خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه‌ و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد؛

تولید اسید فسفریک مطلوب‌ترین راهبرد برای ارزش آفرینی در محصول اسید سولفوریک

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۱۹۵

شرکت مس با سرمایه‌گذاری مناسب اقدام به نوسازی و توسعه ظرفیت تولید اسید سولفوریک کرده و ظرفیت تولید این محصول را به بیش از 1.5 میلیون تن افزایش داده است.

به گزارش ایلنا، بهروز رحمتی گفت: با اجرای طرح اسیدفسفریک و کود شیمیایی فسفاته، سود حاصل از تولید این محصولات و ارزش‌افزوده ایجادشده برای شرکت مس صرف طرح‌های توسعه شرکت و سود سهامداران میلیونی شرکت خواهد شد. در مجموع اثرات خیر و برکات آن شامل سهامداران، کشاورزان و دامداران خواهد شد.

وی با بیان اینکه با تولیدوعرضه کود سالم و استاندارد و تولید غذای سالم یکی از ستون‌های ایجاد جامعه سالم نیز ساخته خواهد شد، گفت: یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار، توجه ویژه به محیط‌ زیست است.

رحمتی همچنین با اشاره به اینکه در صنعت مس زنجیره تولید تنها به تولید کاتد مس منتهی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در همین خصوص جذب SO2 موجود در گازهای خروجی کوره‌های ذوب و تبدیل آن به اسید سولفوریک ضروری به نظر می‌رسد و یکی از اقدامات رایج در این صنعت برای حفظ محیط ‌زیست به شمار می‌رود؛ این در حالی است که با اجرای طرح‌های توسعه این رقم بیشتر هم خواهد شد.

وی در خصوص دلایل ورود شرکت مس به طرح مخازن اسیدسولفوریک گفت: با توجه به ظرفیت تولید و مصرف اسید کشور و مازاد بودن عرضه نسبت به تقاضا، شرکت ملی صنایع مس ایران استراتژی صادرات این محصول به خارج از کشور و نیز تبدیل آن به محصول با ارزش‌افزوده بالا را در دستور کار خود قرار داد.

تولید کودهای شیمیایی مانع خروج ارز از کشور می شود

رحمتی با بیان اینکه استراتژی توسعه‌ای شرکت مس و رسالت صیانت از محیط ‌زیست با هدف نیل به توسعه پایدار، تولید اسید سولفوریک را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، افزود: با توجه به چالش عدم توازن عرضه‌وتقاضا در داخل کشور برای اسید سولفوریک، تبدیل آن به یک محصول با ارزش مطلوب‌ترین راهبرد است.

وی خاطرنشان کرد: با رفع چالش و تبدیل آن به فرصت، ضمن حذف نگرانی‌های ناشی از نوسانات بازار اسید سولفوریک و افت‌وخیز میزان تقاضا؛ تعریف نقطه مصرف تثبیت‌شده که همان کارخانه اسید فسفریک است و تولید پایدار و سازگار با محیط‌ زیست واحدهای ذوب مس موجب خواهد شد که علاوه بر اثرات اقتصادی، در تحقق اهداف زیست‌محیطی شرکت نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

به گفته وی تولید اسید فسفریک که مهمترین ماده اولیه تولید انواع کودهای شیمیایی فسفاته است، ضمن رفع نیاز بخش کشاورزی کشور به کودهای کشاورزی و تأمین کود سالم با قیمت مناسب برای کشاورزان، مانع خروج ارز از کشور برای واردات این کودها می‌شود.

معاون توسعه ‌و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: همچنین برای انتقال ایمن و سریع و نیز مزیت‌های زیست‌محیطی حمل ریلی، خطوط ریلی به طول 5.5 کیلومتر اجرا شد تا با اتصال محل تولید، بارگیری و تخلیه این محصول به خط آهن سراسری، امکان حمل ریلی برای 100 محصول تولیدی فراهم شود.

رحمتی گفت: در همین راستا با انتقال و ذخیره‌سازی اسیدسولفوریک تولیدی در کارخانه‌های ذوب مس دو مجتمع سرچشمه و شهربابک ضمن احداث مخازن ذخیره اسیدسولفوریک در منطقه ویژه خلیج‌فارس بندرعباس به تعداد 8 مخزن ذخیره‌سازی اسید سولفوریک به ظرفیت کل 112 هزار تن با تجهیزات کامل بارگیری و تخلیه، 100 واگن حمل اسیدسولفوریک، 200 ایزوتانک مخصوص حمل اسید سولفوریک، 5.5 کیلومتر مسیر ریلی و زیرساخت لازم برای انتقال و بارگیری در اسکله صادراتی منطقه ویژه خلیج‌فارس پیش‌بینی و اجرا شده که توان انتقال و صادرات یک میلیون تن اسید سولفوریک در سال را دارد.

معاون توسعه ‌و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای این طرح گفت: در مجموع برای مخازن ذخیره و زیرساخت انتقال به اسکله و بارگیری 13.4 میلیون یورو و 2080 میلیارد ریال هزینه شده است. ضمن اینکه برای احداث 5.5 کیلومتر خط ریلی و اتصال به راه‌آهن سراسری بیش از 5000 میلیارد ریال صرف شده است.

رحمتی همچنین به اهداف صادراتی مدنظر از اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف انتقال اسید به بندرعباس و ذخیره‌سازی در منطقه ویژه خلیج‌فارس در بندرعباس صادرات این محصول بوده که برای نیل به این هدف زیرساخت‌های انتقال اسید از داخل مخازن به اسکله صادراتی و بارگیری در کشتی‌های مربوطه پیش‌بینی و اجرا شده است.

وی در خصوص اهداف تعیین‌شده طرح اسید فسفریک، گفت: این طرح با هدف تولید اسید فسفریک به ظرفیت 670 هزار تن اسید فسفریک با گرید تجاری (54 درصد) با مصرف یک میلیون تن اسید سولفوریک تولیدی واحدهای ذوب شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس- بندرعباس اجرا ‌شد.

رحمتی عنوان کرد: با تولید اسید فسفریک امکان تولید کود شیمیایی فسفاته در داخل کشور مهیا شده و در ادامه آن طرح تولید انواع کودهای فسفاته از قبیل TSP،DAP/MAP  و نیز مکمل غذایی دام مانند MCP/DCP  اجرا خواهد شد که با اجرای این طرح‌ها حدود 70 درصد نیاز کشور به این کودها تأمین می‌شود.

وی به تأثیری که این محصول بر بخش کشاورزی کشور و سودآوری شرکت خواهد داشت، اشاره کرد و گفت: با توجه به قیمت اسید فسفریک و ارزش‌افزوده بالا ناشی از تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک، شاخص‌های اقتصادی طرح مطلوب بوده و اجرای این طرح بسیار سودده با بازگشت سرمایه کمتر از 3 سال است. با اجرای این طرح‌ها ضمن رفع چالش اسید سولفوریک مازاد و تبدیل آن به فرصت، سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران و جامعه کشاورزی از برکات و سود آن بهره خواهند برد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز