خبرگزاری کار ایران

نگاهی پیامدهای قطعی برق بر صنعت فولاد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۳۵۳

به دنبال افزایش شدید مصرف برق در تابستان و کمبود برق مورد نیاز کشور، متاسفانه مسئولان برای حلل این مشکل راحت‌ترین و دم دستی‌ترین راهکار را در پیش گرفتند و قطع برق صنایع و به طور مشخص دو صنعت فولاد و سیمان را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، این مسئله اگر چه در ظاهر صرفا به قطعی برق کارخانه‌های تولید کننده فولاد و سیمان محدود است اما در واقع به تعطیلی بسیاری از صنایع و حوزه های بالا دستی و پایین دستی این دو صنعت نیز منجر شده است.

مثلا در صنعت فولاد تعطیلی و کاهش شدید تولید، به تعطیلی و کاهش شدید تولید صدها واحد تولیدی کوچک که تامین کننده مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت فولاد هستند نیز منجر شده است. اکنون با تعطیلی و کاهش تولید صنعت فولاد به دلیل قطع برق، هزاران شغل غیرمستقیم که به واسطه فعالیت فولادسازان شکل گرفته نیز به تعطیلی کشیده شده است و واحدهای پایین دست با آسیب جدی و خطر تعطیلی مواجه شده‌اند.

اگرچه قرار بود برای تداوم تولید محدود، بخشی از برق این صنایع تامین شود اما تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌دلیل کمبود برق، قطع برق این صنایع فراتر از آنچه تصور می‌شد اتفاق افتاده است و همین موضوع روند تولید و عرضه این محصولات را در بازار با مشکل مواجه کرده و حتی منجر به افزایش قیمت سیمان و فولاد در بازار شده است.

کاهش عرضه و رشد قیمت

آن‌طور که اطلاعات موجود نشان می‌دهد قطع برق صنایع فولاد و سیمان منجر به کاهش شدید تولید و عرضه محصولات داخلی و حتی صادراتی شده است. این موضوع همچنین منجر شد هفته قبل یکی از عجیب‌ترین هفته‌ها برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا رقم بخورد و عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا به یک‌سوم برسد.

در مبادلات هفته قبل فقط 845تن تیرآهن و میلگرد کلاف در بورس کالا معامله شد و محصولاتی مانند شمش، اسلب، ورق و مقاطع طویل فولادی نیز در بورس کالا عرضه نشد. در نتیجه این کاهش عرضه، قیمت این دو محصول نیز در بازار افزایش یافته و طبق آخرین اطلاعات قیمت فولاد دست‌کم 10درصد و سیمان حتی تا 60درصد افزایش یافته است.

عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان می‌گوید: قیمت محصولات فولادی در بازار داخل بیش از ۱۰درصد افزایش یافته و اگر به همین منوال پیش برویم اثرات جبران‌ناپذیری بر بازار عرضه و تقاضا خواهد گذاشت. به‌گفته او افزایش قیمت محصولات صنایع پایین‌دستی مانند خودرو و ساختمان نیز دور از انتظار نیست.

احمد اشتیاقی، یک کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه معضل قطع برق یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی قیمت سیمان و فولاد است می‌گوید: قطع برق کارخانه‌های سیمان و فولاد منجر به کاهش تولید و عرضه شد؛ بنابراین به‌دلیل کمبود ایجاد شده و به‌دلیل اینکه در بازار مصرف، نیاز متقاضیان سیمان برآورده نمی‌شود، قاعدتا افزایش قیمت طبیعی است. به‌گفته او درصورتی که برق قطع نمی‌شد قطعا نرخ سیمان و فولاد در محدوده قیمت‌های قبلی مصوب، کشف قیمت می‌شد.

رضا جمارانیان، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان هم در این‌باره می‌گوید: بهتر بود خاموشی برق شرکت‌های سیمانی به‌طور دوره‌ای و نوبتی انجام می‌شد تا کل تولیدات این محصول با مشکل مواجه نشود، زیرا در صورت ادامه قطعی برق طی هفته‌های آینده به‌طور قطع شاهد افزایش قیمت این محصول خواهیم بود.

اثر قطع برق بر صنعت فولاد

اثر قطع برق بر صنعت فولاد حتی بیش از آثار قطع برق بر صنعت سیمان است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد ایران ازجمله کشورهایی است که به‌دلیل دریافت گاز و برق ارزان، به سمت احداث کوره‌های الکتریکی در صنایع فولادسازی رفته و ۸۰درصد فولاد را از طریق کوره‌های الکتریکی تولید می‌کند. این به‌معنای آن است که قطع برق هزینه‌های زیادی را به تولیدکننده‌های فولاد تحمیل می‌کند. برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد که قطع برق روزانه بین 100تا 200میلیارد تومان برای صنعت فولاد هزینه دارد.

شهباز حسن‌پور‌بیگلری، نماینده سیرجان در مجلس درباره اثر قطع برق بر صنعت فولاد می‌گوید: گزارش‌هایی که دارم به‌صورت شفاف و زنده نشان می‌دهد که ۱۹۱میلیارد تومان خسارت به بخش فولادی و صنعتی کشور از بابت قطعی برق وارد شده است. عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان نیز می‌گوید: برای فولاد هرمزگان خسارت مالی ناشی از قطع ناگهانی برق بیش از ۲۰۰میلیارد تومان و جمع خسارات این شرکت پس از یک هفته خاموشی بیش از ۴۳۸میلیارد تومان است که در صورت ادامه روند جاری تا روز‌های آینده این خسارت به بیش از 700میلیارد تومان خواهد رسید.

سیدرضا شهرستانی، عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با بیان اینکه قطع برق در فعالیت کل زنجیره فولاد تأثیرگذار بوده است می‌گوید: در کل میزان تولید در صنعت فولاد به‌صورت ماهانه حدود ۲.۵میلیون تن است که عددی کمتر از ۱۰۰هزار تن در روز می‌شود، اکنون با قطع برق این میزان کاهش یافته و منجر به کاهش درآمد شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و افزایش قیمت در بازار می‌شود.

اما اثر قطع برق صرفا بر بازار داخلی نیست و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد قطع برق منجر به کاهش حجم صادرات فولاد ایران شده است. یک فولادساز بزرگ ایرانی در این‌باره به متال بولتن گفته است: ما که پیش از این روزانه ۱۰هزار تن فولاد تولید می‌کردیم هم‌اکنون با محدودیت‌های مصرف برق، روزانه فقط ۱۰۰۰تا ۲۰۰۰تن فولاد تولید می‌کنیم و سفارشات جدید را  نمی‌پذیریم. به‌گفته او تولید‌کننده‌های فولاد هم‌اکنون فقط سفارشاتی را که از قبل برای تولید اسلب دریافت کرده‌اند تامین می‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز