خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنایع‌ لوازم خانگی ایران:

صنعت قطعه ‌سازی کشور باید به زنجیره تامین و ارزش جهانی بپیوندد/ با افزایش بی رویه قیمت ها موافق نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۰۰۰

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، خواستار ایجاد الزامات و حمایت‌های دولت برای پیوستن صنعت قطعه سازی کشور به زنجیره تامین و ارزش جهانی شد و گفت: قطعه سازان داخلی در حوزه صادرات عملکرد بسیار خوبی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس هاشمی در نشست خبری انجمن صنعت لوازم خانگی ایران، درباره افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی، اظهار کرد: انجمن موافق افزایش بی رویه قیمت ها نیست و به نظر من، در این بازار، قیمت‌ها باید بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی افزود: در شرایط فعلی که به واسطه کاهش توان خرید عمومی و رکود نسبی در بازار داخلی، رقابت واقعی میان واحدهای تولید ایجاد شده است، دولت نباید با ورود غیر منطقی و غیر ضروری در بخش قیمت گذاری، صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. هاشمی، گفت: انجمن صنعت لوازم خانگی با همکاری دولت به دنبال تعمیق ساخت داخل است و در بخش صنعت لوازم خانگی، به تعمیق و توسعه ساخت داخل نیاز داریم.

دبیر و رییس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، سهم این صنعت را در تولید ناخالص ملی (GDP) 13 درصد دانست و افزود: با توجه به رویکرد دولت در برنامه‌های کلان اقتصادی و صادرات کالاهای غیر نفتی، صنعت لوازم خانگی باید از حمایت‌های توسعه‌ای و ویژه برخوردار شود. هاشمی ادامه داد: سهم صنعت لوازم خانگی در بخش مالیات حدود 68 درصد از کل مالیات‌های کشور است و این موضوع نشان می‌دهد که توسعه متوازن در این صنعت ایجاد نشده است.

وی به موضوع صادرات نیز اشاره و اظهار کرد: در برخی از کالاها، مزیت نسبی صادراتی بالایی داریم و برای رشد و ارتقای این صنعت باید از این مزیت‌ها استفاده کنیم. در بخش ممنوعیت واردات هم به نظر من باید این رویکرد باید تغییر کند. هاشمی تصریح کرد: با تعاملات محدود و یا مقطعی نمی توانیم به اهداف کلان اقتصادی و یا توسعه صنعت لوازم خانگی برسیم و چاره ای جز پیوستن به بازارهای جهانی نداریم که باید به صورت سیستماتیک در زنجیره ارزش و تامین جهانی متصل شویم.

گفتنی است؛ در ابتدای این نشست که با موضوع تبیین وضعیت و چالش های صنعت لوازم خانگی و تشریح سند جامع صنعت لوازم خانگی برگزار شد، دکتر افسانه شفیعی، عضو هیات علمی و سرپرست گروه مولفان مجلد بازآفرینی یک صنعت، توضیحاتی در خصوص این سند ارایه داد. وی گفت: این مجلد با لحاظ قوانین و مقررات بخش خصوصی و همچنین تبیین مفاهیم سیاسی و آینده پژوهی از سوی دولت و وزارت صنعت خلق و منتشر شده است.

با توجه به جایگاه استراتژیک و راهبردی صنعت لوازم خانگی در اقتصاد کلان کشور و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آن بر سایر صنایع مشابه و ساخت‌محور، مجلد فوق بسیار ارزشمند است. شفیعی، افزود: مجلد بازآفرینی صنعت در 4 بخش طبقه بندی شده، منتشر شده است. بخش نخست به توسعه زنجیره ارزش صنایعلوازم خانگی، بخش دوم به صنعت لوازم خانگی ایران، بخش سوم به تحلیل محیط کسب و کار صنایع لوازم خانگی در ایران و بخش آخر به سند تحول صنایع لوازم خانگی در ایران اختصاص دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز