خبرگزاری کار ایران

روند افزایشی سهم صادرات غیرنفتی کشور از تولید ناخالص داخلی

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۸۰۸

افزایش ۳۳ درصدی صادرات غیرنفتی سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به لحاظ وزنی و مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال های ۹۴ و ۹۵ باعث شد سهم صادرات غیر نفتی کشور از تولید ناخالص داخلی در بازه زمانی ۲۰۱۵- ۲۰۱۴ روندی افزایشی داشته است که این موضوع افزایش سهم بازرگانی داخلی در تولید را نشان می دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا، اجرای بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی کشور در سال ۹۵ دستاوردهای قابل توجهی برای دولت یازدهم در حوزه توسعه صادرات به دنبال داشت. بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل( UNCTAD )،  سهم صادرات کالایی کشور در شاخص GDP  به عنوان سهم صادرات غیر نفتی از تولید ناخالص داخلی در بازه زمانی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بیش از ۱۳ درصد رسیده است.  همچنین سهم صادرات غیرنفتی از تولید ناخالص داخلی بدون نفت در بازه زمانی ۲۰۱۵- ۲۰۱۴ بیش از ۱۷ درصد گزارش شده است.

شاخص GDP یا تولید ناخالص داخلی یکی از مقیاس‌های اندازه گیری اقتصاد است که ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در داخل مرزهای یک کشور در یک بازه زمانی معین را با توجه به واحد پول جاری اندازه‌گیری می‌کند.

همچنین کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل( UNCTAD ) ازطریق جستجو، تجزیه و تحلیل رویه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات به دنبال ایجاد زمینه برای مشورت بین دولت‌ها و تبادل تجربیات با هدف یکپارچه سازی عوامل توسعه‌است.

سهم قابل توجه بازرگانی داخلی از تولید

این گزارش سهم بازرگانی داخلی از تولید را در قیاس با کشورهایی مانند کره جنوبی، مالزی و ترکیه برای کشورمان بیش از 14 درصد اعلام کرده است. این در حالی است که سهم بازرگانی داخلی از تولید در کشورهایی مانند کره جنوبی بیش از 4 درصد، در مالزی بیش از 10 درصد  و در ترکیه  بیش از 4 درصد بوده است.

افزایش ۳۳ درصدی صادرات غیرنفتی سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به لحاظ وزنی

گفتنی است که دولت یازدهم در سال 1395 برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی وعمل به فرامین رهبری، بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی کشور را تهیه، تصویب و ابلاغ کرد که در نتیجه اجرای این بسته در 11 ماهه سال 95 صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، افزایش 33 درصدی به لحاظ وزنی داشته است و تراز تجاری کشور (بدون نفت) در 11 ماهه نخست سال گذشته مثبت بود.

چندی پیش نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیشی گرفتن صادرات کشور از واردات در سال گذشته، میزان صادرات کشورمان در سال گذشته را ۴۴ میلیارد دلار اعلام کرد و از ثبت واردات ۴۳ میلیارد دلاری در این بازه زمانی خبر داد که این آمار رشد ۳.۵ درصدی صادرات محصولات غیرنفتی ایران را در سال ۹۵ نشان می دهد‌.

 

پیش بینی رشد ۲۵ درصدی صادرات در سال جاری

مهندس محمدرضا نعمت زاده با این پیش بینی که امسال صادرات غیر نفتی ۲۵ درصد رشد خواهد داشت، بر عزم جدی مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای کامل بسته حمایت از توسعه صادرات در سال جاری تاکید کرد.

وی برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری را افزایش تراز تجاری کشور با صادرات محصولات غیر نفتی با توجه به نیاز بازارهای منطقه ای و جهانی، قیمت و کیفیت رقابتی محصولات برای حضور در این بازارها اعلام کرد‌.

به گفته وی هر چند به دلیل رکود بازارهای جهانی و کاهش قیمت ها در زمینه صادرات از نظر مبلغ  شاهد رشد ۳ درصدی بودیم، اما در سال گذشته از نظر مقدار بیش از ۳۵ درصد رشد داشتیم. این در حالی است که در سال گذشته پیش بینی رشد ۲۵ درصدی در صادرات شده بود.

 

صادرات ۸۰ درصد محصولات به ۱۵ کشور در سال ۹۵

همچنین مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت کشور، در آخرین نشست خبری خود، با اشاره به رقم منفی ۲۸ میلیارد دلاری تراز بازرگانی خارجی کشور بدون احتساب صادرات نفت در سال ۸۴ گفت:  این تراز در سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب به تراز مثبت ۹۰۰ میلیون دلار و ۲۵۰ میلیون دلار رسید.

وی در آن نشست روند واردات را از سال ۸۹ روند کاهشی توصیف کرد و افزود: در این مدت با یک شیب ملایمی صادرات غیر نفتی رشد داشت و تراز تجاری کشور که تا سال ۸۴ منفی بود در سال های ۹۴ و  ۹۵ مثبت شد.

خسروتاج همچنین از صادرات ۸۰ درصد محصولات داخلی در سال ۹۵ به ۱۵ کشور جهان خبر داد و اظهار کرد: در سال ۸۴ حدود ۸۰ درصد صادرات کشور به ۱۹ کشور و در سال ۹۲ فقط توانستیم به هشت کشور دنیا صادرات داشتیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز