خبرگزاری کار ایران

توسعه همکاری‌ها در صنعتی که نقطه قوت دو کشور است

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۸۵۹

رییس اتاق تهران در نخستین ملاقات خود در روز دوم حضور در کپنهاگ، به دعوت شورای غذا و کشاورزی دانمارک به دیدار مدیرعامل این نهاد بخش خصوصی است.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق تهران؛ مسعود خوانساری و کارن هکروپ در دیدار خود در مورد همکاری‌های این دو نهاد بخش خصوصی در حوزه صنایع غذایی و لبنی مذاکره کردند و رییس اتاق تهران از مدیرعامل شورای غذا و کشاورزی دانمارک که سابقه سفر به ایران در سال گذشته را دارد، دعوت کرد مجدد به تهران سفر کند تا توسعه همکاری و مشارکت در صنعتی که هر دو کشور در آن قدرتمند هستند، به طور جدی و عملی دنبال شود.

کارن هکروپ، مدیرعامل شورای غذا و کشاورزی از یک خانواده سیاسی است و سابقه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی مهمی در دولت دانمارک دارد. او با تجربه وزارت در سه وزارتخانه «امور اجتماعی  و همبستگی»، «غذا، کشاورزی و شیلات» و «دادگستری» اکنون امور اجرایی این نهاد قدرتمند بخش خصوصی را در اختیار دارد. هکروپ در اکتبر 2014 از مقام وزارت دادگستری استعفا دارد تا به پیشنهاد مدیرعاملی این شورای پرنفوذ که نماینده 170هزار فعال بخش خصوصی اعم از کشاورز، دامدار، صنعتگران حوزه غذاست، پاسخ مثبت بدهد.

مدیرعامل شورای غذا و کشاورزی دانمارک در ابتدای دیدار با رییس اتاق تهران با اشاره به این که نهاد تحت نظر او صاحب بزرگترین صنعت کشور دانمارک است، گفت: شورای غذا و کشاورزی تمام زنجیره‌های مربوط به تولید کالا از مزرعه تا سفره را پوشش می‌دهد. از آنجا که بخش عمده‌ای از دانمارک قابلیت کشت محصول و پرورش دام و طیور را دارد، تعداد زیادی از مردم در این حوزه اشتغال دارند که اکنون اغلب آنها زیر عنوان این شورا به فعالیت می‌پردازند. هم‌چنین این شورا سالانه حدود 20 میلیارد یوور صادرات دارد.

او در ادامه از تجربه موفق اصلاحات ساختاری در حوزه کشاورزی و صنعت غذا توسط این شورا گفت و عنوان کرد که با ادغام مزارع، کارخانجات لبنی، کشتارگاه‌ها و کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی و غذایی، بهره‌وری در این حوزه بسیار بالا رفته است. او افزود: برای نمونه در سال 1903 مزارع تحت کشت به 260هزار قطعه می‌رسید که در سال 2015 این رقم به ۳۶ هزار و ۶۳۷ رسیده است در نتیجه امکان تولید بیشتر با صرف نیرو و هزینه کمتر فراهم شده است.

 

کارن هکروپ هم‌چنین تاکید کرد که این شورا در عین افزایش تولید، کاملا بر مبنای رعایت مسایل زیست‌محیطی حرکت کرده است و موفق شده طی یک‌ونیم دهه گذشته از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای یا نیتروژن بکاهد و هم‌چنین آسیب‌های وارده به زمین‌های تحت کشت کاهش دهد.

مدیرعامل شورای غذا و کشاورزی دانمارک ادامه داد: از سال 1990 تا 2014 توانسته‌ایم حجم تولید را ۲۲ درصد افزایش دهیم و در عین حال طی همین مدت زمان تولید گازهای گلخانه‌ای را 16 درصد کاهش دهیم.

او با اشاره به میزان تولیدات سال 2015 این شورا گفت: طی این سال  حدود 10 میلیون تن غلات، برابر 5.3 میلیون تن شیر، 135 هزار تن گوشت گاو  و 187 هزار تن گوشت مرغ و طیور تولید کرده‌ایم.

هکروپ در مورد صادرات 20 میلیارد یورویی صنعت غذا و کشاورزی دانمارک گفت: بخش عمده صادرات ما یعنی نزدیک به 14 میلیارد یورو در حوزه قاره اروپاست و نزدیک به پنج میلیارد یورو نیز به آسیا صادرات داریم. ارزش صادرات کالاهای ما به آمریکای شمالی نیز 1.3 میلیارد یورو است و به آفریقا و اقیانوسیه نیز هر کدام 0.4 میلیارد یورو صادرات داریم.

این مقام بخش خصوصی دانمارک هم‌چنین در مورد ارتباط با ایران توضیح داد که در سفری که سال گذشته به ایران داشته است به برخی کارخانجات ماشین‌آلات داده است. او افزود: تعداد دیگری از کارخانجات صنایع لبنی و غذایی در ایران نیز منتظر رفع تحریم‌ها و برداشته شدن موانع بانکی برای نقل‌وانتقال پول بودند تا بتوانند نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات خود را انجام دهند.

او هم‌چنین عنوان کرد که شورای غذا و کشاورزی دانمارک سال گذشته 150هزار تن گوشت به ایران صادر کرده است و آمادگی کاملی برای توسعه همکاری دوجانبه در حوزه‌های تولید، فرآوری و تحقیق و توسعه دارد.

پیشنهاد تاسیس دفتر در تهران

در ادامه این دیدار مسعود خوانساری نیز با اشاره به توانمندی‌های صنایع غذایی و تبدیلی در ایران، از هرگونه همکاری مبتنی بر انتقال دانش و فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک برای صادرات به بازارهای منطقه استقبال کرد و گفت: تشکل‌گرایی در حوزه صنعت غذا در ایران نیز قدرتمند است و تعداد زیادی از انجمن‌های مختلف این حوزه تحت عنوان یک تشکل واحد سازماندهی شده و فعالیت می‌کنند.

رییس اتاق تهران با اشاره به همکاری دو کشور در سال‌های دور برای راه‌اندازی نخستین واحدهای تولید محصولات لبنی مانند شیر پاستوریزه و پنیر گفت: نخستین کارخانه تولید پنیر در ایران با ماشین‌آلات و دانش فنی دانمارکی‌ها تجهیز و راه‌اندازی شد اما اکنون این صنعت در ایران بسیار پیشرفت کرده است و ما بالغ بر ۳۰ نوع پنیر تولید می‌کنیم که علاوه بر بازار داخلی به بازارهای خارجی از جمله کشورهای منطقه نیز صادر می‌شود.

مسعود خوانساری افزود: روابط دو کشور در این حوزه جای توسعه و پیشرفت زیادی دارد. با توجه به این که هر دو کشور در تامین نیاز بازارهای داخلی خود توانمند و در پی توسعه صادرات خود هستند، این همکاری می‌تواند به شکل سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری در ایجاد واحدهای تولید با هدف صادراتی باشد. این کار می‌تواند با رفت‌وآمد هیات‌های دوطرف و مذاکرات مستقیم صورت پذیرد و اتاق تهران آمادگی میزبانی از هیات‌های شورای کشاورزی و غذای دانمارک را دارد و می‌تواند نشست‌هایی با فعالان اقتصادی ایرانی در این حوزه برای مذاکره و گفت‌وگو ترتیب دهد.

رییس اتاق تهران هم‌چنین در پایان سخنان خود با اشاره به حجم گسترده فعالیت‌های شورای کشاورزی و غذای دانمارک و دارا بودن دفاتر متعدد در کشورهای مختلف پیشنهاد کرد که این شورا در تهران نیز دفتر خود را راه‌اندازی کند تا بتوان ارتباط نزدیک‌تر و همیشگی بین دو طرف برقرار کرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز