خبرگزاری کار ایران

ارزش ذخایر معدنی کشور بیش از 700 میلیارد دلار است

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۱۷۵

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت : پیش بینی می شود تا پایان سال 96 به ذخایر قطعی معدنی 50 درصد از لحاظ ارزشی اضافه شود هم چنین معادن جدیدی کشف و به ظرفیت های قبلی اضافه شودو اعلام ارزش 700میلیارد دلاری ذخایر معدنی عدد درست و قطعی نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از ایمیدرو ؛ « مهدی کرباسیان » در جلسه بررسی طرح های اکتشافی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، افزود : چند سال قبل معادن کشور حدود 700 میلیارد دلار ارزیابی شد که ذخایر معدنی ماست ولی هم اکنون این عدد، درست نیست چرا که ذخایر جدید کشف شده هم چنین کشف یکسری معادن توسط بخش خصوصی در آن لحاظ نشده است لذا اعلام آن نیاز به برآورد جدید دارد.

وی با بیان اینکه ایمیدرو از سال 93 ایمیدرو کارهای بزرگی را با حمایت وزارت صنعت، معدن وتجارت به انجام داده است ، افزود : در این راستا 250 هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی را در 25 استان کشور تعریف کردیم و خوشبختانه در فاصله سالهای 93 تا 95 مرحله شناسایی آنها به طور کامل انجام شده و به مرحله پی جویی رسیده است و تعدادی از معادن دیگر نیز در مرحله اکتشاف تکمیلی هستند.

به گفته کرباسیان ؛ برای اینکه یک معدن اقتصادی اعلام شود ؛ابتداباید بر روی آن فعالیت های حفاری ، پی جویی و آزمایشگاهی انجام شود .

معاون وزیر صنعت ، معدن وتجارت گفت: هم اکنون از میان پهنه اکتشاف250 هزار کیلومتر مربع ، حدود 50 هزار کیلیومتر مربع آن انتخاب شده و 200 هزار کیلومتر مابقی را به به وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کردیم که می توانند آنها را آزاد سازی نمایند که این کار در حال انجام است.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد : خوشبختانه در سال 94 ما به 400 میلیون تن ذخایر جدید سنگ آهن ، 300 میلیون تن زغال سنگ و 50 تن طلا دست یافته ایم که البته در حوزه های معدنی استان های سیستان و بلوچستان ، آذربایجان شرقی ، خراسان جنوبی ، شرق اصفهان و غرب استان یزد به معادن طلا، مس و سنگ آهن رسیده ایم.

کرباسیان در ادامه یادآور شد : هم چنین در اکتشافات جدید به 50 میلیون ذخیره جدید قطعی سنگ آهن رسیده ایم که رگه هایی از مس و طلا هم در آنجا دیده شده است.

معاون وزیر صنعت معدن وتجارت در ادامه با بیان اینکه در سال 96 خبر خوبی از ذخایر قطعی سنگ آهن خواهیم داد، افزود : از سال 93 بر روی عناصر نادر خاکی که بحث بر روی آنها با سنجش کیلوگرم به جای تن است ،کار را شروع کرده ایم.

وی در توضیح این مطلب ، افزود : از سال 94 مرکز تحقیقات فرآؤری و مواد معدنی کار پژوهشی و آزمایشگاهی بر روی 6 عنصررا قطعی کرد و هم اکنون به سمت نیمه صنعتی شدن  پیش می رود.

به گفته کرباسیان با همکاری و اخذ تجارب از کشورهای آفریقای جنوبی ، هند و چین بر روی 300 هزارتن عناصر نادر خاکی پیش بینی داشتیم که خوشبختانه با کار اکتشافی خوبی که در سال 95 انجام شد، هم اکنون این میزان به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده است و پیش بینی می کنیم که این حوزه ، حوزه ای فعال خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد : مسئله اکتشاف و رفتن به سمت معادن هزینه و ریسک بسیار بالایی داشته چرا که کسی ممکن است هزینه هایی را انجام ، شناسایی و حفاری کند  سپس به معدن وذخایر مناسب نرسد و یا عیار معدن پایین باشد در نتیجه هزینه های انجام یافته اش از بین رفته و در حقیقت معدن غیر اقتصادی شود.

کرباسیان در تکمیل گفته خود ، افزود : در این میان با ورود دولت این ریسکها کاهش می یابد، بطوریکه خوشبختانه ریسکها  یکی پس از دیگری کم شد و اگر افق بدهد که ذخیره مناسب دارد و گرنه معادن کوچک و متوسط باشد طی آگهی مزایده آنها را واگذار می کنیم و در حقیقت ریسک آن 50 درصد کم می شود چرا که در معادنی که غیر اقتصادی معرفی شده اند آن وقت روند آگهی دادن را متوقف و آنها را کنار می گذاریم.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت یادآور شد :  ولی آن دسته از معادنی که بزرگ مقیاس بوده و ذخایر بالایی دارند با تولید کنندگان صنایع معدنی شریک شده و یا اینکه برای معادن بزرگ مقیاس با مشارکت بخش خوصی و داخلی و خارجی سرمایه گذاری می کنیم.

کرباسیان در بیان موفقیت های خوبی که پس از برجام در حوزه اخذ انتقال تکنولوژی و دانش روز دنیا در حوزه معدن موفق شده ایم ، گفت: سابق بر این شرکت های معتبر بین المللی با یاران کمتر مراوده داشته و حتی نفرات دسته پنجم آنها در ایران تردد می کردند اما در دولت یازدهم با شرکت های معتبر بین المللی به ویژه در حوزه تحقیقات و تکنولوژی از کشورهای کانادایی، استرالیایی، اروپایی هم چنین چین که کشورهای پیشرفته دنیا محسوب می شوند ، تعانلات لازم را برقرار کرده ایم.

وی در توضیح این مطلب ، افزود : علاوه بر حوزه اکتشاف هم اکنون در برخی حوزه های دیگر از متخصصین بنام دنیا بی سرو صدا دعوت می کنیم و از آنها کمک می گیریم بطوریکه حتی آ«ها را به مناطق مرزی کشور برده که روند انتقال تکنولوژی را در آن مناطق بررسی کنند.

کرباسیان تصریح کرد : دراین میان هم چنین از بومی های متخصص استانهای کشور که تشکیل شرکت های اکتشافی داده اند ، بهره مند می شویم.

وی در بیان اقدامات ایمیدرو افزود : از دیگر اقدامات ایمیدرو تقویت مراکز تحقیقاتی وابسته به ایمیدرو است که از ظرفیت دانشمندان ایرانی و دانشگاه ها و هم تکنولوژی روز دنیا نه تنها در حوزه اکتشاف و معدن بلکه در موضوع صرفه جویی آب و انرژی ؛ مباحث محیط زیست و ایمنی دوره های آموزشی در داخل کشور با کمک اساتید بین المللی اجرا نموده که به نوبه خود به حوزه معدن کشور کمک شایانی کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز