خبرگزاری کار ایران

برگزاری نخستین کنفرانس ملی ساخت ایران با حضور مقامات بخش خصوصی و دولتی

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۶۴۲

نخستین کنفرانس ملی ساخت ایران با حضور صاحبان بنگاه های اقتصادی، واحد های صنعتی، تولیدی و خدماتی کشور و همچنین برخی از مقامات کشوری از جمله حجت الاسلام پور محمدی وزیر دادگستری، خانم امین زاده مشاور رئیس جمهور،آقای شافعی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی کشور، توسعه پایدار، تحقق اقتصاد مقاومتی، حفظ منابع محدودکشور، تامین مالی بنگاه های کوچک اقتصادی، حمایت دستگاه های دولتی از بنگاه های اقتصادی، فرهنگ سازی استفاده از کالای ساخت کشور و بهبود کیفیت و فضای کسب کار برخی از مواردی بود که در این همایش مورد توجه قرار گرفت.

حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در این همایش افزود: جایگاهی که ایران اسلامی و جمهوری اسلامی به دست آورده است جایگاهی ممتاز است،هر چند ما با مشکلاتی در عرصه اقتصادی روبرو هستیم اما مقاومت مردم و ایستادگی در برابر مشکلات موجب شد که چهره گستاخ استکبار در مقابل ملت ایران هویدا شود و آنکه امروز در سیاست های بین المللی در منطقه حاکم است ایران اسلامی است.

وی اضافه کرد: همه این دستاوردها زمانی به دست آمده که جمهوری اسلامی تحت بیشترین فشارها قرار داشت، ما از هر نظر در تحریم بودیم و به رغم این تحریم ها در همه زمینه ها دستاوردهای مهم داشته ایم.

پورمحمدی بر لزوم ارتقای شاخص های اقتصادی تاکید کرد و گفت: بانک جهانی ایران را از نظر ذخایر ارزی در رده هفدهم جهان می داند،ما از نظر وضعیت اقتصادی در ردیف هجدهم و از نظر صنعت هوا فضا در ردیف یازدهم قرار داریم، ایران اسلامی در دانش هسته ای دستاوردهای شگرف داشته و در ردیف چهاردهم قرار دارد، در تولید خودرو و لوازم یدکی مقام هجدهم داریم و در بسیاری از عرصه های دیگر نیز جایگاه ممتاز داریم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی نیز در این کنفرانس با بیان این مطلب که واژه ساخت ایران تقدس بسیاری دارد و باید به هر نحوی آن را به وسعت کشور برسانیم، تصریح کرد: باید روی این مفهوم تمرکز کرده و راهکارهای این وسعت‌بخشی را پیدا کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد و همه به این باور برسند که برای منافع کشور هیچ اختلاف‌نظری نباشد، شاهد تغییرات بزرگی خواهیم بود.

شافعی گفت: در این وادی، تقسیم وظایف بین فعالان اقتصادی و قوای حاکمیتی امری ضروری است تا هر کس دین خود را طبق وظایف و تکالیفش نسبت به این مفهوم ادا کند.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران برای رسیدن به این هدف، جلب اعتماد ازدست‌رفته بخش خصوصی توسط دولت ضرورت دارد. بخش تولید باید احساس کند در این مسیر بی‌پناه رها نخواهد شد چراکه تجربه گذشته نشان می‌دهد این بخش گاهی ناچار شده بی‌پناه به حرکت خود ادامه دهد.

شافعی با اشاره به این که بخش تولید نیز می‌تواند با رعایت برخی کدهای اخلاقی، اعتماد دولت را به خود جلب کند، تأکید کرد: با شکل گرفتن اعتماد متقابل می‌توانیم برای ساخت ایران قدم‌های مثبتی برداریم و این مقدمه مبارکی است برای محیط جدیدی که قرار است در اقتصاد به وجود آید.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود اقتصاد ایران را بزرگ و همراه با امکانات بالقوه توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه نتوانسته‌ایم از این موقعیت بهره کافی را ببریم و این امکانات بالقوه را بالفعل سازیم. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر هم مربوط می‌شود به عدم توجه به وضعیت هر منطقه از کشور در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای.

رئیس اتاق ایران مشکل دیگر موجود در بخش تولید را شکاف تکنولوژی صنعتی با سایر کشورها عنوان کرد و این مسئله را ناشی از محدودیت‌های به وجود آمده در دوران تحریم‌ها دانست و گفت: دولت باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد. به دلیل عدم برخورداری از پیشرفت‌های جدید، ماشین‌آلاتی که قدیمی بوده و مصرف بالای انرژی دارند، بهای تمام شده محصولات را افزایش داده و قدرت رقابت را از تولیدات داخلی می‌گیرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز