خبرگزاری کار ایران

چگونه وزن میلگرد را محاسبه کنیم ؟ معرفی 4 روش آسان و آنلاین

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۰۸۱

یکی از موارد اساسی که قبل از شروع هر پروژه برای مهندسان عمران بسیار اهمیت دارد، محاسبه دقیق وزن میلگرد است که می‌تواند برای مصالح فولادی و آهنی سازه‌ها و اجرای استانداردهای ساختمانی بسیار کمک کننده باشد. همانند سایر مواد و قطعات فولادی و آهنی، وزن این محصول به واحد کیلوگرم اعلام می‌شود. عوامل مختلفی مانند گرید، استاندارد، آلیاژ استفاده شده و ابعاد محصول، بر وزن آن تاثیر می‌گذارد؛ در ادامه به بیان روش‌های محاسبه وزن میلگرد خواهیم پرداخت.

 

محاسبه وزن دقیق میلگرد چه اهمیتی دارد؟

کشور ایران یکی از کشورهایی است که در مسیر بسیاری از گسل‌ها واقع شده و در دهه‌های اخیر، زلزله‌های مخربی در آن رخ داده است، به همین دلیل استانداردسازی ساختمان و استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد، اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه در هنگام وقوع زلزله، نیروهای زیادی به سازه وارد می‌شود و بتن و مصالح سنتی به تنهایی قادر به تحمل این نیروها نیستند، از میلگردها برای استحکام بخشیدن بیشتر به سازه استفاده می‌کنند. با این حال متاسفانه برخی تولیدکنندگان به ساخت مقاطعی با وزن کمتر از استاندارد می پردازند. این عمل باعث می‌شود که سود بیشتری برای دلالان و تولیدکنندگان به دست آید.

باید توجه داشت که چگالی فولاد در همه حالت‌ها یکسان است. بنابراین اگر وزن محصولی کمتر از حد استاندارد باشد، نشانگر عدم استاندارد بودن آن و کوچکتر بودن سطح مقطع آن است. استفاده از قطعات غیر استاندارد، باعث بروز خطاهای محاسباتی در ساختمان توسط مهندسان عمران می‌شود و عواقب جبران‌ناپذیری برای ساختمان به همراه خواهد داشت.

وزن میلگرد چگونه محاسبه می‌شود؟

چگونه وزن میلگرد را محاسبه کنیم ؟ معرفی 4 روش آسان و آنلاین

با توجه به اینکه وزن، تاثیر مستقیمی در قیمت میلگرد دارد، برای خریدی مطمئن و جلوگیری از ضررهای احتمالی، باید با روش‌های محاسبه وزن این قطعات آشنا شوید.

جدول وزنی میلگرد

برای اطمینان از صحت محاسبه وزن میلگرد و اطمینان از اینکه محصولی که خریداری کرده‌اید اصل است، توصیه می‌شود وزن نهایی کالای مورد نظر را با جدول وزنی میلگرد مقایسه کنید. این جداول می‌توانند وزن قطعات فولادی را به راحتی در اختیارتان بگذارند. جداول وزنی اشتال، استاندارد جهانی و کارخانه از جمله مراجعی هستند که می‌توانید به آن‌ها استناد کنید.

محاسبه وزن به کمک استاندارد DIN (دین)

اگر جدول اشتال برای محاسبه وزن این قطعات در دسترس شما نبود، می‌توانید از فرمول زیر برای محاسبه وزن میلگرد مورد نظر استفاده کنید. توجه داشته باشید که همه اندازه‌ها بر اساس میلی‌متر هستند.

وزن میلگرد = (شعاع × شعاع × طول × 3.14 × 7.8) / 1000

در این فرمول، شعاع، طول و وزن محصول به ترتیب به عنوان ورودی‌ها قرار می‌گیرند. با استفاده از این فرمول می‌توانید وزن این قطعات را به صورت تقریبی محاسبه کنید.

استفاده از جدول‌های استاندارد وزن میلگرد در ایران

معیارها و استانداردهای معروفی برای ساخت میلگرد در کشور وجود دارد. از جمله این استانداردها می‌توان به استاندارد GOST 5781 روسیه،  INSO 3132 ایران،  BS 4449 بریتانیا و استاندارد DIN 488:86 آلمان، اشاره کرد. در این میان، استاندارد 5781 GOST روسیه قدیمی‌ترین استاندارد ساخت این نوع محصول است و بر اساس آن، محصولات به چهار گرید A3، A2، A1 و A4 تقسیم‌بندی می‌شوند.

هر یک از این معیارها دارای جداول وزنی مشخصی هستند و کارخانه‌ها موظفند که محصولات را بر اساس مقادیر مشخص شده در این جدول‌ها تولید کنند. واحد وزن در این جداول بر حسب متر بوده و شما می‌توانید به راحتی وزن هر شاخه میلگرد را با ضرب عدد مربوطه در جدول در طول شاخه محاسبه کنید.

محاسبه آنلاین وزن میلگرد

در کنار روش‌هایی که در بالا گفته شد، یک روش دیگر به نام محاسبه آنلاین وزن میلگرد نیز در حال حاضر رایج است. این روزها استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوص برای محاسبه آنلاین وزن رواج یافته است. با وارد کردن اطلاعات مربوط به محصول، شما می‌توانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن وزن آن را محاسبه کنید؛ همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های معتبر در حوزه تامین و فروش محصولات فولادی چون پیوان، علاوه بر وزن از قیمت میلگرد نیز مطلع شوید.

جمع بندی

با توجه به اینکه برخی تولیدکنندگان ممکن است در ساخت محصولات تخلفاتی انجام دهند و قطعاتی با وزن کمتر از استاندارد تولید کنند، آشنایی با روش‌های مختلف محاسبه وزن، به شما در خرید محصولات استاندارد و با کیفیت کمک زیادی می‌کند. همچنین در تخمین هزینه‌های یک پروژه، اطلاع از وزن قطعات بسیار ضروری است.

به طور کلی، در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه به انواع روش‌ها مانند جدول وزنی، استفاده از اپلیکیشن‌ها، سایت‌های محاسبه آنلاین و فرمول‌های محاسبه وزن میلگرد بپردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز