خبرگزاری کار ایران

رانت حوزه فولاد به کدام افراد رسیده است؟

محصول نوردکارانی که شمش ارزان خریدند، در بازار سیاه فروخته شد!/ عرضه‌های نمایشی در رکود فصلی بازار

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۶۹۰

بررسی آمارها و روند معاملات شمش در ماه های گذشته نشان می دهد نوردکاران علیرغم تامین مواد اولیه خود از بورس کالا و خرید شمش با قیمت های پایین، تنها 30 درصد محصولات خود را در بورس عرضه کرده اند و مابقی محصولات آنان سر از بازار آزاد و با قیمت های بسیار بالاتر از نرخ های کشف شده در بورس در آورده است. البته ناگفته نماند که این گروه در چند هفته اخیر به صورت نمایشی اقدام به افزایش عرضه های خود در بورس کرده اند در حالی که بازار به واسطه سرمای زمستان و کاهش تقاضای فصلی به دلیل کم شدن فعالیت های ساختمانی و ساخت و سازها با رکود نسبی مواجه است.

به گزارش ایلنا، این گروه مخالفت های زیادی با بند 8 شیوه نامه فولاد که فولادی ها را ملزم به عرضه تمام محصولات خود در بورس می کرد نیز داشت و آمارها نشان می دهد که نوردکاران در نبود نظارت وزارت صمت به راحتی محصولات تولیدی خود را در بازار آزاد و با نرخ دلار آزاد به فروش می رسانند. 
حال سوال مشخص فعالان حوزه فولاد از نوردکاران این است، آنان که ادعای تولید دارند، زمانی که شمش را با نرخ های کمتر از 10 هزار تومان در ماه های گذشته از بورس خریداری می کردند چرا میلگرد را در بازار آزاد بالای 15 هزار تومان فروخته اند؟ آیا نهادهای نظارتی و وزارت صمت نباید با مقایسه حجم خرید شمش و حجم عرضه و فروش مقاطع فولادی نوردی ها در بورس، این افراد را مورد بازخواست قرار دهند؟
رانت 60 میلیارد تومانی تنها در یک ماه
در این زمینه رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: فروش شمش، اسلب و ورق که عرضه آن ها در بورس طی ماه های گذشته با قیمت های پایین و بعضا دستوری صورت گرفته سبب توزیع رانت گسترده ای در میان برخی شرکت های نوردی که در قالب سامانه بهین یاب اقدام به خرید از بورس کردند، شده است چراکه این شرکت ها علیرغم استفاده از فضای بورس برای خرید مواد اولیه با قیمت های پایین، محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه نکرده اند که آمار در این زمینه شفاف است.
وی عدم شفافیت شرکت های نوردی را عامل این رانت دانسته و اظهار داشت: از میان تولیدکنندگان نورد مقاطع طویل تنها یک شرکت در بازار سرمایه و بورس حضور دارد که می توان مدعی بود اطلاعات شفافی در اختیار بازار می گذارد. اطلاعات 6 ماهه این شرکت نشان می دهد، در مدت مذکور به ازای هر کیلوگرم 2 هزار تومان سود ثبت کرده است که با احتساب متوسط قیمت 7 هزار تومانی شمش در ابتدای سال جاری، به معنای سود بالای 20 درصد شرکت های نوردی در این مدت ناشی از اختلاف میان شمش و محصولات طویل است. اختلاف قیمت میان شمش و نورد در تمام دنیا 7 تا 10 درصد است و چطور یک شرکت سود بالای 20 درصدی را کسب می کند؟  آیا این مسئله به معنای رانت نیست؟
شهرستانی معتقد است: برخی نوردکاران، فقط طی مهر ماه سال جاری بالغ بر 60 میلیارد تومان از طریق رانت به جیب زدند و مداوم در دولت، مجلس و سایر نهادها در حال رایزنی هستند. این افراد تمام سرمایه انجام شده برای احداث کارخانه را فقط در طول یکسال از این رانت عظیم بازگشت می دهند! به جای تمرکز بر عرضه فولادی میانی باید بر افزایش عرضه محصولات نهایی مورد استفاده مردم اصرار شود.
وی ادامه می دهد: میزان شمش فولادی که در مهرماه امسال تحویل نوردکاران شده 480 هزار تن و میزان معامله محصولات نوردی 222 هزار تن بوده است. در حالی که طبق مصوبات کارگروه تنظیم بازار، باید 287 هزار تن محصول عرضه می شد. لذا 65 هزار تن محصول در بورس کالا عرضه نشده و به طور خوش بینانه در بازار به فروش رسیده است.
رانت خواران پر سروصدا!
مرتضی مشایخی کارشناس بازار فولاد نیز در این باره گفت: در شرایطی که نرخ جهانی شمش فولاد در دنیا مشخص است و نرخ کشف شده این محصول در بورس کالا نیز برای همگان عیان بوده، کماکان نوردکاران به عنوان خریدار شمش دست از سروصدا و ایجاد حواشی علیه فولادسازان برنمی دارند. به بیان ساده، نوردکاران شمش فولاد را ارزان تر از نرخ های جهانی از بورس می خرند اما هر روز علیه فولادی ها نیز مصاحبه و جنجال به پا می کنند و عمده محصولاتشان را نیز با دلار آزاد در بازار آزاد به مصرف کنندگان مقاطع فولادی می فروشند.
معرکه گیری نوردکاران و زیان صنعت
احمد دنیانور عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم در این خصوص گفته بود:  نوردکاران به جای اینکه مسائل خود را درون خانواده فولاد مطرح کنند با معرکه گیری و سروصدا باعث شدند ساختار‌های قدرتمند صنعت فولاد در هم شکسته و افراد ناصالحی که هیچ صلاحیت اظهار نظر در حوزه فولاد را ندارند وارد شوند و اتفاقات ناخرسندی را در سال جهش تولید برای فولاد کشور رقم بزنند. این اتفاقات حاصلی نداشته و تنها سبب فروریختن قیمت سهام فولادی‌ها شده و در مقابل سودی نیز نصیب نوردکاران نشده است.
سود ناروای توزیع کنندگان در چند ماه اخیر
 در همین زمینه حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد می گوید که متأسفانه اغلب توزیع‌کنندگان محصولات فولادی طی ماه های گذشته، عملکرد قانونی و منطقی نداشته‌اند و پس از خرید مواد اولیه از بورس و فروش در بازار آزاد، چندین برابر زحمت تولیدکننده سود برده اند. 
وی گفت: این افراد بدانند که شاید در کوتاه ‌مدت، منافع زیادی عایدشان می شود اما این کسب سود سرشار و ناروا، نمی‌تواند پایدار باشد و در بلندمدت به همه آسیب می‌زند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز