خبرگزاری کار ایران

خلا برنامه ریزی مناسب در جهت مکانیزاسیون باغات کشاورزی/ تحول مکانیزاسیون همت قوی می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۶۰۲

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصرف میوه در سلامت و بهداشت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در حالی که یکی از عوامل گرانی میوه، ضعف در مکانیزاسیون باغبانی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس کشاورز، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز دوشنبه 19 تیر در همایش تخصصی برنامه‌ریزی مکانیزاسیون کشاورزی کشور که با حضور رؤسای ادارات امور فناوری‌های مکانیزه سراسر کشور، صنعت‌گران و عرضه‌کنندگان ماشین‌ها، تجهیزات و ادوات کشاورزی در معاونت آب و خاک واقع در کرج برگزار شد، گفت: حمایت از مکانیزاسیون یکی از اقدامات اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و مکانیزاسیون با کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان تولید یکی از ارکان مهم این بخش محسوب می‌شود.

کشاورز با اشاره به اینکه مصرف میوه در سلامت و بهداشت مردم ضروری است، افزود: یکی از عوامل گرانی میوه، خلاء بزرگ مکانیزاسیون باغبانی است.

وی بیان کرد: تراکتور، کمباین، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در کشور وجود دارد، اما اثری از برنامه‌های مناسب برای مکانیزاسیون در مزرعه دیده نمی‌شود.

کشاورز با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در این دولت با بخش کشاورزی همراه بودند، ادامه داد: دولت، بخش خصوصی یا صاحبان سرمایه نباید از وضع موجود راضی باشند، بلکه باید برای توسعه این بخش قدم‌های بزرگ‌تری برداشته شود تا مکانیزاسیون متحول‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون می‌تواند کارهای سخت کشاورزان را راحت و مشکل کم‌آبی را حل کند، عنوان کرد: از تولیدکنندگان ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی تقاضا دارم محصولات خود را با تنوع بیشتری برای بخش کشاورزی عرضه کنند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: نارسایی عملیات خاک‌ورزی یکی از ضعف‌های مکانیزاسیون و بخش کشاورزی است، ضعف‌های عملیات خاک‌ورزی، مدیریت، تیمار خاک و برنامه‌های تناوب و بخشی دیگر به مکانیزاسیون مربوط است.

کشاورز تأکید کرد: تا پنج سال دیگر نباید هیچ‌نوع خاک‌ورزی که خاک را به هم بزند، برای محصولات کشاورزی به غیر از چغندر و سیب‌زمینی داشته باشیم.

وی نارسایی مکانیزاسیون دیم را دومین مشکل این بخش دانست که این مشکل تاکنون مرتفع نشده و در حبوبات، در حد صفر است.

کشاورز با اشاره به اینکه با استفاده از مکانیزاسیون باید بهره‌وری کشت دیم را افزایش دهیم، اظهار کرد: همه کشت‌های دیم تا پنج سال آینده باید به‌صورت مستقیم کشت شوند و کشت حبوبات دیم نیز ساماندهی شود.

وی با اعلام ناراضی بودن از بالا بودن سود بانکی تسهیلات مکانیزاسیون، خاطرنشان ساخت: برای کاهش سود بانکی مکانیزاسیون، مذاکراتی با بانک عامل داشتیم و حتی موانع ارزی و تعرفه‌ای در این بخش باید ارزان شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در پایان اضافه کرد: ساختار مکانیزاسیون باید متناسب با محصول هر منطقه و شرایط آن باشد.

همایش تخصصی برنامه‌ریزی مکانیزاسیون کشاورزی کشور امروز با حضور عباس کشاورز، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، رؤسای ادارات امور فناوری‌های مکانیزه سراسر کشور، صنعت‌گران و عرضه‌کنندگان ماشین‌ها، تجهیزات و ادوات کشاورزی در معاونت آب و خاک واقع در کرج برگزار شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز