خبرگزاری کار ایران

تقویت بهره‌مندی‌ فنی و آموزشی ایران با کسب ریاست شورای بین‌المللی زیتون

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۹۲۹

مجری طرح زیتون کشور گفت: انتخاب ایران به ریاست دوره‌ای شورای بین‌المللی زیتون، بهره‌مندی از مزایای فنی، آموزشی و ترویجی این شورا را برای کشور تقویت می‌کند.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، جواد میرعرب رضی افزود: ریاست دوره‌ای شورای بین‌المللی زیتون همچنین فرصت مغتنمی برای شناساندن ظرفیت‌های ایران در زمینه زیتون، توان تولید سرزمینی، تولید انواع نهال، کشت بافت و توانمندی‌های تخصصی به کشورهای عضو است.

وی درباره چگونگی انتخاب کشورها به عنوان رییس دوره‌ای شورای بین‌المللی زیتون اظهار داشت: مکانیزم ریاست شورای بین‌المللی زیتون به صورت دوره‌ای بر اساس حروف الفبا و با رای‌گیری اعضا انجام می‌شود.

میرعرب رضی ادامه داد: هر کشور عضو در زمان‌بندی‌های یک یا دو ساله، ریاست را براساس مکانیزم‌های انتخاباتی، برعهده خواهد داشت.

وی درباره اعضای این شورا تصریح کرد: ۴۴ کشور زیتون‌خیز، عضو این شورا هستند که شامل بیش از ۹۵ درصد تولیدکنندگان زیتون در این شورا می‌شود.

مجری طرح زیتون کشور در همین حال گفت: کشورهای اروپایی تولید کننده زیتون در قالب اتحادیه اروپا دارای یک حق رای در این شورا هستند و از این رو هر بیست سال یک‌بار، این ریاست با رای حداکثر مطلق کشورهای عضو که ۸۲ درصد حق عضویت خود را پرداخت کرده‌اند، بر عهده ایران قرار می‌گیرد.

وی دستیابی به آمار دقیق میزان مصرف، واردات و صادرات میوه زیتون و روغن زیتون در جهان و تلاش برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی با همگرایی و همکاری در نظام تعرفه‌ای را از برنامه‌های مهم این شورا عنوان کرد.

میرعرب رضی ادامه داد: این شورا با برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی، حمایت از برگزاری اقداماتی ترویجی فرهنگی همچون نمایشگاه‌ها، فستیوال‌های تخصصی، پنل‌های کاربردی برای تمام اعضای زنجیره ارزش زیتون از تواید کنندگان تا مصرف کنندگان؛ به دنبال بالا بردن میزان تولید، افزایش کیفیت و میزان مصرف روغن زیتون به عنوان روغن سلامت‌محور است.

وی اظهار داشت: تهیه و همگام‌سازی استانداردهای انواع روغن زیتون و مشخصات کمی و کیفی یکی از عمده‌ترین اقدامات شورای بین‌المللی زیتون در راستای افزایش کیفیت این محصول است.

مجری طرح زیتون کشور به اجرای طرح THOC۲ از سوی این شورا اشاره کرد و گفت: شورای بین المللی زیتون در این طرح با در اختیار قرار دادن ارقام زیتون به صورت نهال های سالم و بااصالت به دنبال افزایش کمی محصول است.

وی درباره کاهش اثرات تغییر اقلیم بر تولید زیتون در کشورهای عضو نیز اذعان داشت: این شورا با برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با تغییرات اقلیمی، کارشناسان کشورهای عضو را از بروزترین مطالب در خصوص تغییرات اقلیمی آگاه می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز