خبرگزاری کار ایران

توسط مدیرعامل فولاد مبارکه صورت گرفت؛

تشریح ۴ روایت پیشرفت فولاد مبارکه از زمان تولد تا دوره نوآوری باز

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۳۴۶

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در اجلاس ملی روایت پیشرفت که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، ۴ روایت پیشرفت فولاد مبارکه از زمان تولد تا دوره نوآوری باز را تشریح کرد.

اجلاس و مراسم اهدای نخستین جایزه ملی روایت پیشرفت با عنوان روایتِ قهرمانِ امید صبح روز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از راویان این اجلاس، ۴ روایت پیشرفت صنعت فولاد را تشریح کرد. 

روایت اول «کوه قراضه»

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: روایت اول «کوه قراضه» است، زمانی قصه پیشرفت کشورهای مختلف را می‌خواندم که روایتی مربوط به حوالی سال ۱۹۸۱ میلادی در کشوری درگیر جنگ نظرم را جلب کرد، در این دوران یک عده جوان تصمیم می‌گیرند کارخانه تولیدی و فولادی برای ایجاد زیرساخت‌های کشورشان بسازند چون در صنعت دنیا از کنسروسازی تا کشتی‌سازی، همه وابسته به صنعت فولاد هستند.
وی افزود: این کشور در آن سال‌ها و در شرایط جنگی رتبه سی‌ام دنیا در تولید فولاد در جهان را داشت و همه آنها را از این کار منع می‌کردند و بر این باور بودند که موفق نخواهند شد چرا که امکان استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز را به دلیل تحریم‌ها و جنگ نداشتند و اعتقاد داشتند نمی‌توانند این کار را انجام دهند و اینجا نهایتا کوهی از تجهیزات قراضه خواهد شد. آن زمان خیلی از افراد می‌پرسیدند کشوری که برای تأمین نیازهای اساسی مردم مشکل دارد و حتی امکان خرید مهمات جنگ را ندارد چرا به دنبال یک کارخانه فولاد سازی با آخرین تکنولوژی روز دنیا است.
وی ادامه داد: نهایتا جوانان ایستادند، تجهیزات را خریداری و نصب کردند و امروز این کشور در رده ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه تولید فولاد قرار دارد و آن شرکت فولادی نیز امروز برتر در جایزه دانشی آسیا است، رتبه اول در تولید فولاد در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا را دارد و به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی آن کشور به شمار می‌رود. آن کارخانه، فولاد مبارکه اصفهان و آن کشور ایران است و من محمدیاسر طیب‌نیا افتخار دارم با بیش از دو دهه خدمت در این صنعت مادر امروز به عنوان مدیرعامل این مجموعه در خدمت شما هستم.

روایت دوم «حکایت پیچ و مهره»

محمدیاسر طیب‌نیا در روایت دوم اذعان داشت: قبل از اینکه به عنوان مدیرعامل منصوب شوم، معاون خرید بودم، بازدیدی از بخش‌های مختلف داشتم شاهد بودم که بخش بزرگی از انبارها به پیچ و مهره‌ها و مواد مصرفی اختصاص داشت و در بین همه آن قطعات، کارتن‌های قدیمی بزرگی بود که نظرم را جلب کرد. پرسیدم که این کارتن‌ها چیست؟ جمله تلخی شنیدم؛ این کارتن‌ها پیچ و مهره‌های زمان ساخت کارخانه بود که از ایتالیا وارد شده بود، به تعبیری حتی پیچ و مهره کارخانه نیز از خارج وارد می‌شد چه برسد به قطعات فوق سنگین. حتی رنگ‌های روی اسکلت فلزی را روزی وارد می‌کردیم. کارخانه در ابتدای دهه ۷۰ راه‌اندازی شد، نسل به نسل گذشت و تا امروز تولید ایتالیا بعد از کشور ما قرار گرفت. نه تنها بالاتر از ایتالیا بلکه دانمارک و اسپانیا بسیاری از کشورهای مدعی دیگر در رده بندی جهانی قرار گرفت.
وی افزود: امروز ما در فولاد مبارکه ۳۱ هزار و ۲۵۶ نفر نیروی انسانی داریم که به همت، اراده و فکر این افراد تا امروز یکصد هزار قطعه، معادل ۹۰ درصد نیازهای ما، بومی سازی شده است و در صنعت فولاد به رغم تحریم ها در اغلب زمینه ها خودکفا شده‌ایم و می‌توانیم تجهیزات و قطعات کارخانه فولادسازی را از سنگ تا رنگ بسازیم و با افتخار روی آن بنویسیم ساخت ایران.

روایت سوم «روی پای خودمان» 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در روایت سوم اظهار داشت: عنوان روایت سوم «روی پای خودمان» است که مربوط می‌شود به ۷ مهر سال ۱۴۰۰، روزی که به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شدم، فردای آن روز همکارانم را گرد هم آوردم، می‌دانستیم که کجا مشکل داریم و نقاط ضعف و قوت ما کجاست.
صنعت فولاد رشد خوبی را داشت اما متوازن نبود، ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده بود اما امکان بهره‌برداری کامل از آن را نداشتیم، کارگران می‌خواستند تولید کنند اما یک روز انرژی نداشتیم، تابستان‌ها محدودیت برق داشتیم و زمستان‌ها محدودیت گاز، معضل آب داشتیم و اگر همه این‌ها جور بود به مشکل حمل و نقل و مواد اولیه برمی‌خوردیم.
یک راه این بود که با رفتن پشت در اتاق وزرا از آنها بخواهیم مشکلات را حل کنند اما ما با رایزنی و نشست با مدیران متخصص و جهادی و بعد از ساعت‌ها مسأله کاوی، تصمیم بر خود تأمینی گرفتیم. با تدارک دیده شده رویکرد توسعه را به جای غر زدن انتخاب کردیم، قرار بر این شد این بار توسعه متوازن را در دستور کار قرار دهیم، توسعه‌ای که همه جنبه‌های ملی و انسانی آن با هم رشد کند.
مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: از همان سال اول رقم سرمایه‌گذاری ما به صورت تصاعدی رشد کرد و در اقصی نقاط کشور برای تأمین مواد اولیه و تکمیل زنجیره ارزش در بالادست و پایین دست از سنگان تا سیستان، از اسفراین تا کردستان از چهارمحال و بختیاری و یزد تا هرمزگان سرمایه‌گذاری کردیم تا متوازن شویم. روی حمل مواد هم سرمایه گذاری کردیم، ۵۰ لوکوموتیو خریداری کردیم و با این تمهیدات مشکل مواد اولیه و حمل و نقل حل شد.
برای تأمین برق با همکاری مپنا، نیروگاه بزرگ با راندمان بالا را در کارخانه طی ۱۸ ماه بهره‌برداری کردیم، همچنین برای این‌که مردم کشور دچار خاموشی نشوند نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق در شرق اصفهان کلنگ زنی کردیم و برای حل مشکل آب پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی را تسریع بخشیدیم تا به فضل الهی آب دریا را بهار سال آینده در اصفهان مصرف کنیم و برداشت ما از همین رودخانه نیمه جان هم به صفربرسد، در زمینه تأمین گاز اگرچه قوانین دست و پاگیر همچنان وجود دارد اما با هدف گذاری و سرمایه‌گذاری که در میادین گازی کردیم مشکل حل خواهد شد.
وی یادآور شد: مواد اولیه فراهم شد. معضل انرژی هم تا حدودی مرتفع شد و بذرهایی که کاشته بودیم شروع به ثمر دادن کرد. سال گذشته برای اولین بار شاید جز معدود شرکت‌هایی بودیم که با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار کردیم و جذب نیرو و اشتغال‌زایی برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر با اجرای ۲۲۰ طرح در نقاط مختلف کشور را محقق ساختیم و طی این مدت ۲۲ محصول جدید به محصولاتمان اضافه شد که برخی از آنها محرمانه است. قطعه‌ای سنگ آهن را فرآوری کرده‌ایم که ارزش آن را ۳۰۰ برابر بیشتر شد و با تولید فولاد زنگ نزن  (Stainless Steel) برای اولین بار در منطقه ارزش سنگ آهن را از استخراج تا فرآوری ۱۰۰۰ برابر بیشتر کردیم که این اقدام من را یاد کیمیاگری می‌اندازد که بشر به دنبالش بود، اما این کیمیاگری با اکسیر شیمیایی نیست و فرمول دیگری با عنوان «اکسیر همدلی، اکسیر تلاش، اکسیر اراده ایرانی» دارد.
این یعنی تحقق وعده قرآن: «و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس.» «و آهن را نازل کردیم که در آن منافعیست برای مردم.»

روایت چهارم «آن ۳۶ ساعت» 

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در روایت چهارم اذعان داشت: فولاد مبارکه تنها کارخانه فولادی است که نامش مستقیماً در لیست تحریم‌های آمریکا تکرار شده، این موضوع نه تنها ما را متوقف نکرد، بلکه ما را به سمت خودکفایی، تغییر تکنولوژی و نوآوری سوق داد. دشمن وقتی از تحریم‌ها ناامید شد در تیر ماه سال ۱۴۰۱ ما را مورد یکی از بزرگترین حمله‌های سایبری صنعتی انجام شده طی چند سال اخیر قرار داد، ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح بود، خاطرم هست با من تماس گرفتند که مورد حمله سایبری گسترده ای قرار گرفتیم و همه بخش‌های کارخانه متوقف شده است، ۱۷ پاتیل ۲۰۰ تنی مملو از مذاب ۱۶۰۰ درجه حرارت بلاتکلیف معلق شبیه به یک بمب در فضای فولادسازی روی جرثقیل‌ها و غیره مانده‌اند، همه سیستم‌ها قطع است و بیش از ۵۰۰ کامیون حامل مواد اولیه و محصولات فولاد مبارکه پشت در مانده بودند.
وی اظهار کرد: همزمان در آن روز به چند شرکت دیگر نیز حمله شده بود اما هیچکدام پیوستگی و گستردگی بالای سیستم‌های ما را در حوزه IT و OT نداشتند و ساعتی بعد فیلمی از یکی از شرکت‌ها منتشر شد که ریزش مذاب را نشان می‌داد که حاصل این حمله بود و ما بنا داشتیم اجازه ندیم هیچ چیزی از شرکت بیرون درز پیدا کند. با بررسی‌ها شاهد نفوذ بر روی دوربین‌های مدار بسته شرکت شدیم و متوجه شدیم که از ۱۴ ماه قبل بر روی سیستم‌های ما نفوذ کرده بودند، همکاران ما به سرعت تمام سیستم‌ها را از مدار خارج کرده بودند و آنها نتوانستند به اهداف خود برسند.
 بسیاری از PLCها و مرزهای نرم افزاری کارخانه از مدار خارج شده بود. انگار آب سرد روی تنم ریخته بودند. حساب آبروی ایران بود و تصمیم های سخت.
طیب نیا ادامه داد: ماجرای آن روز شنیدنی است ولی به خاطر محدودیت های امنیتی فقط به این بسنده می‌کنم؛ حمله‌ای که قرار بود کارخانه ما را حداقل ۶ ماه متوقف کند در عرض ۳۶ ساعت به همت بچه‌های فولاد رفع شد و کارخانه به تولید بازگشت. ما نه تنها بستر را امن‌تر کردیم بلکه ما را به این نتیجه رساند که باید به تکنولوژی‌های روز ورود کنیم و ورود به حیطه نوآوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را آغاز کردیم. طی یک سال گذشته ۸۵۰ میلیارد تومان معادل یک سوم کل سرمایه گذاری این حوزه در کشور برای نوآوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارد و با ده‌ها مرکز دانشگاهی کار را شروع کرده‌ایم.
امروز ما نزدیک قله هاییم. ما امروز به خلق آینده بهتر برای مردم فکر می‌کنیم این هدف ما در کارخانه فولاد مبارکه است: خلق آینده بهتر برای ایران و ایرانی
بنده محمدیاسر طیب نیا مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین تولید کننده فولاد ایران شما را با این سئوال تنها می‌گذارم که نقش شما عزیزان در ساخت این آینده بهتر برای ایران و ایرانی چه خواهد بود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز