خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن فولاد هشدار داد:

رانت 40 درصدی، پاداش صنایع پایین‌دستی نقض‌کننده تعهد/ بر عملکرد خریداران شمش و ورق نظارت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۲۸۲

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه اعمال نظارت در صنایع بالادستی فولاد انجام می‌شود ولی در صنایع پایین‌دستی انجام نمی‌شود، گفت: برخی از تولیدکنندگانی که از طریق سامانه «بهین یاب» وزارت صمت به بورس معرفی می‌شوند و شمش یا ورق گرم می‌خرند؛ این شرکت ها باید تولیداتشان را برای عرضه، به بورس بیاورند اما درصد قابل‌توجهی از این افراد به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و تأسف‌بارتر اینکه نه‌فقط برخوردی با آنان نمی‌شود بلکه به خریدهای مجوزدار خود از بورس هم ادامه می‌دهند.

به گزارش ایلنا، نادر سلیمانی اظهار داشت: دولت با تعیین قیمت پایه سعی در کنترل بازار دارد اما این قیمت‌ها را اگرچه صنایع بالادستی رعایت می‌کنند اما صنایع پایین‌دستی خلف وعده کرده و با عدم ایفای تعهدات خود؛ تفاوت حاشیه سود بورس و بازار را به 40 درصد رسانده است. این در حالی است که هر کسی که خریدار مواد اولیه از بورس کالا است باید ملزم باشد، کالای تولیدی خود را بر اساس یک فرمولی حتماً در همان پلت فرم در بورس کالا عرضه کند.
وی تأکید کرد: مسوولان گمان می کنند با پایین نگهداشتن قیمت‌ها در بورس که قابل نظارت است، کاستی های بازار برطرف می شود و محصول ارزان به مصرف کننده می رسد اما واقعیت آن است که برخی شرکت های خریدار مواد اولیه به جای آنکه محصول تولیدی خود را در بورس عرضه کنند، عمده محصولاتشان را در بازار آزاد با قیمت های بیشتر به مردم می فروشند و نظارت باید در این حوزه نیز برقرار شود. 
این فعال صنعت فولاد افزود: ما در دو سال گذشته این نکته مهم را بارها اعلام کردیم و همچنین به وزارت صمت نیز در این مورد اعتراضاتی داشته‌ایم اما تاکنون اقدامی در خصوص اصلاح این روند رانت زا، انجام و مشاهده نشده است و خریداران شمش و ورق فولاد کماکان اقدام به خرید و فروش در بازار می کنند.
وزارت صمت بر خریداران مواد اولیه نظارت کند
سلیمانی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که وزارت صمت باید بر آن نظارت و دقت بیشتری داشته باشد، ایفای تعهدات شرکت هایی است که از بورس مواد اولیه خریداری می‌کنند.
به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، در اینجا سیستم‌های نظارتی باید نظارت‌های خود را افزایش دهند. هر کسی که خریدار مواد اولیه از بورس کالا است باید ملزم باشد، کالای تولیدی خود را بر اساس یک فرمولی حتماً در بورس کالا عرضه کند تا سود منطقی نصیبش شود و اینجاست که محصول با قیمت عادلانه به مردم می رسد.
او اضافه کرد: با وجود اینکه در شیوه‌نامه اخیر هم بر این مسئله تأکید شده، ولی عده زیادی این قانون را اجرا نمی‌کنند و وزارت صمت و سایر دستگاه‌های نظارتی در این زمینه نظارت عالیه انجام نمی‌دهند و این مسئله باعث شده تفاوت سود حاشیه بازار با بورس بین 35 تا 40 درصد باشد.
سلیمانی متذکر شد: امروز قیمت شمش در بورس 80 درصد قیمت CIS است و همین مقدار نیز برای قیمت ورق گرم تعیین شده است. یعنی شمش 10 هزار تومان و ورق 12 هزار تومان در بورس کالا به فروش می‌رسد. این کالاها مورد مصرف مقاطع مثل میلگرد و تیرآهن و ... است. بر این اساس محصولات تولیدشده حداکثر باید 10 درصد بالای این ارقام در بازار فروخته شود اما اگر امروز قیمت بگیرید خواهید دید که 35 تا 40 درصد تفاوت قیمت بین بورس و حاشیه بازار وجود دارد که البته در دوران نوسان نرخ دلار این فاصله به مراتب بیشتر بود.
او با تأکید بر اینکه بورس محل تلاقی عرضه و تقاضاست اظهار کرد: لزومی به تعیین قیمت پایه از سوی دولت وجود ندارد، زیرا بورس کالا، بازاری شفاف است که باید رقابت واقعی عرضه‌کنندگان و خریداران، قیمت‌ها را مشخص کند.
سلیمانی کرد: طبق شیوه‌نامه تمام خریداران مواد اولیه از بورس ملزم هستند 90 تا 93 درصد از تولیدات خود را در بورس عرضه کنند. البته در صنایع خودروسازی به‌گونه‌ای دیگر قرار است عمل شود. اما در سایر صنایع مثل میلگرد و تیرآهن طبق سازوکاری که بورس تعیین می‌کند باید عرضه‌ها در بورس صورت گیرد.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: باوجود تأکیدات مکرر و الزامات قانونی اما این تعهدات انجام نمی‌شود و محصولات تولیدشده در حوزه نورد، کمتر به بورس وارد می‌شود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز