خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار کالایی:

رانت گسترده فولادی به خریداران شمش رسیده است/ چرا نوردکاران شفاف نیستند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۵۶۷

یک کارشناس بازار کالایی می گوید که به دلیل شفاف نبودن عملکرد بخش پایین دست فولاد، نمی توان به طور دقیق رانت دریافت شده از سوی آن ها را محاسبه کرد اما موضوع عیان، این است که مرحله بعد از خرید شمش از بورس، شفاف نیست و طی ماه هایی که سقف قیمت در بورس حاکم بود، رانت گسترده ای به خریداران شمش رسیده است؛ برای رهایی از این توزیع رانت، باید همه زنجیره فولاد راهی بورس کالا شوند.

به گزارش ایلنا، علی بخشنده مدیر عملیات کالا و انرژی کارگزاری باهنر در خصوص رانت توزیع شده در صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد از عدم شفافیت در پایین دست رنج می برد و خریدها بعد از شمش و در پایین دست شفاف نبوده و همین موضوع باعث ایجاد رانت می شود. 

او افزود: برآورد میزان رانتی که خریداران در این مدت از آن بهره برده اند منوط به عرضه کلیه زنجیره فولاد در بورس کالا و به عبارتی ایجاد شفافیت است. در برهه ای که سقف قیمت در معاملات بورس تعیین می شد، شاهد رانت گسترده ای در بازار به نفع خریداران بودیم اما با توجه به باز شدن سقف قیمت در شیوه نامه، شکل گیری رقابت را در بازار شاهد هستیم و درنتیجه رانت حوزه مقاطع طولی فولاد به سبب عرضه در بورس کالا بدون سقف رقابت به حداقل رسید.
 
چرا پایین دستی ها شفاف نیستند؟
 
وی افزود: صنعت فولاد از این موضوع رنج می برد که در پایین دست فولاد، میزان عرضه ها و خریدها شفاف نبوده و درحالی که تولیدکنندگان بزرگی چون فولاد مبارکه و ذوب آهن از نبود ماده اولیه ، نبود گاز و قیمت گذاری رنج می بردند. از این رو اگر تمامی چرخه فولاد در بورس کالا و با مکانیزم عرضه و تقاضا، عرضه شود، هم مشکل عرضه ها رفع خواهد شد و هم مسئله قیمت گذاری از دستور خارج خواهد شد. 
 
این کارشناس بازار کالایی به رکود هفته های اخیر بازار اشاره داشت و گفت: این رکود صرفا مختص فولاد نبوده و در صنعت پتروشیمی نیز قابل مشاهده است و کاهش رقابت برای این محصولات در بورس ثبت شده است. تنها عامل این رکود عدم ثبات قیمت دلار و البته پیش بینی از کاهش قیمت ارز بوده و خریداران قیمت ارز را با دقت رصد می کنند. به هر حال بازارهای کالایی درمجموع در رکود است و عامل اصلی این رکود نرخ ارز است. 
 
رد ادعای نوردکاران
 
بخشنده در بخش دیگری از صحبت های خود و درخصوص برخی اظهار نظر نوردکاران مبنی بر اینکه نرخ های شمش در بورس کالا گران بوده و این موضوع عامل عدم معاملات شده است گفت: همانگونه که ذکر شد نوسانات نرخ ارز عامل اصلی کاهش حجم معاملات بوده و عامل دیگر قیمت های جهانی است. لذا در کنار نوسان نرخ ارز و افزایش آن و با توجه به افزایش قیمت های جهانی کامودیتی ها با فروکش کردن کرونا در جهان، چطور می توان از تولیدکننده شمش این انتظار را داشت که قیمت فروش خود را افزایش ندهد درحالی که ماده اولیه خود را با نرخ های جهانی خریداری می کند و قیمت تمام شده بالایی دارد. 
 
وی میزان عرضه های چند هفته اخیر فولادسازان در بورس کالا را افزایشی خواند و اظهار داشت: به دلیل الزام فولادی ها برای عرضه در بورس کالا حدود یک ماه و نیم است که حجم عرضه های فولاد در بورس افزایش یافته است و به واسطه همین الزام، تولیدکنندگان مقاطع طویل هم مجبور به حضور هستند. با این حال اگر خریدی انجام نمی شود یا محدود است، علاوه بر نوسان نرخ ارز می تواند افزایش عرضه ها باشد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز