خبرگزاری کار ایران

چرا باید از داکت اسپلیت استفاده کنیم ؟ ( مزایا و معایب داکت اسپلیت)

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۱۱۰

آیا تاکنون برای تهویه مطبوع محیط داخلی ساختمان خود از داکت اسپلیت استفاده کرده‌اید؟ آیا می‌دانستید اسپلیت کانالی یکی از بهترین و کاربردی‌ترین تجهیزات تأسیسات ساختمان برای آسایش دمایی، افزایش کارایی و تهویه مطبوع داخل ساختمان‌ها محسوب می‌شود؟ اگر قصد دارید کل یک خانه یا محل کار را خنک کنید انتخاب اصلی شما چیست؟ آیا از داکت اسپلیت استفاده می‌کنید؟ یا از اسپیلت‌های دیواری بهره می‌برید؟ هر دوی آن‌ها برای خنک نگه داشتن فضای زندگی یا کار شما بسیار خوب عمل می‌کنند اما تفاوت‌های زیادی نیز بین این دو وجود دارد. با ما همراه باشید تا به بررسی این تفاوت‌ها بپردازیم.

تفاوت اسپلیت معمولی با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت که به آن اسپلیت کانالی نیز گفته می‌شود یکی از انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی عرضه شده توسط فروشگاه تهویه مهاجر است که نصب آن در محل کار، مراکز خرید و سایر مناطق بزرگ رایج می‌باشد. داکت اسپلیت‌ها شامل یک مکان مرکزی هستند که در آن هوا تصفیه می‌شود، سپس هوای مطبوع و تصفیه شده توسط فن‌ها از طریق سیستم مجاری و کانال‌ها به اتاق‌های مختلف ارسال می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت هوای خنکی که به کمک سیستم داکت اسپلیت ایجاد می‌شود در یونیت داخلی توسط کانال کشی به مصرف می‌رسد به اینصورت که یونیت خارجی که در فضای بیرون از ساختمان نصب شده است جریان مبرد را پس از تراکم و تقطیر، به طرف یونیت داخلی که در درون سقف کاذب قرار دارند، می‌فرستد. پس از اینکه مبرد از شیر انبساط با دمای پایین عبور کرد وارد لوله‌های کویل اواپراتور می‌شود و در نتیجه منجر به کاهش دمای هوای عبوری می‌گردد. جریان هوایی که از یونیت داخلی خارج می‌شود از طریق مسیری که کانال‌کشی شده است در فضا‌های مختلف داخل ساختمان توزیع می‌گردد.

سیستم‌های تهویه مطبوع کانالی برای نگه داشتن مناطق وسیع در دمای یکنواخت عالی هستند. در حالی که هر دو سیستم داکت اسپلیت و اسپیلت‌های دیواری اساساً تحت اصول یکسانی کار می‌کنند، اما نصب بسیار متفاوتی دارند. تهویه مطبوع کانالی نیاز به کانال‌کشی در کل خانه، دریچه‌های نصب شده در هر اتاق و همچنین واحد مرکزی نصب شده در بیرون دارد. به همین دلیل، طراحی تهویه مطبوع برای خانه‌ها و مشاغل با کانال‌کشی به جای مقاوم‌سازی آن، آسان‌تر خواهد بود. در کل می‌توان گفت نصب سیستم‌های اسپلیت دیواری آسان‌تر از اسپلیت کانالی است زیرا واحد‌های داخلی به جای کانال‌کشی با لوله‌کشی به هم متصل می‌شوند. اما تهویه هوا توسط داکت اسپلیت بهتر و در ابعاد وسیع‌تر از اسپیلت‌های دیواری صورت می‌گیرد.

از طرفی وقتی تجهیزات و هزینه‌های نصب را در نظر بگیریم، سیستم‌های کانالی معمولاً گران‌تر هستند، به‌ویژه برای کاربرد‌های کوچک‌تر. اما جالب است که بدانید با بزرگ‌تر شدن ساختمان، این هزینه‌ها معکوس می‌شوند و یک سیستم کانالی ارزان‌تر از نصب یک سیستم اسپلیت دیواری در هر منطقه خواهد بود. اگرچه داکت اسپلیت‌ها هزینه بیشتری دارند، اما معمولاً در خنک کردن مناطق بزرگ نسبت به سیستم‌های اسپلیت دیواری کارآمدتر هستند. در بیان این مطلب می‌توان گفت کارایی واحد‌های مرکزی از مقیاس آن‌ها ناشی می‌شود. برای اینکه سیستم تهویه مطبوع شما به طور مؤثر کار کند و عمر آن طولانی شود، باید تمیز شده و درست نگهداری شود. در واقع مراقبت نکردن از آن منجر به افزایش قبض برق می‌گردد و حتی می‌تواند خطراتی برای سلامتی خانواده شما ایجاد کند. بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که تهویه مطبوع اگر به درستی نگهداری نشود می‌تواند باعث گسترش باکتری و بیماری شود.

یک داکت اسپلیت باید هر ساله توسط یک متخصص بازرسی شود. آن‌ها می‌توانند سیستم را بررسی کنند تا ببینند که آیا به طور مؤثر کار می‌کند و آیا نیاز به تعمیر دارد یا خیر. فیلتر‌ها باید حداقل دو بار در سال تعویض شوند تا مطمئن شوید که زباله‌ها به‌درستی جمع می‌شوند. همچنین باید به طور منظم خودتان نیز چک کنید تا مطمئن شوید که سیستم به خوبی کار می‌کند یا نه. اگر متوجه صدای عجیب و غریب شدید یا احساس کردید که به درستی کار نمی‌کند، توصیه می‌کنیم با یک متخصص تماس بگیرید تا سیستم را بررسی کند.

از نظر زیبایی شناختی، هر دو سیستم اسپلیت کانالی و اسپلیت دیواری دارای واحد‌هایی در بیرون هستند که اکثر صاحبان خانه تمایل دارند آن‌ها را خارج از دید و اغلب پشت نرده‌ها نصب کنند. در داخل ساختمان، یک سیستم مجرای تقریباً نامرئی است و تنها راهی که می‌توانید از وجود آن مطلع شوید این است که دریچه‌ها یا کنترل‌کننده روی دیوار را ببینید. از سوی دیگر، سیستم‌های اسپلیت بیشتر به چشم می‌آیند زیرا واحد‌های داخلی آن‌ها جعبه‌های مستطیلی هستند که روی دیوار‌ها آویزان می‌شوند. در حالی که هر یک از این دو سیستم اسپلیت کانالی و ساده اساساً کار یکسانی را انجام می‌دهند اما تفاوت‌های ظریف زیادی در نحوه عملکرد هر کدام وجود دارد. انتخاب هر کدام به موقعیت و ترجیحات شما بستگی دارد. سنجیدن هر جنبه مهم است و باید هزینه‌های کوتاه مدت و بلند مدت را در نظر بگیرید. هر دوی آن‌ها می‌توانند گزینه‌های عالی باشند، اما ممکن است متوجه شوید که یک انتخاب برای خانه شما بسیار مناسب‌تر از دیگری است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد داکت اسپلیت یا همان اسپلیت کانالی خواهیم داشت و شما را با مزایا و معایب این سیستم بیشتر آشنا خواهیم کرد پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

داکت اسپلیت چیست؟!

داکت اسپلیت یا همان اسپلیت کانالی نوعی سیستم تهویه مطبوع است که هم می‌تواند هوای محیط را خنک کند و هم دمای آن را افزایش دهد. شما با این نوع از تجهیزات تأسیسات ساختمان می‌توانید آسایش دمایی، افزایش کارایی و تهویه مطبوع را به راحتی تجربه نمایید بر این اساس از داکت اسپلیت می‌توان در فصول گرم و سرد سال استفاده کرد. این سیستم به کانال تقسیم نیز معروف است. از آنجایی که این سیستم قابلیت تولید سرما و گرما را دارد و در سقف‌های کاذب نیز می‌توان آن را قرار داد، از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد به همین دلیل در ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت از این سیستم استفاده می‌گردد.

چرا باید از داکت اسپلیت استفاده کنیم ؟ ( مزایا و معایب داکت اسپلیت)

همانطور که در بالا اشاره کردیم داکت اسپلیت‌ها مشابه اسپلیت‌های معمولی یا کولر‌های گازی هستند، با این تفاوت که در اسپلیت‌های کانالی که به جای اواپراتور یا پانلی که سطحی بوده و روی دیوار نصب می‌شود، یک یونیت داخلی توکار برای تجهیزات تعبیه شده و در نهایت فقط یک دریچه برای خروج هوای مطبوع به داخل اتاق در نظر گرفته می‌شود. در بازار برند‌های مختلفی از داکت اسپلیت نظیر داکت اسپلیت آکس، داکت اسپلیت می‌دیا، داکت اسپلیت ساران، داکت اسپلیت تک الکتریک، داکت اسپلیت ال جی وجود دارد که دارای کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوتی هستند. برای مشاهده مشخصات فنی و قیمت تمامی انواع داکت اسپلیت‌ها می‌توانید به سایت فروشگاه تهویه مهاجر مراجعه کنید و جهت خرید بهترین اسپلیت کانالی از راهنمایی مشاورین فروش این مرکز بهرمند شوید.

ساختمان داکت اسپلیت و نحوه کارکرد آن

اسپلیت‌های کانالی دارای ساختار و ساختمان پیچیده‌ای نیستند. در واقع از دو قسمت به نام کندانسور و تهویه مطبوع ساخته شده‌اند. تهویه مطبوع در واقع واحد داخلی داکت اسپلیت است که از سینی تخلیه، دینام، پروانه و گاهی اواپراتور تشکیل شده‌اند. وظیفه داکت اسپلیت در اینجا تأمین باد، آسایش دمایی، افزایش کارایی، رطوبت‌زدایی هوا و غیره است. اسپلیت کانالی را معمولاً در داخل سقف نصب می‌کنند. در واقع داکت‌ها می‌توانند کولر گازی مرکزی نصب شده در سقف را توسط کانال‌های ایجاد شده در سقف کاذب، به سایر قسمت‌های ساختمان که اتاق‌ها و قسمت‌های تبادل هوا هستند، متصل کنند. داکت اسپلیت‌ها دارای بخش کندانسور هستند که واحد بیرونی آن‌ها محسوب می‌شود. این بخش معمولاً از دینام، فن، موتور و سایر تجهیزات تشکیل شده است. کار تنظیم دما به کمک داکت اسپلیت روی‌شانه کمپرسور قرار دارد. این قطعات، به کمپرسور کمک می‌کنند تا گاز مبرد را به کولر گازی منتقل نمایند. مبرد مورد استفاده در داکت اسپلیت گاز فریون می‌باشد.

چرا باید از داکت اسپلیت استفاده کنیم ؟ ( مزایا و معایب داکت اسپلیت)

انواع داکت اسپلیت از نظر مصرف انرژی

در کل دو نوع داکت اسپلیت در بازار وجود دارد:

داکت اسپلیت در نوع معمولی که دارای مصرف انرژی با درجه B است و داکت اسپلیت در نوع اینورتر که دارای برق مصرفی با گرید A است. در داکت اسپلیت نوع A، از کمپرسور‌های دور متغیر استفاده می‌گردد و منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. در این مدل از کمپرسور‌ها، با خنک شدن و کم شدن دما، سرعت کمپرسور نیز به صورت خودکار، کاهش می‌یابد و بالعکس. در واقع می‌توان گفت که کمپرسور اینورتر نوعی کمپرسور هوشمند است که متناسب با ظرفیت و نیاز کاربر و دمای مورد نظر وی کار می‌کند. در مقابل داکت اسپلیت نوع کمپرسور‌های اینورتر، کمپرسور‌های معمولی نوع B بدون در نظر گرفتن نیاز کاربر یا ظرفیت خاص با سرعت ثابت کار می‌کنند. در نتیجه این نوع از داکت اسپلیت دارای افزایش مصرف برق خواهد بود.

محاسبه ظرفیبت و ابعاد داکت اسپلیت

معمولاً در شرایط آب هوایی خشک و گرم در طبقات میانی ساختمان که در تابستان در معرض تابش خورشید به سقف و در زمستان در معرض سرمای متصاعد شده از سقف نیستند برای برآورد اولیه ظرفیت سرمایش داکت اسپلیت مورد نیازشان به ازای هر چهل متر مربع سطح کلی و ناخالص ساختمان حدود یک تن تبرید در نظر گرفته می‌شود یعنی اگر متراژ دو واحد از ساختمان شما بیشتر از ۱۲۰ متر مربع باشد به صرفه‌تر است که برای هر واحد دو دستگاه اسپلیت کانالی استفاده گردد. برای واحد‌هایی با متراژ ۱۵۰ متر مربع نیز می‌توان از داکت اسپلیت‌های تک فاز با برق ۳۲ آمپر استفاده کرد. برای واحد‌های ۲۰۰ متری نیز می‌توانید از برق تک فاز ولی ۵۰ آمپراستفاده نمایید. یکی از نکات مهمی که در انتخاب داکت اسپلیت باید مد نظر داشته باشید توجه به میزان حجم هوادهی آن است. معمولاً برای هر تن ظرفیت داکت اسپلیت، حجم هوادهی معادل CFM ۴۰۰ مناسب می‌باشد. وقتی حجم هوادهی کمتر از این مقدار باشد میزان صدای دستگاه کمتر خواهد بود و اگر حجم هوادهی بیشتر از این مقدار باشد، میزان صدای داکت اسپلیت نیز بیشتر خواهد بود.

مزایای داکت اسپلیت

برخی از مزایای داکت اسپلیت شامل موارد زیر است:

  • برای هر واحد آپارتمانی در استفاده از این دستگاه میتوان مستقل عمل کرد.
  • در صورت بالا بودن متراژ ساختمان، هزینه اولیه برای خرید و نصب این دستگاه بسیار ارزان خواهد بود.
  • نیاز چندانی به تعمیر و نگهداری ندارد.
  • کارکرد داکت اسپلیت بسیار آسان است.
  • طول عمر داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بالاتر است.
  • کاربردی دوگانه (سرمایشی و گرمایشی) دارد
  • سیستم چیلر، برج خنک‌کننده، رادیاتور و... در داکت اسپلیت حذف می‌شود.
  • امکان استفاده از هوای تازه را فراهم می‌کند
  • رطوبت محیط را حذف کرده و منجر به فیلتراسیون هوا، کاهش آلودگی و بیماری، آسایش دمایی، افزایش کارایی و تهویه مطبوع می‌گردد.
  • به کمک کویل آب گرم امکان استفاده از سیستم گرمایشی فراهم می‌شود.
  •  مناسب برای فضا‌های وسیع با کاربری متنوع می‌باشد.
  • می‌توان در داکت اسپلیت فیلتر تصفیه هوا قرار داد و به کمک ترموستان می‌توان دمای هر نقطه از محیط را کنترل کرد.در داکت اسپلیت دریچه‌های ترموستاتیک تنظیم هوا به شکل مجزا در نظر گرفته می‌شوند.
  • با نصب داکت اسپلیت کانال‌کشی عمودی حذف شده و منجر به کاهش فضای مشاع مجتمع‌های آپارتمانی می‌گردد.
  •  لوله‌کشی‌های پراکنده در کف و سقف واحد‌های ساختمانی حذف می‌گردد.
  • در حد اقل فضا قابلیت نصب افقی را دارد.

معایب داکت اسپلیت

  1. به صورت منطقه‌ای نمی‌توان دما و سرعت هوا را کنترل کرد در واقع می‌توان گفت با روشن بودن دستگاه دمای تمام اتاق‌ها یکنواخت خواهد بود.
  2. مصرف برق داکت اسپلیت نسبت به مینی چیلر یا چیلر تا حدودی بالا می‌باشد اما نسبت به اسپلیت‌های دیواری مصرف برق آن کمتر است.
  3. در برخی مواقع به دلیل نوع قرارگیری یونیت داخلی وتداخل با رابیتز کاری صدای اسپلیت کانالی آزار دهنده می‌باشد.

با توجه به مطالب فوق و مزایا و معایب داکت اسپلیت می‌توان گفت که استفاده از این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های تهویه هوا بخصوص برای مکان‌های بزرگ مانند واحد‌های ساختمانی بزرگ، سالن‌های نمایش، ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و... بسیار مقرون به صرفه‌تر و کارآمدتر خواهد بود. انواع برند‌های مختلف داکت اسپلیت اعم از داکت اسپلیت آکس، داکت اسپلیت می‌دیا، داکت اسپلیت ساران، داکت اسپلیت تک الکتریک، داکت اسپلیت ال جی و سایر تجهیزات تأسیسات ساختمان را به راحتی می‌توانید از سایت فروشگاه تهویه مهاجر خریداری کنید و از مزایای اسپلیت کانالی در آپارتمان خود لذت ببرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز