خبرگزاری کار ایران

در آخرین روز از سی و سومین کنگره اتحادیه بین‌المللی تعاون مطرح شد؛

تعاونی‌ها ابزاری قدرتمند، برای بازسازی بهتر

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۹۷۴

رییس هیات مدیره خانه تعاون‌گران ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با این رویکرد که رشد اقتصادی پایدار و فراگیر از طریق بخش تعاونی می تواند باعث پیشرفت، ایجاد مشاغل مناسب برای همه و بهبود استانداردهای زندگی شود، حتی قبل از همه گیری کووید 19، پتانسیل تعاونی ها را به رسمیت شناخته است و در استراتژی های رشد میان مدت تا بلندمدت خود تعاونی ها را در نظر گرفته است.

در آخرین روز از سی و سومین کنگره اتحادیه بین المللی تعاون که در شهر سئول پایتخت کره جنوبی برگزار گردید مهدی مسکنی_ معاون امورتعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و غلامحسین حسینی‌نیا رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و رییس هیات مدیره خانه تعاونگران ایران سخنرانی ایراد نمودند.

 

متن برگردان سخنان دکتر حسینی نیا در اجلاسیه فوق به این شرح است:

خانم ها، آقایان

پیشاپیش از اتحادیه بین المللی تعاون برای برگزاری این نشست صمیمانه تشکر می کنم.

همه گیری کووید 19 نابرابری های عمیق و ساختاری را آشکار کرده است. زندگی میلیاردها نفر را مختل کرده و اقتصاد جهانی را به خطر انداخته است. با افزایش از دست دادن مشاغل، سازمان بین المللی کار تخمین می زند که تقریباً نیمی از نیروی کار جهانی در خطر از دست دادن معیشت خود هستند. در این شرایط، هویت و مدل کسب و کار تعاونی می تواند راه را به سمت بهبودی عادلانه از کووید 19 هدایت کند.

جمهوری اسلامی ایران با این رویکرد که رشد اقتصادی پایدار و فراگیر از طریق بخش تعاونی می تواند باعث پیشرفت، ایجاد مشاغل مناسب برای همه و بهبود استانداردهای زندگی شود، حتی قبل از همه گیری کووید 19، پتانسیل تعاونی ها را به رسمیت شناخته است و در استراتژی های رشد میان مدت تا بلندمدت خود تعاونی ها را در نظر گرفته است.

در ایران بیش از 97 هزار شرکت تعاونی با عضویت بیش از 10 میلیون نفر مشغول فعالیت هستند. این تعاونیها یک میلیون و هفتصد هزار شغل ایجاد کرده اند. 52 درصد تعاونیها در بخش صنعت،  32 درصد در بخش خدمات و 16 درصد در بخش توزیعی فعالیت دارند.

90 درصد صید و صیادی، 65 درصد پرورش میگو، 22 درصد تولید گوشت مرغ ، 19 درصد تولید باغی، 18 درصد تولید گوشت قرمز و 11 درصد تولید تخم مرغ کشور توسط تعاونیها انجام می شود.

در ایران 70،  درصد حمل و نقل جاده ای، 44 درصد تولید خوراک دام و طیور، 20 درصد حمل و نقل درون شهری ، 8 درصد تولیدات معادن کشور، 6 درصد تولیدات پروفیل آلومینیوم، 11 و نیم در صد تولید ات پروفیل آهن توسط تعاونی انجام می شود. 6 هزار فروشگاه تعاونی در ایران به اعضای خود خدمات و کالا ارایه می کنند.

کنشگران بخش تعاون در ایران دو دسته هستند. کنشگران دولتی شامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و سازمان تعاون روستایی است. کنشگران غیر دولتی، تعاونیها، اتحادیه ها، اتاق های تعاون و سازمان های مردم نهاد مانند خانه تعاونگران و انجمن علمی تعاون هستند.

توصیه نامه شماره 193 سازمان بین المللی کار که در سال 2002 انتشار یافته  است، رهنمودی جامع است که نشان می دهد تعاونی ها چگونه می توانند نقش بارزی در راستای تحقق توسعه اقتصادی واجتماعی ایفا نمایند.  دولت ایران تلاش کرده است در تدوین چارچوب سیاست های خود برای حمایت از شرکت های تعاونی ، توصیه نامه 193 را مد نظر قرار دهد.

دولت ایران برای حمایت از تعاونیها در دوران همه گیری کووید 19 ، شش راهبرد شامل حمایت هدفمند از تعاونیها، توسعه تعاونیها ، تقویت نهاد های مالی، نوآوری، شفافیت و الکترونیکی کردن امور تعاونیها را در دستور کار قرار داد.

دولت ایران در چارچوب  نظام اقتصادی ایران که از سه  بخش دولتی و خصوصی و تعاونی، تشکیل شده است  یک خط مشی حمایتی و چارچوب قانونی سازگار با ماهیت و عملکرد تعاونی ها را در دستور کار قرار داده است.

با هدف امکان ثبت تعاونی ها به شیوه ای سریع، ساده، مقرون به صرفه و کارآمد. چارچوب نهادی را ایجاد نموده است. ایجاد سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون و فراهم نمودن زمینه برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی  بخش از چارچوب هایی است که توانسته است بویژه در دوران پاندمی کووید 19 امکان تشکیل و ثبت تعاونیها را تسهیل و تسریع نماید.

  دولت ایران برای نظارت بر تعاونی‌ها، بر اساس شرایط مناسب با ماهیت و وظایف آنها، با حفظ استقلال آنها ، تدابیری را اتخاذ نموده است. دولت شاخص های تشخیص و ارزیابی شفافیت در تعاونی ها را احصاء نموده و  اهداف نظارتی و حسابرسی را تا 12برابر افزایش داده است.

خانم ها و آقایان

       دولت عضویت تعاونی ها در اتحادیه ها، اتاق های تعاون و سازمان های مردم نهاد را که به نیازهای اعضای تعاونی ها پاسخ می دهند تسهیل نموده است. علاوه بر این با تاسیس بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون زمینه را برای ارایه خدمات مالی به تعاونیها و اعضای آنها فراهم نموده است.

از دیگر ابتکارات دولت برای حمایت از تعاونی ها،  راه اندازی مراکز نوآوری تخصصی بخش تعاون در کشور، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بخش تعاون (VC)، راه اندازی اندیشکده‌ی تعاون ، ایجاد و توسعه تعاونی های دانش‌بنیان  وکمک به R&D تعاونی ها می باشد.

دولت ایران به توسعه تعاونی ها به عنوان شرکت های مستقل و خودگردان، به ویژه در مناطقی که تعاونی ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند توجه ویژه داشته است. تاسیس 116 تعاونی توسعه  و عمران شهرستانی در 31 استان و اختصاص200 میلیارد تومان خط اعتباری برای حمایت از گسترش تعاونیهای توسعه و عمران شهرستانی یکی از اقدامات بسیار مهم دولت بوده است.

همچنین طرح روستا تعاون را اجرا نموده که در نتیجه آن870 تعاونی در روستاها تاسیس شده است. این تعاونیها زمینه ایجاد 10615 فرصت شغلی را فراهم نموده است.

یکی دیگر از ابتکارات دولت ایران تشکیل تعداد 300  تعاونی فراگیر ملی است که هدف این تعاونی ها فقرزدایی از سه دهک پایین درآمدی جامعه می باشد.

دولت ایران اقدامات حمایتی را، برای فعالیت‌های تعاونی‌هایی که نتایج سیاست‌های اجتماعی و عمومی خاصی مانند ارتقای اشتغال یا توسعه فعالیت‌هایی که به نفع گروه‌ها یا مناطق محروم است، را برآورده می‌کنند ، انجام داده است.  این اقدامات شامل مزایای مالیاتی، وام ها، کمک های مالی، دسترسی به برنامه های کارهای عمومی و مقررات پشتیبایی ویژه می باشد. دولت توجه ویژه به افزایش مشارکت زنان در تعاونیها در همه سطوح، به ویژه در سطوح مدیریت و رهبری داشته است.

ارائه خط اعتباری به فروشگاه های انلاین برای فروش محصولات تعاونی ها، افزایش 12 برابری بودجه شکل‌گیری و توانمند سازی تعاونی ها ،  صدور ضمانت نامه تا سقف 500 ملیون تومان بدون وثیقه برای تعاونیهای دانش بنیان، توان یابان و زنان، اجرای قانون 20% تخفیف حق بیمه شاغلین عضو برای تعاونیهای دانش بنیان، توان یابان و زنان، افزایش دو برابری پرداخت تسهیلات به تعاونیها توسط  بانک توسعه تعاون ، تخصیص 50 میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های دانش بنیان ، تخصیص 200 میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های زنان، جوانان، توان یابان، تخصیص500 میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مسکن، تخصیص140 میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مرتبط با مهار کرونا و تخصیص 300 میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مسکن کارگری بخشی از اقدمات حمایتی دولت ایران می باشد.

سیاست های ملی که توسط دولت تدوین شده است علاوه بر ترویج دسترسی به اطلاعات مربوطه  و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و افزایش توانایی‌های کارآفرینی و مدیریتی، دسترسی تعاونی ها به اعتبار و بازارها را نیز تسهیل کرده است.

تصویب 1000 میلیارد افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و تصویب افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تا 200 میلیارد تومان بخشی از اقدامات دولت در سال 1400 نیز در همین راستا می باشد.

خانم ها و آقایان بمنظور تحقق اهداف این کنگره پیشنهاد می کنم:

اصل ششم از اصول  بین المللی تعاون که مبتنی بر همکاری بین تعاونیها است بسط داده شود. تعاونی ها از طریق همکاری با یکدیگر در سطح منطقه ای و بین المللی به مؤثرترین طریق برای بهبود عادلانه از کووید 19 تلاش کنند.

سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی کار و اتحادیه بین المللی تعاون، توجه دولت ها و افکار عمومی جوامع را  به تعاونی ها و نقشی که آنها ایفا می کنند و حمایت هایی که می توانند در چارچوب دستور کار سازمان ملل در مورد توسعه پایدار ارائه کنند جلب کنند.

تعاونی ها ابزار قدرتمندی برای مردم محوری و بازسازی بهتر هستند. پیشنهاد می کنم اتحادیه بین المللی تعاون، ابتکارات و دستاوردهای مردم مدارانه (جامعه محور) تعاونی ها را با کشورها به اشتراک بگذارد و زمینه  گسترش همکاری های بین المللی تعاونیها و بسط مدل تعاونی را تسهیل نماید.

بمنظور تحقق اصل پنجم بین المللی تعاون، تعاونی ها  آموزش و اطلاع رسانی را در دستور کار قرار دهند و ابتکارات لازم را برای عموم مردم و جوانان نسبت به ماهیت و فوائد تعاونی بویژه در بحران ها تمهید نمایند.

دولت جمهوری اسلامی ایران از به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در حوزه تعاونی ها استقبال می نماید و آمادگی دارد در زمینه ارایه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی به فعالان تعاونی با کشورهای منطقه همکاری نماید.

از توجه شما سپاسگذارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز