خبرگزاری کار ایران

استفاده از ضایعات میوه و سبزیجات برای تغذیه حلزون «آلبینو آچاتینا»

پرورش حلزون؛ شغلی پرسود حتی در منزل و با کمترین سرمایه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۹۵۴

بفرمائید خوراک حلزون!

پرورش حلزون، یک از مشاغلی است که با کمترین سرمایه و اندکی آموزش می‌توان به آن مبادرت نمود و با استفاده از ضایعات میوه و سبزی، محصولات باارزش افزوده بالایی از این فعالیت تولید کرد؛ حلزون «آلبینو آچاتینا» را حتی در خانه پرورش داد و در زمینه‌های مختلف خوراکی، بهداشتی، درمانی و حتی در برخی صنایع حساس کاربرد دارد.

به گزارش ایلنا، بخش کشاورزی در‌صورت برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب، در مشاغل متنوعی امکان ایجاد تولید و درآمدزایی در اختیار افراد علاقمند و جویای کار قرار می‌دهد. مشاغلی که گاها با اندکی سرمایه و آموزش می‌توان محصولات کاربردی و با ارزش افزوده بالا از آنها تهیه کرد.

یکی از این مشاغل پرورش حلزون است که می‌توان در کمترین جای ممکن حتی با استفاده از فضای محدود خانه و در مقیاس بسیار کوچک نیز به این کار مبادرت کرد.

منیره ولیخانی، پرورش دهنده حلزون «آلبینو آچاتینا» در مورد پرورش این حلزون می‌گوید: این حلزون یک گونه آفریقایی است و از حدود ۶ سال قبل در ایران پرورش داده می‌شود که در زمینه‌های خوراکی، درمانی و بهداشتی، صنایع هوا فضا، موشکی و... کاربرد دارد.

پرورش حلزون؛ شغلی پرسود حتی در منزل و با کمترین سرمایه

فرآوری و ایجاد ارزش افزوده

ولیخانی به آغاز کار بخش فرآوری و صادرات محصولات حلزون در ایران اشاره کرده و می‌گوید: بخش فرآوری و صادرات برخی محصولات تولید شده از حلزون، از آبان ماه در کشور به صورت قانونی و رسمی آغاز شده است.

این پرورش دهنده حلزون درباره هزینه‌های راه‌اندازی و تولید نیز گفت: هزینه راه‌اندازی اولیه این کار پائین و به‌صورتی است که متناسب با هزینه ۲ الی ۳ برابر سودآوری خواهد داشت.

وی در رابطه با تکثیر، تولید و افزایش حلزون‌ آچاتینا هم گفت: این حلزون‌ها دوجنسیتی هستند که یک حلزون «مولد» بین ۷۰  الی۱۰۰ عدد تخم می‌گذارد و حتی «سوپر مولدهای» آن تا ۵۰۰ عدد نیز تخم‌گذاری می‌کنند؛ ضمناً ۶ الی ۱۲ روز زمان می‌برد تا تخم‌ها به «جوجه» تبدیل شده و بعد از تولد نیز ۶ ماه طول می‌کشد تا به حلزون بالغ و مولد تبدیل شوند.

کاربردهای حلزون

این بانوی کارآفرین به برخی کاربردهای این محصول اشاره و بیان کرد: از حلزون برای تولید پروبیوتیک‌های انسانی و حیوانی به‌صورت قرص استفاده می‌شود و همچنین مایع «کلاژن» تولید شده از حلزون برای ساخت ترمیم کننده‌های پوستی استفاده می‌شود.

ولیخانی افزود: از دیگر کاربردهای آن استفاده از  حلزون برای پرورش میگو جهت استفاده‌های خاص مانند تولید ماده‌ای به نام «کیتوسان» است؛ به طوری که از فضولات حلزون در حوضچه‌های پرورش میگو استفاده شده و از میگوهایی که به این شکل پرورش داده می‌شوند، ماده بسیار ارزشمند «کیتوسان» استخراج می‌شود که در صنایع حساس و مهمی کاربرد دارد.

وی همچنین می‌گوید: از لاک حلزون برای تقویت نانو پلیمرها برای ساخت واشرهای مخصوصی استفاده می‌شود که در صنایع هوایی، موشکی و چاه‌های نفت کاربرد دارند.

 ولیخانی به برخی جنبه‌های درمانی حلزون اشاره و تشریح کرد: از جمله کاربردهای درمانی آن، ساخت چسب زخم مخصوص بیماران دیابتی و عمل جراحی قلب باز و کبد است که این محصول از مراحل تست حیوانی عبور کرده و در مرحله تست انسانی است.

پرورش حلزون؛ شغلی پرسود حتی در منزل و با کمترین سرمایه

استفاده از ضایعات تر‌ه‌بار برای تغذیه

وی ضمن اشاره به مشکل ضایعات و پسماندهای کشاورزی و تره‌بار در کشور، می‌گوید: یکی از معضلات بزرگ در کشور ما دفع ضایعات و پسماندهای میوه و تره‌بار است که توسعه پرورش حلزون تا حدود زیادی این مشکل را حل کرده و کمک می‌کند که از این ضایعات استفاده بهینه شود؛ چراکه تغذیه این حلزون از پسماند میوه و تر‌ه‌بار مثل کدو، کاهو، بادمجان و... است.

صادرات و ارزآوری

ولیخانی از وضعیت رو به بهبود صادرات محصولات تولیدی از حلزون خبر داد و افزود: سرمایه‌گذاران مختلفی در طیف مشاغل خانگی تا سوله‌های بزرگ تولیدی، در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شرایط برای فرآوری و صادرات محصولات آماده است.

وی با اشاره به توانمندی کشورمان در تولید و فرآوری محصولات از حلزون، گفت: در دنیا این حلزون استفاده خوراکی هم دارد و تا آنجا که من اطلاع دارم از نظر شرعی نیز از این نظر منعی وجود ندارد و می‌توان روی این موضوع هم برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز