خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خبر داد:

ثبت دانش ساخت کارخانه فولادسازی با تولید نخستین تختال در شرکت فولاد سفیددشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۷۲۷

هم‌زمان با اعیاد شعبانیه و با اتکا به دانش فنی پولادمردان کشور و پشتیبانی همه‌جانبه سهام‌داران شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری، نخستین تختال این شرکت با تکنولوژی بومی تولید شد تا ضمن کامل شدن چرخه تولید در این شرکت و ثبت دانش ساخت کارخانه فولادی، برگ زرین دیگری به افتخارات صنعت فولاد کشور افزوده‌ شود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرنگار فولاد، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در پی دست‌یابی به این دستاورد غرورآفرین که در روز دوشنبه ۷ اسفند به بار نشست، ضمن ابراز خرسندی از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات ذوب‌گیری و تولید تختال آزمایشی در بزرگ‌ترین کارخانه فولادی استان چهارمحال‌وبختیاری تأکید کرد: این طرح به‌عنوان یکی از طرح‌های هفت‌گانه در استان‌های کشور (معروف به طرح‌های هفت‌گانه استانی) برای اولین‌بار در کشور با تکنولوژی، مهندسی، تأمین و ساخت قطعات داخلی و به دست توانمند متخصصان ایرانی به بهره‌برداری رسید.

محمدیاسر طیب‌نیا، ضمن قدردانی از زحمات مدیریت و کارشناسان شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری، کارشناسان و کارکنان شرکت‌های فولاد پایا، مهندسی (MME) و فنی و مهندسی مبارکه که در این افتخارآفرینی ملی نقش بسزایی داشتند، گفت: قطعاً در فرایند راه‌اندازی تمامی واحدهای این شرکت به‌عنوان پیش‌گام طرح‌های هفت‌گانه فولاد استانی، حمایت‌های ایمیدرو، شرکت فولاد مبارکه، شرکت ملی فولاد ایران، مسئولان استانی و تلاش و همدلی متخصصان داخلی و ارکان پروژه نقش بی‌بدیلی داشته‌ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فولاد مبارکه سهم 33.2 درصدی در تولید فولاد کشور دارد تصریح کرد: توسعه کمّی و کیفی متوازن یکی از راهبردهای پنج‌گانه فولاد مبارکه در دو سال اخیر بوده که بحمدالله با همکاری سایر عوامل، امروز شاهد به بار نشستن فاز دیگری از این راهبرد در گروه فولاد مبارکه هستیم؛ ضمن اینکه با کامل شدن چرخه تولید در شرکت فولاد سفیددشت، سالانه 800 هزار تن به ظرفیت فولاد خام کشور افزوده خواهد شد.

به گفته مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با بهره‌برداری از خط تولید فولاد خام شرکت فولاد سفیددشت این امکان ایجاد می‌گردد که تولید فولادهای خام تجاری در شرکت‌های زیرمجموعه و تولید فولادهای خاص که نیاز به تجربه و تخصص بیشتری دارند در شرکت فولاد مبارکه برنامه‌ریزی و عملیاتی شود.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در گام اول و سی‌سالگی نخست فولاد مبارکه، راهبرد اصلی رسیدن به ظرفیت اسمی خطوط تولید بود و به‌طورکلی تولید کمّی در گروه هدف‌گذاری شده بود و اکنون در گام بعدی و سی‌سالگی دوم، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین به‌عنوان یکی دیگر از راهبردهای پنج‌گانه در فولاد مبارکه تعیین شده تا در کنار راهبرد توسعه کمّی و کیفی متوازن که از دیگر راهبردهای اساسی این شرکت است، بتوانیم به دانش فنی احداث کارخانه‌های فولادی با اتکا به دانش بومی دست‌یابیم.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واحدهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد سفیددشت با اتکا به دانش جوانان و مدیران متخصص داخلی و نهادینه شدن این دانش در صنعت فولاد کشور به‌عنوان نمونه بارزی از به بار نشستن این راهبردها یادکرد.

محمود ارباب‌زاده ،مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت:

اعتماد به سرمایه‌های دانشی داخلی؛ یکی از اساسی‌ترین تصمیمات

در تشریح چگونگی استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و سایر جزئیات این پروژه، محمود ارباب‌زاده مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت نیز با بیان اینکه شرکت فولاد سفیددشت نخستین کارخانه فولادسازی کشور است که با تکنولوژی ایرانی و با اتکای حداکثری بر دانش متخصصان داخلی طی چند مرحله وارد فاز بهره‌برداری شده است، افزود: در گام نخست و به‌منظور استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این پروژه، واحد احیا مستقیم این مجتمع فولادی از آبان‌ماه سال 1395 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با تولید آهن اسفنجیِ کمّی و کیفی موردنیاز فولاد مبارکه و سایر واحدهای فولادسازی این گروه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ظرفیت اسمی خود عبور کرد و از ابتدای راه‌اندازی تا اسفند امسال، بیش از 5 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرده است.

وی از اعتماد به سرمایه‌های دانشی داخلی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین تصمیمات مؤثر در کسب این موفقیت نام برد و ادامه داد: فعـالیـــت‌های اجـــرایی احـــداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری تختال پس از یک وقفه شش‌ساله با تکیه‌بر توان فنی داخلی، از بهار سال 1396 مجدداً آغاز و با تلاش شبانه‌روزی ارکان پروژه، عملیات اجرای نخستین قوس الکتریکی و تولید آزمایشی اولین ذوب واحد فولادسازی در زمستان 1401 و ریخته‌گری اولین تختال فولادی در اسفند 1402 با موفقیت انجام شد.

میزان سرمایه‌گذاری و اضافه شدن 800 هزار تن به ظرفیت فولاد کشور

ارباب‌زاده، میزان سرمایه‌گذاری ارزی در این پروژه را ۱۷۰ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی را ۲۰0۰ میلیارد ریال از طرف سهام‌داران اعلام کرد و افزود: با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه، به میزان 800 هزار تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد.

ایجاد 5000 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم

وی در خصوص میزان اشتغال‌زایی این شرکت گفت: با کامل شدن زنجیره تولید در این شرکت، به‌طور مستقیم برای 600 نفر و به‌طور غیرمستقیم برای بیش از 3000 نفر از جوانان استان چهارمحال و بختیاری فرصت شغلی فراهم‌شده است که نقش بسزایی در کاهش نرخ بیکاری این استان دارد.

نهادینه شدن دانش فنی احداث واحد فولادسازی و افزایش 800 هزار تنی به ظرفیت تولید فولاد کشور

مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت اظهار داشت: واحد فولادسازی این شرکت اولین طرح فولادسازی بومی کشور است که در شرایط تحریم تمامی مراحل ساخت، نصب و بهره‌برداری آن بدون حضور کارشناسان خارجی انجام ‌گرفته است. این واحد مشتمل بر یک کوره قوس الکتریکی (EAF) 170 تنی با قابلیت تخلیه ۱۴۰ تن ذوب، یک کوره پاتیلی (LF) و یک ماشین ریخته‌گری اسلب (CCM) با ظرفیت سالانه 800 هزار تن است.

وی در ادامه افزود: باتوجه‌به تنوع تجهیزات مورداستفاده در واحد فولادسازی و سیاست‌گذاری شرکت جهت استفاده حداکثری از توان و ظرفیت شرکت‌های صنعتی استان، راه‌اندازی این واحد به تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل استان کمک شایانی خواهد کرد.

ارباب‌زاده کسب این موفقیت را به همه عوامل مؤثر در پروژه تبریک گفت و تصریح کرد: پس از کسب این موفقیت‌ها تا پایان سال 1402 واحد فولادسازی و ریخته‌گری این مجموعه به‌صورت مداوم وارد چرخه تولید خواهد شد.

عباس اکبری، محمدی معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه:

طرح فولاد سفیددشت بعد از واگذاری به فولاد مبارکه باقوت و سرعت اجرا و به بهره‌برداری رسید

عباس اکبری محمدی، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه نیز در پی کسب این موفقیت اظهار داشت: راه‌اندازی واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری یکی از دستاوردهای خوب گروه فولاد مبارکه در سال‌های اخیر است که با سرمایه‌گذاری‌هایی که در این شرکت انجام ‌شده، ظرفیت تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه و به‌طورکلی صنعت فولاد کشور حدود ۸۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این دستاورد مهم علاوه بر تولید محصولات فولادی بیشتر، ارزش‌افزوده و سودآوری بیشتری را نیز برای سهامداران و سایر ذی‌نفعان در کشور به همراه خواهد داشت. این سرمایه‌گذاری یکی از طرح‌های هفتگانه استانی بود که بعد از واگذاری به فولاد مبارکه باقوت و سرعت اجرا شد و به بهره‌برداری رسید. این پروژه یکی از معدود پروژه‌هایی است که با تکنولوژی و مهندسی ایرانی شکل‌ گرفته و خوشبختانه با تولید اولین تختال این مجموعه که از کیفیت و شرایط خوبی نیز برخوردار است، ان‌شاءالله شرایط توسعه تکنولوژی و سودآوری در گروه فولاد مبارکه تضمین خواهد شد.

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه:

تولید اولین تختال در فولاد سفیددشت؛ مطابق با استاندارد و باکیفیت مطلوب

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، در خصوص به بهره‌برداری رسیدن واحد فولادسازی و خط تولید فولاد خام در شرکت فولاد سفیددشت به چند نکته حائز اهمیت اشاره کرد و گفت: نکته اول این است که پس از گذشت سال‌ها که سهام‌داران در فولاد سفیددشت سرمایه‌گذاری کرده بودند، انتظار آن‌ها برای راه‌اندازی این خط تولید به دلایل متعددی بیش‌ازحد طولانی شده بود و امروز با تولید اولین محصول در این شرکت شاهد به بازنشستن این سرمایه‌گذاری‌ها و زحمات آن‌ها هستیم.

وی افزود: نکته دوم در این زمینه که بسیار حائز اهمیت است این است که صاحب تکنولوژی راه‌اندازی این خط، ایرانی است. این در حالی است که تا پیش‌ازاین، طراحی، اجرا و به‌طورکلی ساخت تمامی کارخانه‌های فولادسازی کشور به دست شرکت‌های سازنده خارجی انجام می‌شد؛ اما امروز می‌توان ادعا کرد که صاحب تکنولوژی کارخانه فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چند شرکت داخلی هستند که به‌صورت کنسرسیوم توانستند این کارخانه را طراحی و اجرا کنند و به بهره‌برداری برسانند. راه‌اندازی این کارخانه بدون حضور شرکت‌های صاحب تکنولوژی و کارشناسان خارجی و فقط به دست توانمند کارکنانی انجام شد که پیش‌ازاین در فولاد مبارکه مشغول فعالیت بودند و امروز در کسوت بازنشستگی، دانش و تخصص خود را در راه‌اندازی این کارخانه در بخش‌های کوره قوس الکتریکی، کوره پاتیلی و راه‌اندازی خط ریخته‌گری و تولید فولاد خام با تلاش شبانه‌روزی و ایستادن پای‌کار به منصه ظهور گذاشتند و این امر واقعاً مایه افتخار است.

سلیمی در همین زمینه تصریح کرد: اگرچه تلاش این عزیزان برای تولید اسلب در دو نوبت به نتیجه نرسید، اما در مرحله سوم کار تولید تختال با موفقیت انجام شد که در نوع خود واقعاً بی‌نظیر است؛ زیرا محصول تولیدشده با محاسبات و اجرای عملیات صحیح در حین عملیات ریخته‌گری و عملیات خنککاری و ازنظر ابعاد و تمیزی سطح کاملاً مطابق با استانداردهای روز و باکیفیت بالا و بدون عیب به دست آمد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با بیان اینکه این طرح در دولت‌های قبلی آغاز شده و متأسفانه دچار وقف گردیده بود، تصریح کرد: امروز شاهد این هستیم که زنجیره تولید در این شرکت با تولید اولین تختال کامل شد و ازاین‌پس سرمایه‌گذاران می‌توانند مزد اعتماد، سرمایه‌گذاری و صبر خود را بگیرند و روی خروجی محصولات این شرکت حساب کنند. این در حالی است که انتظار می‌رود به‌زودی این خط تولید دوران یادگیری و رسیدن به ظرفیت اسمی خود را طی کند و این امر در کمتر از دو سال انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه نیز تا ۲ سال آینده به‌طور کامل ساخته و راه‌اندازی گردد و آماده دریافت تختال‌های فولادی شرکت فولاد سفیددشت برای تولید انواع دیگری از گریدهای فولادی آماده باشد.

سلیمی در خاتمه سخنان خود کسب این موفقیت را در ابتدا به مدیرعامل و کارکنان شرکت فولاد سفیددشت و پس‌ازآن به‌تمامی سرمایه‌گذاران این شرکت تبریک گفت و تصریح کرد: انصافاً مدیرعامل این شرکت دانش این دستاورد بزرگ را با خود به سفیددشت برد و با ایستادن پای‌کار و مجاهدت شبانه‌روزی و با همدلی و همراهی سایر عوامل این مجموعه توانست فاز به فاز این کارخانه را به بهره‌برداری برساند. معتقدیم روحیه بالایی که نزد مدیرعامل و کارکنان شرکت فولاد سفیددشت نهادینه‌شده کاملاً روبه‌جلو و عملیاتی است و بدون شک در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد تحقق اهداف و برنامه‌های تولید در این شرکت خواهیم بود.

جمشید علی بابایی، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت:

گرمای تولید در سردترین روزهای سال

مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه گفت: در واپسین روزهای سال 1402 که به نام «مهار تورم، رشد تولید» مزین شده است و در سردترین روزهای زمستان، گرمای تولید فولاد خام در شرکت فولاد سفیددشت گرمای خاصی به صنعت فولاد کشور بخشید تا آرزوی امکان تولید نخستین تختال در بزرگ‌ترین واحد فولادی این استان محقق شده باشد.

جمشید علی‌بابایی با بیان اینکه واحد فولادسازی این شرکت اولین واحد فولادسازی کشور است که با بهره‌گیری از تکنولوژی شرکت‌های داخلی ساخته شده ادامه داد: در اجرای این پروژه غرورآفرین 17 هزار تن اسکلت فلزی و 18 هزار تن تجهیزات و ماشین‌آلات به ‌کار رفته است. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که بخش عمده تجهیزات آن در داخل کشور بومی‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: این واحد با ظرفیت سالانه 800 هزار تن در سال شامل یک کوره قوس الکتریکی (EAF) با ظرفیت تخلیه 140 تن مذاب، یک کوره پاتیلی (LF) و یک ماشین ریخته‌گری اسلب (تختال) است.

ایمان سلیمانی، مدیر بهره‌برداری شرکت فولاد سفیددشت:

کاربرد تختال تولیدشده در صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و تجهیزات صنعتی

مدیر بهره‌برداری شرکت فولاد سفیددشت نیز ضمن ابراز خرسندی از تولید اولین تختال فولادی در استان چهارمحال بختیاری که به دست توانمند متخصصان داخلی میسر شده است گفت: تختال تولیدشده از نوع فولاد کم‌کربن باکیفیت بسیار مطلوب و با طول ۱۰ متر، عرض ۱۳۰۰ میلی‌متر و ضخامت ۲۰۰ میلی‌متر است که در تولید ورق‌های موردنیاز در خودروسازی، صنایع لوازم‌خانگی و تجهیزات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ایمان سلیمانی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید تختال فولادی در شرکت فولاد سفیددشت سالیانه ۸۰۰ هزار تن با عرض ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌متر و ضخامت ۱۵۰ و ۲۰۰ میلی‌متر است که این محصول به‌عنوان ماده اولیه تولید انواع ورق‌های فولادی قابلیت فروش داخلی یا صادرات را خواهد داشت.

وی ضمن قدردانی از تلاش تمامی ارکان پروژه ساخت، مشتمل بر سهامداران، مشاوران و پیمانکاران در راه‌اندازی نخستین خط تولید تختال فولادی با فناوری بومی، دست‌یابی به این موفقیت ارزشمند را نتیجه باور و اعتماد به متخصصان داخلی دانست و افزود: امروز باافتخار می‌توانیم بگوییم کشور ایران از معدود کشورهای دارای توان طراحی و ساخت خط تولید محصولات فولادی است. تولید نخستین تختال باکیفیت ممتاز با فناوری صددرصد ایرانی در نخستین واحد از بین طرح‌های ملی فولادی مصداق بارز این موفقیت غرورآفرین است.

سلیمانی از تأمین بخشی از آب موردنیاز شرکت فولاد سفیددشت از محل پساب‌های شهری شهرهای هم‌جوار شرکت به‌عنوان یکی دیگر از راهبردها و اقدامات این شرکت یاد کرد و در همین زمینه گفت: از سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد سفیددشت در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود و پیشگیری از وارد شدن پساب‌های شهری به محیط‌زیست، با خرید حق امتیاز استفاده از پساب شهری به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه، پیش‌بینی لازم برای تأمین بخش قابل‌توجهی از آب موردنیاز شرکت را در دستور کار قرارداد و عملیاتی نمود؛ این در حالی است که از این آب می‌توان برای خنک‌کاری سرباره واحد فولادسازی به‌جای آب خام استفاده کرد.

احمد خلیلیان، مدیر دستگاه نظارت پروژه:

تحقق رؤیای دست‌یابی به توان ساخت کارخانه فولادسازی

احمد خلیلیان، مدیر دستگاه نظارت این پروژه نیز افزود: عملیات اجرایی طرح مجتمع فولاد چهارمحال و بختیاری در تیرماه 1386 آغاز و در آذرماه 1393 با مشارکت شرکت فولاد مبارکه و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به‌عنوان شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری تأسیس گردید.

وی ادامه داد: در فاز اول، واحد احیا مستقیم آن از آبان ماه 1395 تاکنون در مدار تولید قرار داشته و با تولید تجمعی بیش از ۵ میلیون تن آهن اسفنجی بخشی از آهن اسفنجی موردنیاز فولاد مبارکه را تأمین کرده است.

خلیلیان تصریح کرد: در فاز دوم عملیات اجرایی خطوط تولید این شرکت، واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم آن نیز پس از یک وقفه طولانی‌مدت در سال 1396 مجدداً آغاز شد و امروز با اتکا به دانش و تخصص بومی جوانان و کارکنان باسابقه ایران اسلامی در اسفندماه 1402 تولید آزمایشی و موفقیت‌آمیز اولین اسلب در این شرکت رؤیای دست‌یابی به توان ساخت کارخانه فولادسازی را به واقعیت مبدل کرد.

مدیر دستگاه نظارت این پروژه گفت: با تحقق این مهم، واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت نیز همانند واحد احیامستقیم آن به‌عنوان نخستین واحد ذوب و ریخته‌گری تکمیل‌شده در بین طرح‌های فولادی هفتگانه استانی به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه شد.

وی انجام تمامی مراحل پروژه بدون هرگونه حادثه کاری انسانی و تجهیزاتی را یکی دیگر نکات بارز در اجرای این پروژه دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز