خبرگزاری کار ایران

حمایت متقابل صنعت و تجارت از یکدیگر منجر به توسعه اقتصادی می‌گردد

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۹۶۶

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در خصوص شبهات مطرح شده در ارتباط با تضعیف بخش بازرگانی کشور در سال‌های اخیرگفت : حمایت متقابل صنعت و تجارت از یکدیگر منجر به بالندگی و رشد در هر دو عرصه و نهایتاً توسعه اقتصادی می‌گردد.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا یداله صادقی با بیان چگونگی وضعیت اقتصاد در دنیای امروز افزود : کمرنگ شدن مرزهای ملی کشور به علت پدیده جهانی شدن باعث گردیده که اقتصاد در هر کشوری در معرض تغییرات سریع و نوسانهای گوناگونی قرار گیرد.

وی تصریح نمود : هرچه ساختارها و بنیانهای قوی‌تری در یک کشور تعبیه شده باشد از شدت این نوسانات کاسته خواهد شد. مقایسه میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نیز موید همین مطلب است که عموماً کشورهای توسعه‌یافته در مقابل تغییر و تحولات محیط بین‌المللی آسیب‌پذیری کمتری دارند.

صادقی یاد آور شد : بدون تردید امروزه بسیاری از کشورها با صنعتی شدن از مرحله تولید انبوه عبور کرده‌اند. به عبارتی دیگر اگر در عصر انقلاب صنعتی موضوع تولید از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است در حال حاضر با افزایش تولید و اشباع بازارهای جهانی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تولید تبدیل به متغیری فرعی شده و مسایل و مفاهیمی نظیر فروش، توزیع، بازاریابی و ... در اولویت‌ فعالیت‌های اقتصادی قرار گرفته‌‌اند.

وی در ادامه گفت : موارد مطرح شده در حوزه توزیع، فروش، بازاریابی و ... از موضوعات اصلی بازرگانی هستند که هم‌اکنون از دغدغه‌های مهم در سرعت بخشیدن به ارتقای ظرفیت این بخش است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی با اشاره به  بحث قابل تأمل ادغام وزارتین صنایع و معادن و بازرگانی و نزدیکتر شدن حوزه‌های سیاست‌گذاری در این دو بخش افزود ؛ بحث قابل تأمل ادغام ، شیوه طراحی ساختار سازمانی و چارت مدیریتی است ؛ چنانکه  تا از قِبَل آن تمامی اهداف بخش تولید و بازرگانی در وزارت متبوع توأماً تحقق یافته و باعث ایجاد هم‌افزایی لازم گردند تا در اقتصاد کشور بالاخص در حوزه صنعت، معدن و تجارت نوسانات بازارهای داخلی و خارجی تأثیرات منفی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد ننماید و هر تغییری در بازار داخلی و یا بین‌المللی منجر به ایجاد هزینه‌های گزافی نگردد.

وی گفت : دیدگاه قابل اجرا در وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، اعمال دیدگاه فرآیندنگر بود که  در نگرش فرآیندی (در مقابل دیدگاه وظیفه‌گرا) این نکته مورد توجه قرار می‌گیرد که تمامی فرآیندها در ارتباط با همدیگر بوده و از عملکرد یکدیگر تأثیر می‌پذیرند. همچنین اهمیت ورودی‌ها در عملکرد مطلوب فرآیندها و نیز تأثیر آنها در خروجی‌های حاصله مورد بحث قرار می‌گیرد و تأکید بیشتر روی کارهای تیمی اهمیت ارتباط اجرا را در ایجاد محصولات  مناسب یادآور می‌سازد.

یداله صاقی خاطر نشان کرد : در 5 سال گذشته ، مجموع اقدامات در این راستا منجر به تقویت تفکر سیستمی گذشته شد و کارکنان را از دایره تنگ خودبینی و محدود شدن در حصار گروه‌ رها ساخته و در ذهن آنها تفکر سیستمی را تقویت نموده است.

وی با بیان دو فرآیند اصلی سیاست‌های تولیدی و سیاست‌های بازرگانی در دو معاونت به صورت مجزا افزود : در این راستا سیاست‌های تولیدی و سیاست‌های بازرگانی کاملاً هماهنگ با سیاست‌ها و راهبردهای کلان وزارت متبوع پیگیری گردید و  تمامی سیاست‌گذاری‌های مربوط به بخش بازرگانی در ارتباط با کلیه کالاها و خدمات به معاونت بازرگانی داخلی انتقال یافته و امور مربوط به صنایع تولیدی در معاونت امور صنایع پیگیری شد.

صادقی گفت :  ساختار تمامی انتظارات، رویکردها و نقاط ضعف و قوت دو بخش در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین و مورد تبادل قرار گرفت. لذا اصلاح و توسعه زیرساخت‌های نظام توزیع، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های توزیع، بهبود فضای کسب و کار و ... از مطالبات معاونت امور صنایع از بخش بازرگانی و در مقابل بخش بازرگانی با تصویر اوضاع بازارهای داخلی و بین‌المللی و تبیین علل عدم موفقیت صنایع در بازار، بازنگری در شیوه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و کیفیت تولیدات را مطالبه می‌نمود.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود : براین اساس ، تبادل اطلاعات بین دو بخش و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این منظور به عنوان مهمترین راهبرد در این ارتباط در برنامه‌های وزارت متبوع درج گردید.

صادقی با اشاره به دو چالش‌های اجرای این رویکرد تصریح نمود ؛

اولا" عموماً صنایع داخلی در پی جلب نظر دولت در جهت حمایت از تولیدکنندگان بوده و خواهان اعمال تعرفه‌ها و سیاست‌های حمایتی و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر درخصوص قاچاق کالا می‌باشند حال آنکه نیروهای بازار تمایل به توزیع کالاهای پرسود دارند چه این کالا وارداتی یا تولید داخل باشد. ایجاد تعادل در این دو بخش، خود از چالش‌های بالقوه این شیوه‌ نگرش بود؛ گرچه به نظر می‌رسد تدوین و اجرای سیاست‌های مناسب برای رفع این مشکلات از شدت آن کاست ولی تقابل بخش تولید و بازرگانی از دیرباز در کشور وجود داشته است. واقعیت این است که عدم کارایی عملاً در هر دو بخش وجود داشته و نمی‌توان آن را انکار نمود. در مجموع با تدوین و پیگیری راهبردهای کلان در این دو بخش به صورت توأم به نظر می‌رسد که این تقابل پیآمدهای مثبتی داشته و موجبات رشد و تعالی هر دو بخش فراهم گردیده است.

وی درادامه با اشاره به چالش دوم اجرای این رویکرد افزود :  گرچه با اجرای طرح انتزاع بخش عمده‌ای از وظایف تنظیم بازار اقلام کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محول گردید و با این ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت  توانست به اجرای وظایف زیربنایی در ارتباط با بخش بازرگانی بازگشته و مجالی پدید آورد که به ایجاد، اصلاح و توسعه حلقه‌هایی از زنجیره اقتصادی کشور از جمله توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بهبود زیرساخت‌ها و شرکت‌های لجستیکی بپردازد که علیرغم اهمیت غیرقابل تردید و انکار آنها در گذشته به آنها توجه کافی نگردیده بود؛ با این حال همین قانون مدیریت حداقل 369 قلم کالا و شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور را از وزارت متبوع جدا نموده و ابزارهای سیاست‌گذاری مهمی را به بخش کشاورزی انتقال داد که این مهم علیرغم پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده اصلاح نگردید.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد :  عمده انتقادات 5 سال اخیر از وزارت متبوع در حوزه بازرگانی معلول این تصمیم اشتباه می‌باشد که نه تنها بدنه دولت با آن موافق نبوده بلکه مخالف جدی این موضوع بوده است، لیکن به دلیل وفاق کلیه دستگاه‌های اجرایی بر تبعیت از قانون در همه حال؛ آیین‌نامه‌های اجرایی آن تدوین و اجرا گردید لیکن امروزه با گذشت حدود 5 سال از اجرای قانون مذکور تبعات منفی آن بر کسی پوشیده نبوده و بسیاری از مشکلات نظام تولید و تجارت کشور به علت ایجاد اختلال در همین زمینه‌ها می‌باشد.

نقاط قوت رویکرد

یداله صادقی در ادامه این گفت و گو با اشاره به نقاط قوت رویکرد ادغام خاطر نشان کرد :

* تهیه و تدوین سیاست‌های کلان در بخش بازرگانی و حرکت به سمت اقتصاد بازار از این طریق به سهولت انجام پذیرفت.

* با توجه به ایجاد ساختار سازمانی مناسب امروزه می‌توان در کنار پیشبرد سیاست‌های بازرگانی برای کالاها سیاست‌های توسعه و بهبود تولید خدمات را همزمان پیش برد.

* حجم کار و تنوع فعالیت‌های وزارت متبوع بین دو معاونت امور صنایع و معاونت امور اقتصادی و بازرگانی تقسیم شده و عمق کارشناسی در فعالیت‌ها افزایش یافت گرچه هنوز هم در این مسیر گام‌های بسیاری برای انجام دادن باقی مانده است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در پایان این مصاحبه با بیان نتیجه گیری مثبت افزود :  حمایت متقابل صنعت و تجارت از یکدیگر منجر به بالندگی و رشد در هر دو عرصه و نهایتاً توسعه اقتصادی می‌گردد

صادقی تصریح نمود : این اصل بارها و بارها در کشورهای توسعه‌یافته آزموده شده و نتایج قابل قبولی به بار آورده است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و یقیناً ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن در سال‌های اخیر نیز با همین توجیهات صورت گرفته است. لیکن به نظر می‌رسد همین که کلیه فرآیند‌های بخش صنعت و تجارت تحت یک مدیریت ارشد و یک نظام برنامه‌ریزی واحد انجام می‌گیرد و متضمن حمایت از هر دو بخش باشد.

وی گفت : آنچه که اصلی‌ترین مخاطره را در این بین ایجاد خواهد کرد ایزوله نگه داشتن و عدم تعامل دو بخش صنعت و بازرگانی نسبت به همدیگر می‌باشد.

صادقی با اشاره به لزوم تعامل مدیران خاطر نشان کرد :  به هر نحو باید علاوه بر مدیران ارشد، مدیران میانی و پایه نیز در حوزه‌های صنعت و تجارت براساس پروژه‌های مشترک و جامع با هم تعامل کاری بیشتری داشته باشند تا از این طریق همگرایی مطلوب و مورد نظر بیش از پیش تحقق یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز