خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

اغذیه فروشی‌ها نان‌های ساندویچی را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۰۲۷

متاسفانه برخی واحدهای غیرمجاز و به اصطلاح زیرپله‌ای در خارج از تهران اقدام به تولید نان‌های ساندویچی می‌کنند و با قیمت بسیار ارزان و کیفیت پایین به برخی اغذیه‌فروشی‌ها ارائه می‌کنند

 محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم‌ و نیمه‌حجیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به فعالیتهای این صنف اظهار داشت: حدود 600 واحد صنفی در سطح تهران و 3800 واحد در کل کشور نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم را تولید می‌کنند و همچنین تلاش داریم تا با توجه به سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها، تعداد تولیدکنندگان نان را افزایش بدهیم و یک سامانه‌ای را طراحی کردیم از طریق سامانه به نام اصناف ایرانیان می‌توانند پروانه مجوز خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: کسانی هم که تمایل دارند می‌توانند مجوز نان و شیرینی‌ را همزمان بگیرند به صورتی که مجوز نان را از ما و مجوز فعالیت در حوزه شیرینی را از اتحادیه قنادان بگیرند.

کرمی با اشاره به اینکه امروز در جامعه اصناف حدود 20 درصد تداخلی صنفی در همه صنوف وجود دارد، گفت: باید همه کمک کنیم تا مشکلات و این تداخل صنفی حل شود و اتحادیه ما و اتحادیه قنادان نیز باید تلاش کنیم تا تداخلات صنفی کاهش پیدا کند و در همه کشورهای پیشرفته دو محصول نان و شیرینی در کنار هم قرار می‌گیرند و می‌توانند فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه در فروشگاه‌های نان‌های حجیم و تولیدکننده‌های آنها نظارت کافی وجود دارد، گفت: وزارت بهداشت، مرکز نظارت 124 و تعزیرات، کمیسیون بازرسی و فنی اتحادیه بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند و اگر کسی تخلف کند به او اخطار می‌دهیم و در مرحله بعد به صورت کتبی اخطار داده می‌شود و او را ملزم می‌کنیم که ایرادات را برطرف کند و اگر دیدیم که تخلفات ادامه دارد او را به تعزیرات معرفی می‌کنیم و بارها شده که ما خودمان واحدهای متخلف صنف خودمان را به تعزیرات معرفی کرده‌ایم.

کرمی افزود: تولیدکنندگان نان‌های حجیم آرد ارزانتری تهیه می‌کنند و طبیعی است که محصول نهایی آنها نیز در تشابه با محصولات دیگر ارزانتر باشد اما از لحاظ کیفیت هیچ کاهشی در کیفیت شاهد نیستیم و فارغ از همه بازرسی‌ها و نظارت‌ها، مرجع اصلی کیفیت، مردم هستند و اگر کیفیت جنسی پایین باشد، مردم خرید نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ما از آرد یارانه‌ای نوع 2 استفاده می‌کنیم و همین مسئله باعث می‌شود ما قیمت نهایی را کنترل کنیم. ما هر سال باید قیمت نهایی را در کمیسیون سازمان حمایت ارائه و بعد از بررسی، آن را اعمال کنیم؛ ما نمی‌توانیم خارج از قیمت مصوب، اجناس خود را بفروشیم اما کیفیت خود را هرگز کاهش ندادیم و مثلا شاهد هستیم که کیک یزدی که ما تولید می‌کنیم با استقبال خوبی همراه شده است. همچنین علاوه بر نظارت‌های بهداشتی و فنی از سوی نهادهای ذیربط، نظارت‌های کیفی نیز انجام می‌شود و اتحادیه نیز بر کیفیت فعالیت صنوف کاملا نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه تمامی مردم در دنیا نسبت به نانوایی‌ها اقبال بیشتری نسبت به شغل‌های دیگر نشان می‌دهند، ادامه داد: در ایران بر اساس مصوبه دولت، تولید و فروش محصولات جانبی نان در کلیه فروشگاه‌های نان و نانوایی‌ها مجاز است و دولت با این کار اجازه داده محصولات جانبی تولید شود و به نوعی به نانوایان اعلام کرده با این کار می‌خواهد به آنها کمک کند تا آنها قیمت اصلی نان را افزایش ندهند و کیفیت آن را نیز کاهش ندهند به همین دلیل از سال 98 به بعد، نان‌های پرمصرف افزایش قیمت نداشته‌اند.

کرمی افزود: البته باید این نکته را تاکید کنیم که بخشی از محصولات مانند شیرینی‌های کشمشی، کیک یزدی و کنجدی از قدیم در فروشگاه‌های نان تولید می‌شده است. بر اساس مصوبات، ما در محصولات خود می‌توانیم از روغن، شکر و کره استفاده کنیم و نان‌های شیرین را می‌توانیم هم تولید کنیم و هم بفروشیم اما فقط اجازه تولید شیرینی تر را نداریم مگر فروشگاه‌هایی که هم مجوز نان‌های حجیم را داشته باشند و هم مجوز قنادی.

وی ادامه داد: 80 درصد شیرینی‌ها و سایر محصولاتی که به جز نان در فروشگاه‌های ما عرضه می‌شود از قنادی‌های مجوزدار تهیه شده است و در زمان عرضه این کالاها در فروشگاه، وزارت بهداشت آن را بررسی می‌کند و فروشنده باید ثابت کند که این کالا را از یک قنادی مجوزدار خریده است و اگر مردم تخلفی در این فروشگاه‌ها دیدند می‌توانند با اتحادیه تماس بگیرند.

کرمی درباره عرضه برخی نان‌ها مانند نان‌های ساندویچی به صورت فله‌ای در مغازه‌های اغذیه‌فروشی و مشکلات بهداشتی که بعدا به وجود می‌آیند، گفت: در شهر تهران حدود 12 هزار واحد اغذیه‌فروشی وجود دارد که نان‌های این اغذیه‌فروشی‌ها به صورت محلی و منطقه‌ای توسط تولیدکنندگان نان‌های حجیم تولید و عرضه می‌شود که این اغذیه‌فروشی‌ها نان‌های خود را از این فروشگاه‌های نان تهیه کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی واحدهای غیرمجاز و به اصطلاح زیرپله‌ای در خارج از تهران اقدام به تولید نان‌های ساندویچی می‌کنند و با قیمت بسیار ارزان و کیفیت پایین به برخی اغذیه‌فروشی‌ها ارائه می‌کنند و نان‌هایی که صبح‌ها مردم در جلوی اغذیه‌فروشی‌ها می‌بینند مربوط به اینگونه تولیدکنندگان است به همین دلیل باید اغذیه‌فروشی‌ها در زمانی که می‌خواهند نان‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند از فروشندگان این نان‌ها مجوزهای لازم را اخذ کنند و مشخص شود که منشأ این نان‌ها از کجاست و این نظارت باید توسط اتحادیه اغذیه‌فروشان ایجاد شود.

کرمی ادامه داد: ما در اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم این امکان را داریم که تمام اغذیه‌فروشی‌های تهران را حمایت کنیم و نان آنها را به صورت استاندارد و با استفاده از فروشندگان و تولیدکنندگان منطقه‌ای خود تامین کنیم.

وی ادامه داد: مردم از لحاظ استاندارد بودن، کیفیت و سلامت محصولات فروشگاه‌های نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم خیالشان راحت باشد زیرا نظارت‌های کافی کاملا انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز