خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل مجتمع فولادصنعت بناب تاکید کرد:

لزوم پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و صدور بخش‌نامه‌های مکرر/ ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی فولاد با هدف ایجاد ارزش‌ افزوده

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۵۷۸

مهندس علیزادشهیر گفت: فولادصنعت بناب با اجرای طرح‌های توسعه به یکی از شاخص‌ترین قطب‌های فولادی کشور تبدیل خواهد شد

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مجتمع فولاد صنعت بناب ،  چگونگی دستیابی به رکوردهای مختلف علیرغم مشکلات مختلف در سال‌جاری، نزدیک شدن به قطب شاخص فولادی کشور، رشد چشمگیر سودآوری و فروش، مشکلات مربوط به تامین مواداولیه و راهکارهای برون‌رفت از آن، وضعیت اجرای طرح‌های توسعه، لزوم تسهیل صادرات و… از جمله مباحثی بود که در گفت‌وگوی ماهنامه تخصصی پردازش با مهندس بابک علیزادشهیر، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره مجتمع فولادصنعت بناب مورد بحث قرار گرفت.

وی ابتدا عملکرد سالانه و برنامه را یادآور شد و گفت: مجتمع فولادصنعت بناب بعد از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف، امسال توانست به رکوردهای جدید که از بدو تاسیس بی‌سابقه بوده است دست یابد. در خصوص مسائل مالی اصلاح ساختار صورت گرفت و بدهی‌های بانکی این مجموعه که یکی از موانع و مشکلات اساسی بود مرتفع و زمینه لازم برای حضور در بورس فراهم گردیده است و با ایجاد طرح‌های توسعه‌ای که بزرگ‌ترین حجم سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در زمینه فولاد کشور است در آینده نزدیک تبدیل به یکی از قطب‌های فولادی شاخص کشور خواهیم شد.

مهندس بابک علیزادشهیر از رسیدن به سودآوری برای اولین‌بار از زمان تاسیس این واحد تولیدی خبر داد و افزود: با حمایت‌های انجام شده از طرف گروه مالی گردشگری، مدیریت منابع و اصلاح فرآیندهای تولید، خرید، فروش و سازماندهی شرایط، توانستیم در سال‌جاری برای اولین‌بار به سودآوری رسیده و از زیان عملیاتی عبور و با بهبود شرایط، زمینه را برای افزایش تولید و رشد و تعالی شرکت با افق دید روشن، برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرعامل مجتمع فولادصنعت بناب در خصوص میزان افزایش تولید و فروش نیز عنوان کرد: در ۱۱ ماهه سال‌جاری با رسیدن به عدد ۷۷۰ هزارتن تولید انواع محصول فولادی، رشد ۶۶ درصدی را در مجموع ذوب و نورد در مقایسه با سال قبل داشتیم و برنامه‌ریزی انجام شده برای سال آینده رسیدن به میزان تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن خواهد بود.

به گفته وی، امسال در سال جهش تولید در داخل و خارج از کشور هم توانسته‌ایم سهم بیشتری از بازار را جذب کنیم به‌طوری‌که شاهد افزایش سه برابری صادرات نسبت به سال قبل بودیم و به عنوان صادرکننده نمونه استان انتخاب شدیم و تا پایان بهمن ماه سال‌جاری کل مقدار فروش  400 هزار تن بوده است که نسبت به سال قبل حدود ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت فولادصنعت بناب درخصوص چگونگی تامین سرمایه از سوی بانک گردشگری نیز اظهارداشت: بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز پس‌از اصلاح ساختار مالی و از محل آورده نقدی سهامداران مبلغ دو هزار میلیارد ریال بوده است که می‌تواند سهم به‌سزایی در تامین خرید مواداولیه (شمش) داشته باشد.

علیزادشهیر، مشکل تامین شمش (مواداولیه) و راهکارهای برون‌رفت ازآن را مورد تاکید قرار داد و گفت: مشکلی که تقریبا می‌توان گفت همه شرکت‌های نوردی با آن دست به گریبان بوده‌اند، تامین مواداولیه و بخش‌نامه‌های مکرری است که از این بابت توسط وزارت صمت ابلاغ شد و بازار را با چالش بزرگی مواجه نمود. با توجه به وضعیت ارزی کشور، صادرات شمش بیش از پیش افزایش داشته است. مجتمع فولادصنعت بناب نیز از این مورد مستثنی نبوده است. امسال با توجه به ظرفیت خطوط ذوب و نورد، این مجتمع با کمبود روزانه هزار تن مواداولیه از جمله شمش مواجه بودیم که بخشی از آن را از بازار پرتلاطم بورس و بخش دیگر نیز از طریق بازار آزاد توانستیم جذب کنیم. با این حال در مقایسه با آنچه در برنامه و اهداف مدنظرمان بود محقق نشد. البته بر این اصل که نباید قیمت‌گذاری دستوری انجام گیرد موافق هستیم و معتقدیم بازار بایستی بر اساس عرضه و تقاضا مشخص شود و یک‌سری حمایت‌هایی نیز کنار آن توسط ارگان‌ها از تولیدکنندگان صورت پذیرد.

به اعتقاد او، راهکار برون‌رفت از مشکل تامین شمش این است که دولت بر صادرات مواداولیه نظارت بیشتری داشته باشد تا فولاد کشور با ارزش‌افزوده بیشتری (محصول نهایی) صادر شود و ارزآوری بیشتری را برای کشور رقم بزند و از خام‌فروشی جلوگیری شود.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره این مجتمع در خصوص طرح‌های توسعه شرکت نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به توانمندی و پتانسیل مجتمع و برخورداری از نیروی جوان و متخصص و امکان ایجاد طرح‌های توسعه‌ای در راستای تکمیل‌تر نمودن زنجیره تولید در گروه مالی گردشگری، قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای احداث این طرح‌ها در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری تقریبی ۶۱۰ میلیون یورویی شاهد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در حوزه فولاد کشور هستیم.

علیزادشهیر با اشاره به افزایش سه برابری ظرفیت تولید با ایجاد این طرح‌ها افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها در آینده شاهد افزایش سه برابری ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال بیش از هزار نفر به‌صورت مستقیم خواهیم بود که این پروژه‌ها عبارتند از: پروژه زیرسقفی ذوب شاهین و و افزایش تولید دو برابری، احداث بارانداز ریلی اختصاصی مجتمع به منظور حمل مواداولیه و محصول، ایجاد اکسیژن‌پلنت با ظرفیت تولید سالانه ۹۰ میلیون متر مکعب نرمال، احداث کارخانه فروآلیاژ، فروسیلیس و سیلیکومنگنز به ظرفیت پنجاه هزار تن در سال، ذوب یک میلیون و ۴۵۰ هزار تنی برای تولید اسلب و بیلت، احداث خط نورد ورق یک میلیون ۴۵۰ هزار تنی که در منطقه و شمال‌غرب کشور تحول عظیمی در حوزه اقتصاد و اشتغال ایجاد خواهد کرد.

علیزاد شهیر نزدیکی به مرزها و لزوم توسعه صادرات را مورد تاکید قرار داد و افزود: پنج صادرات شرکت در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ رشدی بالغ‌بر ۳۰۰درصد داشته و تا پایان سال به حدود ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید. عمده صادرات شرکت به کشورهای عراق، سوریه بوده و مقداری هم به کشورهای دیگر مانند ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و ازبکستان صادر شده است که حاصل آن برای شرکت کسب افتخار صادرکننده نمونه استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد.

به گفته او، برنامه‌های آتی واحد صادرات افزایش سهم صادرات در منطقه می‌باشد که با توسعه بازارهای همسایگان غربی و شمالی از جمله آسیای میانه تحقق خواهد یافت و کشورهایی، چون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان و ازبکستان بازارهای هدف در سال آینده خواهند بود.

وی افزود: عرضه محصول در بورس علاوه بر این‌که تاثیر مثبتی در روند بازار نداشته و موجب کاهش قیمت و تنظیم بازار نشده است، بلکه محدودیت‌ها در بازار همیشه موجب تقویت واسطه‌گری شده، ضمن آن‌که عرضه در بورس شرط مجوز صادرات شده است، منطقی به‌نظر نمی‌رسد. مواداولیه فولاد عمدتاً از منابع داخلی تامین می‌شود و باید تحت شرایط تجارت آزاد قرار بگیرد. بازار همیشه به محدودیت‌ها واکنش منفی داشته و مثبت نبوده است.

مدیرعامل شرکت فولادصنعت بناب تصریح کرد: با این حال با توجه به میزان تولید مقاطع در داخل کشور و مصرف آن، مشخصاً  عرضه محصول در بورس مانع از صادرات نخواهد بود چون میزان تولید خیلی بالاتر از نیاز داخل می‌باشد و باید صادرات صورت بگیرد، همچنین مجتمع فولادصنعت بناب  مطابق آنچه تکلیف شده نیز عرضه خود را در بورس‌کالا انجام داده و صادرات خود را به کشور‌های همسایه هم در سال جهش تولید محقق نموده است.

علیزادشهیر وجود برخی مشکلات عمده برسر راه تولید را مورد اشاره قرار داد و گفت: مشکل حیاتی و قابل توجه واحد‌های تولیدی فولاد، تامین مواداولیه است که این واحدها را به چالش اساسی کشیده وگاهاً تولیدکنندگان در معرض تعطیلی حاصل از کمبود مواداولیه قرار می‌گیرند، اصلاح زنجیره فولاد و ایجاد توازن در تامین خوراک واحدهای فولادسازی ضروری است ما نیز به لحاظ برخورداری از دو واحد فولادسازی و ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزارتن شمش فولادی، نیازمند تامین آهن‌اسفنجی هستیم که از این میزان ۵۰ درصد در سال‌جاری از “احیااستیل بافت” و زنجیره فولادی “گسترش صنایع و معادن ماهان” تامین شد و برای تامین مابقی آهن‌اسفنجی مورد نیاز دست به دامن واحدهای تولیدی مختلف شدیم که در برخی موارد با دست خالی مواجه گردیده‌ایم و این مسئله ما را دچار مشکل کرده است، ضمن آن‌که در بحث خطوط نورد هم تامین شمش فولادی مورد نیاز با مشکلاتی مشابه گریبان‌گیر هستیم و واحدهای تولیدی مثل ما که توان و ظرفیت بالائی دارند، به منظور رسیدن به ظرفیت تعریف شده به سرمایه در گردش جهت تامین مواداولیه نیز نیازمند هستند که در این رابطه هم برای سال آتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از طریق بازار بورس و ارائه سهام شرکت، بخشی از منابع مالی لازم را تامین نماییم.

او همچنین محدودیت‌هایی که درتجارت بین‌الملل وجود دارد را یادآور شد و افزود: تحریم‌های ظالمانه و مشکلات نقل و انتقال وجوه تجارت خارجی (واردات و صادرات) از یک طرف گریبان‌گیر صنایع شده است و از طرف دیگر محدودیت‌هایی که در قوانین صادرات و واردات بوجود آمده است منجر به کندی و هزینه‌دار شدن تجارت خارجی شده است، این در حالی است که واردات و صادرات کشور به دلیل مشکلات نقل و انتقال وجوه و طولانی شدن مراحل کار، هزینه‌های سنگینی را به‌دوش صنایع گذاشته است .

 وی در ادامه بر لزوم ایجاد توازن در زنجیره فولاد و مدیریت بازار با همکاری واحدهای تولیدی، انجمن فولاد ایران و هم‌چنین وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک تاکید کرد و گفت: باید سازمان‌ها و نهادهای یاد شده در تسریع و تسهیل در امور صنایع تلاش کنند و مراحل مجوزها و تخصیص ارز را با حداقل زمان انجام دهند و در کاهش هزینه‌ها مساعدت‌های لازم را به‌عمل آورند.

مدیرعامل شرکت فولادصنعت بناب در پایان اظهار داشت: امسال که با عمل به شعار جهش تولید و ثبت رکوردهای متعدد که از بدو تاسیس بی‌سابقه بوده است، مجتمع فولادصنعت بناب توانسته در عرصه‌های مختلف نیز چهره درخشانی از خود داشته باشد که در زمینه عملکردی درون‌هلدینگی گروه مالی گردشگری رتبه اول، عنوان صادرکننده نمونه، نشان عالی مسوولیت‌پذیری اجتماعی و چهره نامی صنعت کشور، نشان عالی رضایتمندی مشتری و روابط‌عمومی و اموربین‌الملل برتر را نیز به دست آورد، ضمن آن‌که این شرکت سعی کرده است در عمل به مسوولیت‌های اجتماعی به‌طور ویژه در بحث شیوع بیماری کرونا با تامین اکسیژن بیمارستان‌های شهرستان‌های منطقه و استان‌های همجوار و تهیه ‌و توزیع بسته‌های معیشتی به آسیب‌دیدگان ناشی از این اپیدمی ، نقش‌آفرینی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز