به کشاورزان دستآورد زیادی نداشته و باید مرز بین مزرعه و علم از بین برود.

وی در ادامه بسیاری از مشکلات و بحران های زیست محیطی کشور در زمینه آب و خاک را نتیجه مدیریت اشتباه دانست تا تغییرات اقلیم آب و هوایی که باید اصلاح شوند.

وی اظهار داشت: افزایش درآمد کشاورزان، افزایش امنیت غذایی و پایداری زیست محیطی را سه هدف با اولویت معرفی کرد که با نوآوری و خلاقیت، تحقیقاتی که قابلیت ترویج و تجاری سازی داشته باشد، میسر می شود.

در این گردهمایی از چند تن از محققان و پژوهشگران تحقیقات، آموزش و ترویج محصولات کشاورزی تقدیر شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز