خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران:

تکیه دولت به واردات گوشت و بی‌توجهی به تولید داخلی/ کنجاله سویای دامداران تامین نمی‌شود/ ابتدای سال دولت تعهد کرده بود قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا نکند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۴۷۰

رئیس هیات مدیره گاوداران ایران با بیان اینکه دامداران برای تامین کنجاله سویا دارای مشکلات زیادی هستند، گفت: ابتدای سال دولت متعهد شده بود که قیمت نهاده‌ها را افزایش ندهد و در عوض قیمت مصوب شیر و گوشت نیز تغییر نکند اما دولت به تعهد خود عمل نکرد.

به گزارش ایلنا، سید احمد مقدسی در رابطه با تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران گفت: مشکل اصلی ما در حال حاضر تامین کنجاله سویا است که طبق جلساتی که با کارگروه ستاد تنظیم بازار داشته‌ایم، مقرر شده که سویای فله‌ای با نرخ مصوب یعنی 10 درصد بالاتر از قیمت 19 هزارتومان قبلی و سویای کیسه‌ای نیز 15 درصد بالاتر از آن عرضه شود.

وی افزود: با این حساب قیمت سویای فله کیلویی 22 هزار تومان مقرر شده، هرچند که در سامانه «بازارگاه» هنوز عملا سویایی بارگذاری نشده و قرار شده که عرضه آن در بازارگاه به حدی برسد که دامداران برای تامین آن مشکلی نداشته باشند.

تکیه به واردات

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در مورد تامین گوشت مورد نیاز کشور نیز گفت: در این مورد متاسفانه برنامه دولت متکی به واردات است و اصلا به تولید داخلی اهمیت نمی‌دهد، درصورتی‌که دامداران اعلام کرده‌اند، اگر تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد، این توانایی وجود دارد که 100 درصد نیاز کشور به گوشت قرمز را تولید و حتی به صادر کننده هم تبدیل خواهیم شد؛ به شرطی که گوشت دام‌های داخلی را با قیمت مناسب خریداری نمایند، ما هم تعهد می‌کنیم که هر مقدار گوشت که نیاز داشته باشند را برای کشور تامین کنیم.

مقدسی اضافه کرد: اما مشخص نیست چرا وقتی که این توانمندی در کشور وجود دارد که نیاز به گوشت را در داخل کشور تولید کنیم و اشتغال و امنیت غذایی را ایجاد کند، اما توجه دولتمردان به واردات است؟! و ارز 28500 تومانی را برای واردات گوشت اختصاص می‌دهیم که این مسئله در واقع یک نوع مبارزه با تولید داخلی است و دولت باید به این مسئله پاسخگو باشد.

ثابت نگه داشتن قیمت شیر و گوشت به شرط عدم افزایش قیمت نهاده‌ها

وی در مورد قیمت مصوب نهاده‌ها و شیر و گوشت نیز گفت: طبق توافق ابتدای سال قرار بود که دولت قیمت نهاده‌ها را تا پایان سال تغییر ندهد و در عوض قیمت شیر و گوشت نیز افزایش پیدا نکند اما دولت به تعهد خودش عمل نکرد.

مقدسی در ادامه افزود: به‌عنوان مثال قیمت 15 هزار تومان برای شیر به شرط تامین کنجاله سویا 16300 تومان بود اما دولت قیمت سویا را یک بار به 19 هزار تومان افزایش داد و یک مرتبه دیگر نیز آن را به 22 هزار تومان افزایش داده و دامدار نیز برای حفظ دام‌های خود مجبور به خرید با همین قیمت است.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز