خبرگزاری کار ایران

باتری ماشین چگونه ساخته می شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۳۲۶

باتری ماشین چگونه ساخته می شود؟

باتری ماشین یکی از اجزای اصلی خودرو و در اصطلاح قلب آن محسوب می شود؛ زیرا وجود آن برای استارت خوردن و روشن شدن ماشین ضروری است. راه اندازی اتومبیل بدون باتری غیر ممکن خواهد بود. در واقع اگر باتری نباشد یا خراب باشد، ماشین به هیچ وجه روشن نمی شود. باطری منبع اصلی جریان الکتریسته در ماشین است و علاوه بر استارت موتور، چراغ ها، رابط های جرقه و تمام قسمت های الکترونیکی خودرو همه برای فعالیت به انرژی الکتریکی آن نیاز دارند. بنابراین اهمیت این قطعه در ماشین بسیار زیاد است. اما شاید برای شما سوال باشد که باتری ماشین چگونه ساخته می شود؟ برای تولید آن از چه تجهیزاتی استفاده می شود؟ هزینه تولید باتری چقدر است؟ با خواندن این مقاله با تمام مراحل و فرآیند های ساخت باتری خودرو آشنا خواهید شد.

مراحل تولید باتری ماشین

به گزارش ایلنا بنابر اعلام batteryontime امروزه تمام مراحل پیش تولید تا تولید نهایی باتری خودرو در کشور، توسط متخصصان و با تجهیزات داخلی انجام می گیرد. به همین علت صنعت باتری در زمره صنایع مستقل و قدرتمند کشور قرار می گیرد و امید است در آینده شاهد روند رو به رشد این صنعت باشیم. مراحل ساخت و تولید باطری خودرو بسیار پیچیده و پر هزینه است و فرآیند آن در تمام کارخانه های تولید باتری تقریبا یکسان است. هر باتری باید مراحل زیر را طی کند تا به بهره وری برسد:

  • ساختن صفحات باتری
  • مونتاژ کردن باطری
  • تزریق پلاستیک به بدنه ی باتری
  • شارژ باتری
  • بسته بندی

در ادامه به هر یک از این مراحل به صورت کامل می پردازیم.

  • ساخت صفحات باتری

قدم اول در ساخت باتری خودرو، ساختن صفحات داخلی آن است. این مرحله خود شامل چندین بخش مختلف است:

اکسید سازی: در این مرحله پودر سرب در واکنش با اکسیژن هوا اکسید شده و به داخل سیلو فرستاده می شود تا در مرحله بعد مورد استفاده قرار گیرد.

تولید شبکه : شبکه باتری که وظیفه آن جمع کردن جریان و نگهداری مواد فعال در باطری های اسید سرب است، در این مرحله ساخته می شود.

خمیر سازی: در این فرآیند نیز مواد فعال مثبت و منفی جهت قرار گرفتن روی شبکه تولید می شوند. قابل توجه است که نوع خمیر صفحات مثبت و منفی با هم تفاوت دارند.

خمیر مالی: خمیری که در بخش قبلی تولید شده بود بر روی شبکه باتری قرار می گیرد.

کیورینگ: عیب یابی خمیر قرار گرفته بر روی شبکه و خشک کردن آن در این مرحله صورت می گیرد. خشک کردن و کاهش رطوبت صفحه به منظور عدم ایجاد مشکل در مرحله مونتاژ صفحات، انجام می شود.

برس و برش: پس از طی کردن تمام مراحل، سرانجام صفحات از هم جدا می شوند و و سر پرچم ها برس می خورند.

باتری ماشین چگونه ساخته می شود؟

  • مونتاژ کردن باطری

دومین قدم در فرآیند تولید باطری، مونتاژ کردن باتری است که شامل مراحل زیر است:

پاکت زنی: در این مرحله صفحه مثبت یا منفی تولید شده، جهت جلوگیری از اتصال کوتاه در پاکت پلی اتیلن قرار می گیرد.

ریخته گری: صفحات در این مرحله در داخل باتری چیده می شوند.

مونتاژ: تمام اتصالات لازم برای باطری در مرحله مونتاژ انجام می شود. این کار توسط دستگاه مخصوصی صورت می گیرد و پس از آن باتری چندین بار تست می شود تا کیفیت و ضریب خطای پایین آن تایید شود.

  • تزریق پلاستیک به بدنه باتری

در مرحله سوم اتصال قطعات پلاستیکی به بدنه باتری انجام می شود. به این صورت که ابتدا جلد باتری به بدنه متصل می شود. سپس درب باتری، دستگیره و پلاک باتری مشابه مرحله قبل بر روی بدنه قرار می گیرند. لازم به ذکر است که برای تولید تمام این قطعات پلاستیکی با ابعاد مختلف از دستگاه تزریق مواد PP استفاده می شود.

  • شارژ باتری

چهارمین مرحله مربوط به شارژ باطری ماشین می شود. در واقع در این قسمت خانه های باتری با الکترولیت پر می شود و توسط شارژر، شارژ می شوند. روند انجام این مراحل به شرح ذیل است:

الکترولیت سازی: در این قدم محلول الکترولیت باتری یا همان آب اسید باتری ساخته می شود. این ماده محیط بین صفحات باتری را پر می‌کند و بستری برای عبور جریان شارژ میان الکترودهای مثبت و منفی را فراهم می کند.

اسید پر کردن: در این مرحله جهت عملکرد جریان و شارژ باتری، خانه های باتری با محلول الکترولیت با دانسیته مشخص پر می شود.

شارژ باتری:  در مرحله سوم باتری های مونتاژ شده را به مدت ۲۴ ساعت زیر شارژ مناسب قرار می دهند می گذارند تا به حداکثر ظرفیت ذخیره برق خود برسند.

خط نهایی باتری: در اقدام آخر، سطح الکترولیت نسبت به خط نهایی باتری مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت کسر یا ازدیاد الکترولیت، هم سطح سازی الکترولیت خانه های باتری انجام می گیرد.

رکتیفایر: یک وسیله الکترونیکی است که جریان متناوب را به جریان مستقیم (AC. /DC. ) تبدیل می کند.

  • بسته بندی باتری

آخرین مرحله در روند ساخت باتری، بسته بندی است. طی این فرآیند باتری های ساخته شده در پالت های چوبی ۴۰ یا ۴۴ عددی بسته بندی می شوند. البته در اغلب کارخانه های تولید کننده باطری متناسب با ابعاد باتری از پالت های  ۳۶ یا ۷۲ عددی نیز استفاده می کنند.

هزینه های تولید باتری

تولید باتری جزو کسب و کارهایی است که به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارد ولی وجود بازار مناسب برای آن باعث شده تا سرمایه گذاری در این عرصه چشم انداز روشنی داشته باشد. سرمایه مورد نیاز برای تاسیس کارخانه تولید باتری بستگی به ظرفیت کارخانه از نظر میزان تولید و فضای مورد نیاز دارد. به عنوان مثال اگر میزان تولید سالانه تا یک میلیون باتری در سال باشد، فضایی تا 25 هزار متر مورد نیاز است. از این میزان تا 6 هزار متر بابت سوله و جانمایی خط تولید و واحدهای اداره مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین چنین کارخانه ای به بیش از هزار نفر نیروی انسانی در بخش های مختلف اداری و تولیدی و بسته بندی نیاز دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن همکاری خواهند کرد.

بهترین برندهای باتری ماشین

 این روزها در بازار خودرو و قطعات آن محصولات و باتری‌ هایی وجود دارند که توسط کارخانه ‌‌های ایرانی تولید شده اند و به‌ خوبی توانسته ‌اند کارنامه ای موفق بابت تولیدات و محصولات خود به مصرف ‌کنندگان ارائه دهند. برند‌های ایرانی، گزینه‌ های بسیار خوبی هستند و می توان از کیفیت، سلامت و تاریخ تولید و انقضای آن ها مطمئن بود. اگر به دنبال خرید باتری ماشین از برندهای معتبر هستید، بهترین اقدام مراجعه و خرید از یک فروشگاه معتبر و قابل‌ اعتماد است. "باتری آنتایم" همراه شما است تا خدماتی نظیر فروش باتری ماشین با مناسب ترین قیمت، ارسال و تعویض رایگان باتری، تست دینام رایگان و ضمانت اصالت باتری را به شما ارائه دهد.

خبرنگار: جواد همت خواه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز