خبرگزاری کار ایران

دیدوان (چشم همیشه باز مدیران)

سرمایه‌گذاری‌های برهم‌زننده

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۵۳۷

ورود به سرمایه‌گذاری‌های جدید و یا ورود به کسب‌وکار متفاوت با نگاه رشد و افزایش درآمد و سود کسب‌وکار، در کنار کسب‌وکار اصلی، نیازمند مطالعات زیاد و توجه به ریسک‌ها و چالش‌های کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری جدید است. سرمایه‌گذاری در فناوری‌های برهم‌زننده می‌تواند تصمیم پرریسکی برای مدیران و رهبران کسب‌وکارها باشد. باتوجه‌به اختلال در بازارها در سال ۲۰۲۴ چگونه ریسک سرمایه‌گذاری را بپذیریم؟

دلیوری با پهپاد، واکسن‌های MRNA، همه و همه نرم‌افزارهایی هستند که هم در اداره کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند، هم تجربه زیباتری برای مشتریانتان فراهم می‌کنند. دنیا مملو از فناوری‌های برهم‌زننده‌ای است که می‌توانند روند رشد را تسریع بخشند، کارایی و عملکرد شما را افزایش دهند و سازمان شما را از دیگر رقبا متمایز کنند. فناوری‌های برهم‌زننده، نوآوری‌هایی هستند که به‌طور قابل‌توجهی نحوه عملکرد مصرف‌کنندگان، صنایع یا مشاغل را تغییر می‌دهند. تأثیر این فناوری‌ها به‌واسط ویژگی‌های خاصی که دارند، به‌وضوح قابل‌تشخیص است. این فناوری‌ها معمولاً توسط استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا معرفی می‌شوند و سازگاری با آن‌ها برای شرکت‌های پیشکسوت دشوار است، چون آن‌ها تمایل دارند به‌جای تغییرات انقلابی، بر پیشرفت‌های تدریجی تمرکز کنند.

از فناوری‌های برهم‌زننده امروزی می‌توانیم به بلاک‌چین، 5G و اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، سرویس‌های ابری، نانوتکنولوژی، پرینترهای سه‌بعدی و کامپیوترهای کوانتومی اشاره کرد. رصد فناوری‌های برهم‌زننده، صرفاً برای اینکه آن‌ها را دنبال کرده باشیم و از روند روز عقب نیفتاده باشیم، می‌تواند نظم سیستم موجود را به گونه‌ای به‌هم بریزد که به ضرر شرکت باشد؛ اما اگر واقعاً فناوری مناسبی پیدا شود، می‌تواند باعث رشد سازمان در بلندمدت شود و در معنای واقعی رقبا را حذف کند. در واقع استفاده‌ درست از فناوری‌های برهم‌زننده می‌تواند برنده و بازنده‌ بازار را مشخص کند. به گفته‌ مکس بولگر (Max Bulger)، مدیرگروه استراتژی نرم‌افزار EY-Parthenon، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های برهم‌زننده می‌تواند تصمیمی ترسناک و پرخطر برای مدیران و رهبران کسب‌وکارها باشد، به خصوص اگر هسته اصلی شرکت مبتنی بر فعالیت‌های نوآورانه مثل مهندسی نرم‌افزار نباشد. در شکل 1نوآوری‌های برهم‌زننده و شاخص S&P 500 را از سال 1998 تا پایان ۲۰۲۳ می‌بینید.

 سال 2024 نقطه عطفی برای هوش مصنوعی مولد خواهد بود و زمانی که کسب‌وکارها متوجه پتانسیل گسترده آن شوند، در چشم‌انداز اقتصادی جهان تحول بزرگی رخ خواهد داد. هوش مصنوعی مولد در پیش‌بینی تقاضا، بهینه‌سازی زنجیره تأمین، توسعه محصول و سایر زمینه‌ها سودمند است. توانایی آن در تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها، شناسایی الگوها و ارائه بینش‌های مرتبط می‌تواند به تصمیم‌گیری سریع‌تر و ساده‌تر در زنجیره تأمین بینجامد. در حال حاضر، هوش مصنوعی توجه جامعه ریسک‌پذیر را به‌شدت به خود جلب کرده است، اما حقیقت این است که سرعت آن آنقدر که برخی انتظار دارند، بالا نیست. هوش مصنوعی تکنولوژی جدید نیست، اما پیشرفت ناگهانی هوش مصنوعی مولد، شور و شوق عجیبی به راه انداخته و فرصت‌های جدیدی را فراهم کرده است. کنترل لایه‌های بنیادین هوش مصنوعی تا حد زیادی در دست سرمایه‌داران بزرگ دنیاست. شرکت‌های بزرگی که توان کافی سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های برهم‌زننده را دارند با ادغام تکنولوژی‌های مختلف و ابزارهای مختلف هوش مصنوعی میزان بهره‌وری خود را افزایش داده و روند کسب‌وکارشان را بهبود خواهند بخشید. درحالی‌که شرکت‌های بزرگ روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شوند، در درازمدت شرکت‌های کوچک‌تری که توانایی استفاده یا ریسک پذیرش نوآوری‌های برهم‌زننده را ندارند، به مرور از صحنه کنار خواهند رفت.

در این صورت، با توجه به ریسک بالایی که فناوری‌های برهم‌زننده دارند، چگونه باید بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد تا متضمن خسارت نشد؟ اول باید دیدِ قدیمی خود به کسب‌وکار را در هم شکست و به این فکر کرد که چطور می‌شود از فناوری‌های جدید در جهت بهبود کسب‌وکار استفاده کرد.

قدم بعدی اندیشیدن به حوزه‌هایی فراتر از بخش صنعتی خود است. با گسترش فناوری، خط فرضی بین صنایع مختلف روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود. نحوه تفکر شرکت‌ها و دیدشان به مشتریان، باعث شکل‌گیری گروه‌ها، رشد کسب‌وکار و بهبود مدیریت سرمایه و هزینه‌های عملیاتی می‌شود.

در قدم سوم باید اهداف روشنی تعیین کرد و و آن‌ها را با دقت بالایی سنجید. ورود یک تکنولوژی جدید می‌تواند همه چیز را، از تجربه مشتریان گرفته تا رضایت کارکنان، تغییر دهد. توجه داشته باشید که به‌کارگیری فناوری‌های برهم‌زننده غالباً نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی و نامشهود دارد.

 قدم آخر این است که استعدادهای مناسب را پیدا کنید. در بسیاری از موارد، سازمان‌ها می‌خواهند فناوری برهم‌زننده را اضافه کنند، اما مهارت لازم برای توفیق در این زمینه را ندارند. اندازه‌گیری بازگشت سرمایه برای پروژه‌های تحقیق و توسعه، به‌ویژه پروژه‌های بلندمدت و تحول‌آفرین نیز یک چالش است. ایجاد ترکیب مناسبی از تخصص‌های داخلی جدید و مشاوران خارجی برای تحول بلندمدت فناوری بسیار مهم است. استخدام یکی از گزینه‌هاست.

فناوری‌های برهم‌زننده اغلب می‌توانند به عنوان یک تهدید برای کسب‌وکارها تلقی شوند، اما با فرایند مناسب آینده‌نگاری می‌توان با آگاهی بیشتر در جهت رشد کسب‌وکار در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرد. این فناوری‌ها مزایای رقابتی شگرفی دارند و استفاده از آن‌ها در دنیای دیجیتالی امروز، برای ماندن در رقابت فردا یک امر حیاتی به حساب می‌آید. فناوری‌های برهم‌زننده می‌توانند صنایع، مدل‌های کسب‌وکار و رفتار مصرف‌کننده را به طور اساسی تغییر دهند. کسب‌وکارها باید از فناوری‌های نوظهور مطلع باشند و استراتژی‌های خود را برای استفاده از قدرت برهم‌زنندگی آن‌ها به‌ کار بگیرند.

 منابع:

https://www.cnbc.com/advertorial/2023/02/16/how-to-invest-in-disruptive-technology-that-delivers-long-term-growth.html

https://www.investopedia.com/terms/d/disruptive-technology.asp

https://www.repsol.com/en/energy-and-the-future/technology-and-innovation/disruptive-technologies/index.cshtml

https://www.forbes.com/sites/jeffkauflin/2024/02/12/how-two-former-spies-cracked-the-11-billion-cyber-insurance-market/?sh=36a1e8d16cc9

https://www.cambridgeassociates.com/insight/2024-outlook-private-equity-venture-capital/

https://christiankromme.com/how-technological-disruption-can-benefit-your-business/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز