خبرگزاری کار ایران

نکات تاثیرگذار در قیمت ترازوی چهارصفر آزمایشگاهی، 0.001 گرم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۳۶۴

اگر قصد خرید ترازو برای آزمایشگاه خود دارید، احتمالا یکی از حالت‌های زیر برایتان اتفاق افتاده است:

  • از میان برندهای مختلف نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید.
  • در هر برند مدل‌های متفاوتی موجود است که نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید.
  • قیمت‌ها سرسام آور است و نمی‌دانید که نیازهای شما دقیقا با چه هزینه‌ای تامین می‌شود.
  • دقیقا نمی‌دانید نیازهای کاری شما چیست و به کدام قابلیت‌ها نیاز دارید.

در این مطلب ضمن صحبت در مورد قابلیت‌های یک ترازوی آزمایشگاهی به عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن‌ها می‌پردازیم.

ترازوی چهارصفر؛ دروازه‌ی ورود به دنیای آزمایشگاه

همان‌طور که می‌دانید، ترازوهای دیجیتال آزمایشگاهی در دقت‌های متفاوتی تولید می‌شوند. دقت‌های مرسوم این ترازوها بین یک رقم تا پنج رقم بعد از اعشار است. اما یک نکته در این میان مهم است. آن هم این که در یک آزمایشگاه، اغلب دقت کمتر از سه رقم بعد از اعشار به کار نمی‌آید. یعنی با این که کل این ترازوها عنوان آزمایشگاهی را یدک می‌کشند، عملا ترازوی سه رقم اعشار کمترین دقتی است که در یک آزمایشگاه استفاده می‌شود.

نکته‌ی دیگری که باید بدانیم، نامگذاری این ترازوهاست.  یک ابهامی در نام ترازوهای آزمایشگاهی وجود دارد. آن هم این که هر وقت از کلمه‌ی «صفر» استفاده می‌شود، یک رقم کمتر مد نظرمان است. به این ترتیب سه ترازوی زیر با هم یکی هستند:

  1. ترازوی سه رقم اعشار
  2. ترازوی یک هزارم
  3. ترازوی چهار صفر

عوامل موثر بر قیمت ترازوهای آزمایشگاهی یک هزارم

همان‌طور که می‌دانید، در ترازوهای آزمایشگاهی، هر قدر دقت ترازو بالاتر برود، قیمت هم بالاتر می‌رود. یعنی ترازوی چهارصفر از ترازوی سه صفر گران‌تر است. اما بحث ما اینجا یک دقت ثابت است.

در ترازوهای چهارصفر چند عامل مهم در قیمت تاثیرگذار هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

ظرفیت ترازوی یک‌هزارم

در یک دقت ثابت، هر قدر ظرفیت ترازو بالاتر برود، قیمت بالاتر می‌رود. البته این موضوع مربوط به یک برند می‌شود. یعنی شما باید ترازوهای چهارصفر از یک برند مشخص مثلا Sartorius را با هم مقایسه کنید.

ظرفیت، اولین فاکتور تاثیرگذار در قیمت ترازوی چهار صفر یا همان سه رقم اعشار است. ظرفیت این ترازوها بین 100 تا ماکزیمم 1200 گرم است. حالا شما باید در نظر بگیرید که حداکثر وزن نمونه‌ی شما در آزمایشگاه چقدر است و بر اساس آن اقدام به خرید کنید. البته همیشه بیشتر از حداکثر مورد نیاز را باید تهیه کنید. چون پروسه‌ی توزین در آزمایشگاه به وسیله یک ظرف انجام می‌شود و آن ظرف خودش وزن مشخصی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این موارد پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ آشنایی با ترازوی چهارصفر آزمایشگاهی را مطالعه نمایید.

نکات تاثیرگذار در قیمت ترازوی چهارصفر آزمایشگاهی، 0.001 گرم

محفظه‌ی شیشه‌ای

به طور کل ترازوهای خیلی زیاد تحت تاثیر عوامل فیزیکی و محیطی قرار می‌گیرند. یکی از این عوامل موثر‌، جریان هواست. اگر از نزدیک با ترازو کار کرده باشید، حتما به این موضوع برخورده‌اید که در اثر باد، ترازو نوسان پیدا کند. محفظه‌ی شیشه، وسیله‌ای است که روی ترازو قرار می‌گیرد و تاثیر جریان هوا را به حداقل می‌رساند.

دقت بفرمایید که این محفظه در ترازوهای چهار و پنج رقم، یک فاکتور الزامی است اما در زمینه‌ی ترازوهای سه رقم، یک وسیله‌ی انتخابی است. حالا شما باید بررسی کنید که با توجه به اتاقی که قرار است ترازو در آن باشد، به محفظه نیاز دارید یا نه.

اغلب شرکت‌ها این محفظه را روی ترازو ارائه می‌دهند. اما در مورد برخی برندها مانند RADWAG باید جداگانه آن را تهیه کنید.

طبیعتا خرید جداگانه محفظه از مواردی است که بر قیمت ترازو اثر می‌گذارد.

نوع کالیبراسیون ترازو

مانند تمام ترازوهای آزمایشگاهی، ترازوهای چهارصفر هم به دو صورت کالیبره می‌شوند. دستی و اتوماتیک.

کالیبراسیون دستی توسط کاربر و به وسیله‌ی یک وزنه‌ی خارجی انجام می‌شود. در حالی که کالیبراسیون داخلی ترازو، توسط وزنه‌ای که خود کارخانه از قبل داخل ترازو قرار داده است، انجام می‌پذیرد. با توجه به دقت بالای وزنه‌های داخلی، مشخص است که شیوه‌ی دوم یعنی کالیبراسیون داخلی (اتوماتیک) دقت بالاتری دارد و احتمال خطا در آن بسیار پایین می‌آید.

از آن جایی که کالیبراسیون ترازو به صورت داخلی نیاز به تکنولوژی بالاتری دارد، در نتیجه قیمتش نسبت به کالیبره خارجی بالاتر است.

قابل حمل بودن ترازو

این گزینه در برخی از ترازوها به واسطه‌ی باتری‌خور بودن دستگاه امکان پذیر می‌شود. اگر شرایطی دارید که نیاز است نمونه را خارج از آزمایشگاه خود اندازه‌گیری نمایید، نیاز است ترازویی با این قابلیت تهیه کنید. البته در نظر داشته باشید که گاهی اوقات ترازوهای باتری‌خور در زمان کار با باتری، دقتشان پایین می‌آید.

بعضی از ترازوهای آزمایشگاهی قابلیت کار با باتری را دارند اما برای استفاده از آن‌ها باید باتری مخصوص تهیه کرد و این موضوع به نوبه‌ی خود می‌تواند تاثیر به سزایی در قیمت بگذارد.

قابلیت واردات به ایران

شاید برایتان عجیب باشد. اما این موضوع بسیار اهمیت دارد. این مطلب تا حد زیادی تحت تاثیر تحریم‌ها اتفاق می‌افتد. در نظر بگیرید ترازوی متلر و ترازوی ای اند دی در یک قیمت دلاری یکسان وقتی به ایران می‌رسند، با هم تفاوت دارد. زیرا برای واردات ترازو از یک کشور پروسه با کشور دیگر فرق دارد.

این موضوع به خصوص خودش را در یک سری از کشورهای اروپایی نشان می‌دهد.

قابل تعمیر بودن ترازو و ضمانت

در میان برندهای متفاوت ترازوهای آزمایشگاهی، برخی برندهای رده‌چندم هم هستند که قیمت‌هایشان بسیار پایین است و گاهی اوقات افراد را به دام می‌اندازند. ترازوهای چینی نمونه‌ای از این ترازوها هستند. در نظر داشته باشید که مثلا یک ترازو از برند Sartorius قیمتش چیزی در حدود 50 میلیون تومان است و نمونه‌ی چینی آن مثلا 10 میلیون تومان است. این مطلب می‌تواند به طور کامل ذهن افراد را تحریک به خرید ترازوی ارزان‌تر بکند.

اما موضوع این است که این ترازو اصلا دقت درستی ندارند و از آن بدتر این است که به گونه‌ای کار می‌کند که شما اصلا متوجه خطای آن‌ها نمی‌شوید. به فرض محال هم اگر برای مدتی درست کار کنند، بعد از چند وقت به مشکل می‌خورند. ممکن است یک روز دکمه‌ی ترازوی خود را بزنید و ببینید روشن نمی‌شود. در اینجا ترازو را برای تعمیرکار می‌فرستید و متاسفانه پاسخی که در نود درصد اوقات می‌شنوید، این است که ترازو قابل تعمیر نیست. یعنی مشتری اول و آخر آن خودتان هستید. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از این مدل ترازوها تهیه نکنید.

موضوع آخر هم موضوع ضمانت است. شما هر قدر انسان محتاط و مراقبی باشید، نمی‌توانید جلوی آسیب‌های احتمالی ترازو را بگیرید. یک نوسان برق جزئی می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم الکترونیکی دستگاه وارد کند یا یک تکان و ضربه می‌تواند بخشی از سیستم توزین مکانیکی ترازو را آسیب بزند. پس سعی کنید ترازویی بگیرید که اول از همه ضمانت داشته باشد و بعد از آن در صورت بروز مشکل قابل تعمیر باشد.

چکیده

در این مطلب بر روی قیمت ترازوی یک هزارم گرم یا همان چهار صفر تمرکز کردیم. امیدواریم که مطالعه‌ی این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز