خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی مطرح کرد؛

۳ هزار شاغل صنایع دستی و کارآفرین استان خراسان جنوبی بیمه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۴۴۳

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی از پوشش بیمه ۳ هزار نفر از شاغلان صنایع دستی، زنان، کارآفرینان استان خراسان جنوبی در این صندوق خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی شیرکانی باحضور در برنامه گفتمان هفته استان خراسان جنوبی هدف از سفرهای استانی را دستور مستقیم وزیر مبنی بر رسیدگی و توجه ویژه به 10 استان کم برخوردار کشور براساس معیارهای معاونت وزارت تعاون بیان کرد و گفت: براساس آنچه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستور داده است استانهای کم برخوردار فهرست شده و مقصد سفرهای استانی مدیران وزارت مطبوع قرار گرفتند بر همین مبنا پس از شناسایی موانع و مشکلات استانها رسیدگی به آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل بیمه درکشور گفت: تا سال ۸۴ هیچ بیمه‌ای برای غیرمزد بگیرها و افرادی که نقش مهمی در تعیین معیشت و امنیت کشور داشتند وجود نداشت، بنابراین این افراد از پوشش بیمه محروم بودند.

شیرکانی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی مبنی بر برخورداری تمام آحاد کشور از حق بیمه تامین اجتماعی گفت: باشکل گیری قانون ساختار و تاکید بر بیمه همگانی در کشور از سال ۱۳۸۴ این صندوق با عنوان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آغاز به کار کرد. به اعتقاد من صندوق بیمه اجتماعی یک صندوق انقلابی است و خدماتی که ارائه می‌دهد درسطح خدماتی است که صندوق‌های کشورهای پیشرفته درحال ارائه آن هستند کشورهایی که نگاه اجتماعی قوی‌ای به افراد جامعه خود دارند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی افزود: اگر می‌خواهیم عزت ملی خود را حفظ کنیم باید به روستاییان و عشایر به عنوان تولید کنندگان زنجیره غذایی کشور نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی درخصوص مزیتهای بیمه صندوق اجتماعی برای جامعه هدف نیز گفت: بیمه‌های اجتماعی معمولا چهار پوشش اصلی را ارائه می‌دهند، اما صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر سه پوشش اصلی مستمری بازنشستگی یا سالمندی، از کار افتادی و فوت را ارائه می‌دهد و مسئله بیمه درمانی نیز به وسیله دفترچه‌های درمانی روستایی به طور جداگانه توسط دولت ارائه می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی ادامه داد: حق بیمه این صندوق در کل 15 درصد است و در آن دولت به عنوان حامی جامعه هدف نقش کارفرمای بیمه شدگان صندوق را ایفا کرده و دوسوم حق بیمه شده یعنی 10 درصد را پرداخت می‌کند، این درحالی است که در سایر بیمه‌ها مانند تامین اجتماعی حق بیمه 30 درصد است که دولت فقط 3 درصد آن را پرداخت می‌کند و 27 درصد توسط کارفرما و شخص پرداخت می‌شود.

وی افزود: در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر 8 سطح حقوقی تعریف شده است و بیمه شدگان بنابر توان پرداختی خود می‌توانند یکی از آن را انتخاب کنند این سطوح از 27 هزار و 500 تومان شروع و تا 70 هزار تومان به طور ماهانه ادامه دارد، طبیعی است که دریافتی افراد نیز متفاوت خواهد بود.

 شیرکانی با تاکید بر جایگاه استان خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان دارای بیشترین جمعیت عشایری کشور گفت: با توجه به میزان جمعیت عشایری استان متاسفانه وضعیت پوشش بیمه‌ای قابل قبولی نداریم. به همین دلیل به 5 تعاونی دیگر در این استان امتیاز کارگزاری ارائه کردیم تا بتوانیم درپوشش بیمه‌ای آنها تسریع و تسهیل کنیم، این تعاونی‌ها به دلیل ارتباط مستقیم با تعاونی‌های عشایری و آنها نیز به دلیل ارتباط مستقیم با عشایر کشور بهتر می‌توانند در دستیابی به پوشش صد در صدی بیمه عشایر کشور موثر واقع شوند.

در نقل و انتقال بیمه‌ای هیچ مشکلی نداریم

در ادامه شیرکانی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان که درخصوص پرداخت همزمان حق بیمه در صندوق بیمه اجتماعی درسالهای گذشته و سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر و امکان تطبیق یا عودت آن گفت: یکی ازمشکلات گذشته صندوق عدم نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای از صندوق بیمه اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی بود که جزوی از دغدغه‌های اصلی بیمه شدگان دو سازمان بود اما با توجه و پیگیری‌های  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مصوبه‌های شورای عالی رفاه و با امضای رئیس جمهور این مصوبه به یک قانون تبدیل شد و امروز بیمه شدگان ما به راحتی می‌توانند سوابقی که در صندوق بیمه اجتماعی دارند را به سازمان تامین اجتماعی و یا برعکس انتقال دهند.

وی در ادامه توصیه کرد که بیمه شدگان هر دونهاد قبل از اقدام به نقل و انتقال بیمه‌ای از نظرات کارشناسان هر دو سازمان مربوطه استفاده و مزیتها و مزایای دو صندوق را در نظر داشته باشند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی درخصوص طرح ویژه صندوق بیمه اجتماعی در استان خراسان جنوبی نیز گفت: معتقدیم که بیمه زیربنای توسعه و نشان توسعه است، بنابراین در این استان با کمک استانداری، طبق تفاهمی مقرر شد حدود 3 هزار نفر از شاغلان صنایع دستی، زنان، کارآفرینان استان را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. زیرا این مسئله بسیار مهم بوده و می‌تواند در ایجاد آرامش خاطر برای این عزیزان و رفع ذغدغه آنها در سالهای از کار افتادگی یا سالمندی موثر و کمک کننده باشد. در استان خراسان جنوبی درسال گذشته ۳ هزار جذب جدید داشتیم و امسال نیز ۶ هزار جذب داشتیم و امیدواریم تا پایان سال نیز هزار جذب دیگر داشته باشیم.

وی با اشاره به آمار برابر تعداد روستاهای خالی و روستاهای دارای سکنه استان گفت: در استان حدود هزار و 780 روستای دارای سکنه و حدود همین تعداد نیز روستای خالی از سکنه داریم، اگر می‌خواهیم روستای پایداری داشته باشیم باید امید در روستاها را حفظ کنیم کاری که تمام دنیا به آن پرداخته است. بنابراین تلاش‌های ما در فرهنگسازی بیمه و امیدواری به روستاییان در ماندن در روستاها می‌تواند موجب حفظ امنیت غذایی کشور و مهاجرت معکوس شود.

با بیمه شدن سرپرست تمام اعضای خانواده او نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند

آیا بیمه شدگان می‌توانند خانواده خود را نیز تحت پوشش قرار دهند؟ سوال دیگری بود که توسط یکی دیگر از مخاطبان این برنامه مطرح شد، شیرکانی در پاسخ به این سوال نیز گفت: این بیمه یک بیمه اجتماعی است و با بیمه شدن سرپرست، خانواده او نیز تحت پوشش قرار خواهد گرفت، اما اگر می‌خواهند همسرشان یا عضو دیگری از خانواده خود را نیز بیمه کنند هیچ مشکلی وجود ندارد و به راحتی این اتفاق میافتد، که فکری بسیار اقتصادی است اما اگر این بضاعت را نداشته باشد تمام افراد تحت تکفل او از مزایای بیمه برخوردار خواهند شد و از این نظر با بیمه تامین اجتماعی هیچ تفاوتی نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز