خبرگزاری کار ایران

طرح تحول دیجیتال در خدمت محیط زیست «شرکت فولاد مبارکه»/ طبق استانداردهای جهانی از محیط زیست حفاظت می کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۹۳۰

سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه و حسین مدرسی فر، مدیر بهداشت حرفه ای ایمنی و محیط زیست شرکت فولاد مبارکه به تشریح اقدامات زیست محیطی این شرکت پرداختند.

یکی از ارکان شرکت فولاد مبارکه همزمان با توسعه کمی در ظرفیت ها و افزایش تنوع و کیفیت محصولات تولیدی، بهبود مستمر وضعیت زیست محیطی شرکت فولادمبارکه است. در همین ارتباط سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه اصفهان پخش شد؛ به تشریح عملکرد زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه پرداخت و اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از صنایع پرمصرف انرژی از سال ۱۳۷۷ با تشکیل کمیته عالی انرژی، سیاست تامین انرژی پایدار در این شرکت را هدف گذاری کرد. رویکرد دیگر این کمیته، سیاست گذاری در راستای ارتقاء شاخص های مصرف انرژی شرکت فولاد مبارکه منطبق با استانداردهای روز دنیا بوده است.

وی با اشاره به بهینه سازی شاخص های مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت در شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: حفظ شاخص های زیست محیطی و استقرار پایش نظام های مدیریت انرژی از دیگر اقدامات زیست محیطی این شرکت است.  

دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی توسط شرکت فولاد مبارکه

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در توضیح اقدامات زیست محیطی این شرکت در سالهای اخیر گفت: از سال ۹۴ شرکت فولاد مبارکه موفق به دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی شده است و باید این نکته را مدنظر قرار داد که پایش انرژی توسط شرکت های بین المللی کار آسانی نیست و به کنترل، پایش و رصد کامل مصرف انرژی در تمام مراحل فرایند تولید فولاد وابسته است.

کاهش مصرف انرژی فولاد مبارکه معادل مصرف سالیانه ۴۵۰ منزل در شهر اصفهان است

وی اضافه کرد: نتیجه اقدامات زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه این است که در سال گذشته مصرف انرژی در تمام بخش های این شرکت ۳.۶ میلیون گیگاژول کاهش یافت که معادل مصرف انرژی ۴۵۰ منزل در شهر اصفهان در طول یک سال است.

کاهش ۱۴۰ هزار تن گاز دی اکسید کربن

طباطبائیان به پروژه های شاخص زیست محیطی در شرکت فولاد مبارکه هم اشاره ای کرد و توضیح داد: یکی از مهمترین پروژه زیست محیطی در این شرکت، پروژه بازیافت حرارت از نیروگاه گازی جهت کاهش آلاینده ها و تبدیل به بخار و تولید برق است که دستاورد این پروژه به کاهش ۱۴۰ هزار تن گاز دی اکسید کربن (CO۲) و همچنین کاهش مصرف گاز طبیعی به میزان ۱۲۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت خلاصه می شود.  

وی، تاکید بر کاهش مصرف انرژی در تمام حوزه های شرکت فولاد مبارکه را مهم دانست و تصریح کرد: برای کاهش مصرف انرژی گاز، افزایش راندمان در فرایند احیاء مستقیم برنامه ریزی شده است که منجر به کاهش مصرف ۲۰ درصدی انرژی گاز در این واحدها می شود.

بهره گیری از سنسورهای کنترل هوشمند انرژی الکتریکی در قالب طرح تحول دیجیتال

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه، بهره گیری از سنسورهای کنترل هوشمند انرژی الکتریکی در تجهیزات انرژی برق در قالب طرح تحول دیجیتال را به عنوان برنامه زیست محیطی پیش روی شرکت فولادمبارکه مطرح کرد و افزود: امیدواریم انقلاب صنعتی چهارم در خدمت اقدامات محیط زیستی شرکت فولاد مبارکه و کاهش مصرف انرژی برق قرار بگیرد.

اقدامات زیرساختی کاهش مصرف آب سلامت اهالی لنجان ومبارکه را ارتقاء بخشید

وی در ادامه بر اقدامات بنیادین و زیرساختی شرکت فولاد مبارکه در راستای کاهش مصرف آب پرداخت و توضیح داد: از سال ۹۲ تاکنون، این شرکت پروژه احداث شبکه جمع آوری، خطوط انتقال و تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب در شهرستانهای مبارکه و لنجان را در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت آبفای استان اصفهان و با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی پیش برد که منافع این طرح شامل ارتقاء استانداردهای زیست محیطی منطقه، افزایش سطح بهداشت عمومی و حفاظت کیفی از منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش بارگذاری آب مصرفی مورد نیاز صنعت در رودخانه زاینده رود است.

طباطبائیان به پروژه های متعدد دیگر در دست اقدام کاهش مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های کاهش مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر بهره گیری از آبهای تجدیدپذیر و جایگزینی آن با آبهای خام هدف گذاری شده است.

کاهش یک میلیون مترمکعب آب در سال در واحد احیاء مستقیم

وی به طرح های زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه در آینده نزدیک پرداخت و اظهار کرد: پروژه‌های متعددی در کاهش مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه اجرا شده است و در طرح های آتی درصدد هستیم میزان مصرف آب در فرایندهای تولیدی را کاهش دهیم که به جایگزینی برج‌های هیبریدی می توان اشاره کرد که مناقصه آن در حال برگزاری است و امیدواریم تا یک ماه آینده کلنگ زنی شود چراکه این پروژه می تواند به کاهش یک میلیون مترمکعب آب در سال در واحد احیاء مستقیم بیانجامد.  

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: طرح دیگری که بر کاهش مصرف آب در فرایند تولید در واحد ریخته گری متمرکز است هم به زودی به مناقصه گذاشته می شود. پروژه های کاهش هدررفت آب با تعویض سیستم های فرسوده آبرسانی هم در دست اقدام است و تاکنون ۵۰ کیلومتر از این خطوط تعویض شده است و جمع آوری آبهای سطحی و بارشی در حوضچه های تعبیه شده هم از برنامه های آینده شرکت فولاد مبارکه در خصوص کاهش مصرف آب است.  

رویکرد برد-برد شرکت فولاد مبارکه با جامعه

در ادامه گفتگوی خبری ویژه شبکه اصفهان حسین مدرسی فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای ایمنی و محیط زیست شرکت فولاد مبارکه، در توضیح مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اقدامات زیست محیطی اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه با رویکرد برد-برد همواره در راستای ارتقای محیط زیست و خدمت به جامعه تلاش کرده است.

به کارگیری تکنولوژی های روز دنیا در خدمت محیط زیست توسط شرکت فولادمبارکه

وی افزود: این شرکت از بدو تاسیس با سرمایه گذاری کلان تکنولوژی دوستدار محیط زیست را به خدمت گرفت و همواره به عنوان شرکت دوستدار محیط زیست سیاست های خود را تعریف کرده است.

مدیر بهداشت حرفه ای ایمنی و محیط زیست شرکت فولاد مبارکه به اقدامات این شرکت در کاهش آلودگی هوا هم گریزی زد و گفت: تکنولوژی های به کار رفته در این شرکت با هدف کاهش آلودگی هوا انتخاب شده است که می توان به استقرار ۶۰ الی ۷۰ غبارگیر به روز دنیا اشاره کرد که خروجی این غبارگیرها به صورت پایش برخط (آنلاین) توسط سازمان محیط زیست کشور و اداره کل محیط زیست استان اصفهان رصد می شود که طبق اعلام این سازمانها میزان خروجی آلاینده های جوی این شرکت، کمتر از استانداردهای جهانی است.

توسعه ۴۵ درصدی فضای سبز در شرکت فولاد مبارکه

وی به توسعه فضای سبز به عنوان یکی از پارامترهای زیست محیطی در شرکت فولاد مبارکه هم اشاره ای کرد و گفت: حدود ۱۶ کیلومترمربع از مساحت ۳۵ کیلومترمربعی شرکت فولاد مبارکه به فضای سبز اختصاص یافته است یعنی چیزی در حدود ۴۴ تا ۴۵ درصد کل مساحت فولاد مبارکه به فضای سبز اختصاص پیدا کرده است و توسعه فضای سبز با انواع گونه های گیاهی از بدو تاسیس این شرکت در دستور کار قرار گرفته که سالیانه هزینه نگهداری این فضای سبز بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان است.

نظارت سازمان محیط زیست بر روند دفن و بازچرخانی پسماند

مدرسی فر به اقدامات سازنده شرکت فولاد مبارکه در راستای کاهش آلودگی منابع خاکی پرداخت و گفت: تمام پسماندهای شرکت فولادمبارکه شناسنامه دار هستند و نظارت دقیقی و برخط (آنلاین) توسط سازمان محیط زیست کشور بر روی چرخه و بازگشت و دفن این پسماندها به طبیعت انجام می شود.

همکاری با دانشگاه های معتبر کشور در راستای حفظ منابع خاکی

وی به همکاری شرکت فولادمبارکه با دانشگاه های مرجع کشور در راستای حفظ منابع خاکی هم اشاره ای کرد و گفت: در همکاری پنج ساله با دانشگاه های معتبر و بیطرف در کشور مطالعات و نتایج اقدامات زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه درخصوص حفاظت از منابع خاکی بررسی می شود که اکنون با دانشکده زمین شناسی دانشگاه شیراز این مطالعات در حال انجام است و نتایج این مطالعات در سازمان محیط زیست کشور ثبت شده که نشان از حفاظت منابع خاکی توسط شرکت فولاد مبارکه است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز