خبرگزاری کار ایران

فولاد مبارکه با فناوری نانو از جایگاه بالاتری در صنعت برخوردار میشود

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۷۰۶

برای بهکارگیری فناوری نانو در فولاد مبارکه، این ستاد از سال ۹۴ با مدیران و کارشناسان شرکت کارگروه مشترکی را ایجاد کرد تا بتواند فرصتهای بهکارگیری این تکنولوژی را در صنعت فولاد به ویژه در فولاد مبارکه شناسایی کند که طی این مدت همکاریها و جلسات متعددی در این راستا برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از فولاد مبارکه دکتر رضا اسدی فرد به همراه جمعی از کارشناسان این ستاد در جریان بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه با اشاره به اهداف این بازدید تصریح کرد: استفاده از فناوری نانو در صنعت فولاد میتواند به افزایش بهرهوری، گشودن راههایی نو برای تولید محصولات استحکام بالا و مقاوم در برابر سایش و خوردگی مخصوص صنایع خودروسازی و همچنین بهکارگیری راهکارهایی برای تولید محصولات با هدایت الکتریکی و ذخیره انرژی بسیار بالا و صرفهجویی قابل توجه در مصرف آب منجر شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: برای بهکارگیری فناوری نانو در فولاد مبارکه، این ستاد از سال ۹۴ با مدیران و کارشناسان شرکت کارگروه مشترکی را ایجاد کرد تا بتواند فرصتهای بهکارگیری این تکنولوژی را در صنعت فولاد به ویژه در فولاد مبارکه شناسایی کند که طی این مدت همکاریها و جلسات متعددی در این راستا برگزار شد.

معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری در معرفی فناوری نانو با اشاره به تاریخچهای از پیدایش این علم در دنیا گفت: در حقیقت نانو یک تکنولوژی نیست، بلکه یک رویکرد جدید در علم تکنولوژی است که نه یک حوزه خاص بلکه همه حوزههای علمی را تحت تأثیر قرار میدهد. این علم که از حدود ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر در دنیا مطرح شده است، یک رویکرد جدید در تولید مواد و سیستمها از مقیاس اتمی است. به این معنی که اگر انسان بتواند کنترل مواد را به مقیاس مورد نظر در اندازه اتم نزدیک کند، میتواند به خواصی برسد که تاکنون وجود نداشته است؛ که این خواص بسیار مطلوبند و میتوانند در همه صنایع و رشتهها به کارایی بهتری که پیش از این به آن اشاره شد، برسند.

وی با بیان اینکه بسیاری از این موارد در کشور ما نیز تجاری سازی شده، تصریح کرد: حدود ۲۰۰ شرکت در ایران وجود دارند که ۳۳۰ نمونه از محصولات نانو را در حوزههای مختلف از جمله داروهای ضد سرطان و به طور کلی در حوزه بهداشت با بیش از ۷۰ تا ۸۰ نمونه دارو و در حوزه ساختمان از جمله سرامیک، مصالح و شیشههای مقاوم در برابر انتقال حرارت، پروفیلهای درب و پنجره و محصولات کشاورزی تولید کردهاند.

اسدی فرد، توسعه فناوری نانو در صنایع برای دستیابی به بهرهوری بالاتر ، کاهش هرچه بیشتر هزینههای تولید و همچنین افزایش رضایتمندی مشتریان و مصرفکنندگان را از اصلیترین تلاشهای ستاد فناوری نانو خواند و ادامه داد: در بخش اول این برنامهها با همکاری شرکتها و صنایع و با انتخاب جذابترین و امکانپذیرترین حوزههایی که میتوان از فناوری نانو در آن استفاده کرد، کوشش خواهیم کرد این شرایط را فراهم کنیم. در ادامه بر آن هستیم که اگر در بخشی، فناوری نانو قبلا در کشور تجاری سازی شده است، آن را در شرکت مربوطه پیادهسازی نمائیم و یا اگر در شرکتها وجود نداشت، آن را به تیمهای تحقیقاتی بسپاریم تا بتوانند شرایط استفاده از این فناوری را در شرکتها تسهیل کنند.

وی با تأکید بر اینکه فناوری نانو در هر شرکت و صنعت اثربخشی خاص خود را دارد، گفت: مثلا با استفاده از این روش میتوان با استفاده از حجم کمتری از دارو به کارایی و اثر بخشی بالاتری رسید و شرایطی فراهم کرد که به بافتهای سالم آسیب کمتری برسد؛ ضمن اینکه میزان استفاده از انرژی و هزینهها در این روش به شکل قابل ملاحظهای کمتر از روشهای معمول است.

معاون صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری تأکید کرد: در فولاد مبارکه سرفصلهای زیادی در بخش افزایش بهرهوری وکاهش هزینههای تولید با استفاده از تکنولوژی نانو وجود دارد، به عنوان مثال میتوان در بخش ورقهای رنگی برای افزایش میزان چسبندگی و مقاومت سطح ورق، کاهش مصرف آب و بهبود شرایط زیستمحیطی به شرایط بهتری رسید، همانطور که این کار نیز در کشور ما تجاریسازی و وارد بازار شده است، میتوان آن را در فولاد مبارکه پیادهسازی کرد.

وی اظهار کرد: برای تولید محصولات معمول بازار تولیدکنندگان زیادی وجود دارند، ولی اهمیت تولید محصولات با ارزشافزوده بالا و تولید فولادهای خاص مطرح است که در این بخش با محدودیت در تعداد تولیدکننده مواجه هستیم. تولیدکننده محصول با ارزشافزوده بالا و تولید فولادهای خاص، نهتنها به جایگاه بالاتر بلکه به رسیدن به سود بیشتری رهنمون میشود و این امر با استفاده از فناوری نانو امکانپذیر است. در این حالت است که هم شرکت تولیدکننده و هم مصرفکننده که همان مشتری باشد، منتفع خواهند شد.

به گزارش خبرنگار فولاد، در همین خصوص شهرام عباسی مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه نیز گفت: با بهکارگیری این علم ما میتوانیم وارد مقیاسها و ابعاد بسیار ریز و کوچک مواد شویم و خواصی در درون آنها را کشف کنیم که تا به حال بشر نتوانسته است به این خواص دسترسی داشته باشد. این خواص در مقیاس نانو آنقدر متحول میشوند که همانند آفتابی در دل هر ذره شکافته شده خودنمایی میکنند، به این معنی که در حوزه نانو مواد خواص کاملا متنوع و پیچیده دیگری پیدا میکنند و میتوانند در خدمت رشد و رفاه بشریت قرار گیرند.

وی در خصوص کاربرد این علم در صنعت فولاد بیان کرد: صنعت فولاد یکی از صنایع اصلی و مادر در توسعه اقتصادی، صنعتی و رفاه اجتماعی است و ازآنجاییکه در کشور ایران شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از صنایع محوری در حوزه صنعت و اقتصاد کشور محسوب میشود، از این رو ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری این شرکت را در کنار چند شرکت بزرگ دیگر به عنوان همکاران ویژه برگزید و تفاهمنامهای از سوی رئیس ستاد نانو فناوری ریاست جمهوری و دکتر سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این راستا به امضا رسیده که طی آن برخی زمینههای همکاری پیشبینی شده است.

عباسی ادامه داد: در این جلسه نیز راهکارهای دقیقتر و موشکافانهتر زمینههای قابلتعریف بین فولاد مبارکه و این نهاد موردبررسی و تبادلنظر قرار گرفت؛ ضمن اینکه اعضای دبیرخانه این ستاد با واحدهای مختلف شرکت، حوزههای قابل بهبود و همچنین واحدهای ذیربط فولاد مبارکه با مأموریتهای ستاد نانو آشنا شدند.

وی با تأکید بر اینکه ما مصمم هستیم در بخش توسعه محصولات نانو، پوششهای نانو آب، انرژی، محیطزیست، افزایش عمر قطعات و تجهیزات و افزایش عمر کاری تجهیزات و همچنین معرفی و توسعه برخی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد، پروژههای مشترک را با معاونت علمی ریاست جمهوری مورد مطالعه قرار دهیم، افزود: مطمئنا از این فرصت استفاده خواهیم کرد و در جهت تجاریسازی این فناوری و ایجاد ارزشافزوده بیشتر برای جامعه و شرکت فولاد مبارکه قدمهای موثرتری برخواهیم داشت.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه تصریح کرد: ازآنجاییکه فولاد مبارکه تاکنون در حوزه های تعالی و تحقیقاتی قدمهای خوبی برداشته است، به یقین میتواند از این رویکرد و دانش جدید، حداکثر بهره برداری را داشته باشد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز