خبرگزاری کار ایران

کدام مرکز افکار سنجی برآورد دقیق‌تری از نرخ مشارکت و آراء فرد برنده داشته است؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۸۰۳

پیش‌بینی کار آسانی نیست بویژه وقتی پای انتخابات باشد کار سخت‌تر می‌شود. اعتبار مراکز نظرسنجی هم در نزدیک بودن پیش‌بینی‌ها به واقعیت است. در ایران هم مراکز افکارسنجی مختلفی از ابتدای شروع تبلیغات انتخابات تحولات را رصد کردند از مه‌مترین این مراکز می‌توان نظرسنجی "ایسپا" ،"دانشگاه تهران"، "صدا و سیما" و "کیو" نام برد.

یکی از مهم‌ترین یافته‌های نظرسنجی انتخابات، پیش‌بینی میزان مشارکت است. این نظرسنجی‌ها به دلیل ارزش‌ بالای خبری‌شان و گزارشی که از واقعیت ارائه می‌دهند، به طور فزاینده در چند دهه گذشته مورد توجه سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیران، فعالان رسانه و مردم عادی قرار گرفته‌اند.

مقایسه‌ای داریم که کدام مرکز نظرسنجی نزدیکترین پیش‌بینی را در انتخابات ریاست جمهوری 1400 داشته است.

در حوزه مشارکت نتایج به دست آمده به شرح ذیل است:

مرکز افکارسنجی کیو ۴۹

دانشگاه تهران: ۵۳

ایسپا: ۴۴

صداو سیما: ۴۳.۷

درباره میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مرکز نظرسنجی "کیو" با خطای تنها دودهم درصدی صحیح‌ترین پیش‌بینی داشت و بعد از آن مرکز نظرسنجی دانشگاه تهران قرار دارد که خطای چهار و دو دهم درصدی دارد.

قابل ذکر است که نرخ مشارکت رسمی اعلام شده توسط وزارت کشور 48.8 درصد بود.

در حوزه میزان رای آقای رییسی نتایج به دست آمده به شرح ذیل است:

 ایسپا: ۶۳.۷

 مرکز افکارسنجی کیو: ۶۸

صدا وسیما: ۶۸.۹

-دانشگاه تهران: ۷۵

آرای رئیسی رئیس جمهور منتخب در پیش‌بینی‌ها هم جالب است.نکته مشترک در تمام نظرسنجی‌ها این بود که در آخرین نظرسنجی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی با اختلاف زیاد نسبت به دیگر نامزدها در صدر قرار داشت.

ایسپا میزان کل آرای رئیسی را 63.7 درصد پیش‌بینی کرده بود که نزدیکترین نرخ به میزان رای رئیس جمهور منتخب بود، مرکز افکارسنجی کیو هم با پیش بینی 68 درصد بعد از ایسپا در رده دوم قرار می‌گیرد.

میزان رای آقای رییسی، اعلام شده توسط وزارت کشور عدد ۶۱.۹ را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز