خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد :

از مشکل تهیه مواد اولیه و صادرات تا اعتراض به حذف معافیت بیمه کارگاه‌های کمتر از 5 نفر

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۸۵۸

تحریم و افزایش مالیات‌ها و حق بیمه کارگران تاثیر مستقیمی بر روی اعضای اتحادیه کشباف و جوراب تهران گذاشته است

سید علی‌اصغر بهبهانی رئیس اتحادیه کشباف و جوراب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت اعضای این صنف گفت: 15 رسته عضو این صنف هستند که 12 رسته آنها تولیدی هستند و از تولید پارچه برای محصولات مختلف تا تولید پولیور، جوراب و تی‌شرت را شامل می‌شود و بعد از فرش و نخ جزو صادرکنندگان مهم هستند.

وی با اشاره به اینکه صنعت نساجی نیز متاسفانه مانند صنایع دیگر از سوی کشورهای خارجی به خصوص آمریکا تحریم شده است، افزود: حدود 4500 فعال صنفی در تهران در 12 رسته فعال هستند که اشتغال خوبی را ایجاد کرده‌اند و نه تنها نیاز داخلی را تامین می‌کنیم بلکه مازاد تولید نیز داریم و تا قبل از تحریم به کشورهای مختلفی همچون روسیه، انگلیس، بلژیک و آلمان صادر می‌شد و هم‌اکنون این ظرفیت وجود دارد که حتی برای 400 میلیون نفر نیز محصول تولید کنیم.

از مشکل تهیه مواد اولیه و صادرات تا اعتراض به حذف معافیت بیمه کارگاه‌های  کمتر از 5 نفر

بهبهانی افزود: تحریم تاثیر مستقیمی بر روی واحدهای ما گذاشته در حالی که به طور مثال یکی از واحدهای ما قبل از تحریم سالانه 6 میلیون دلار ارزآوری از صادرات داشت اما امروز اکثر تولیدکنندگان ما با 40 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند حتی تعدیل نیرو نیز کرده‌اند و تنها صادرات ما این روزها غیررسمی به کشورهایی همچون پاکستان است و امروز ما در تهیه مواد اولیه نیز دچار مشکلات اساسی هستیم و امروز حدود 100 هزار تن کمبود مواد اولیه داریم تا بتوانند واحدهای ما فعالیت کنند.

محمد کمال‌آبادی مدیر اجرایی اتحادیه نیز گفت: فعالیت کارگاه‌های ما فصلی است یعنی کارگاه‌های ما مثلا تابستان فعالیت می‌کنند و محصولات خود را آماده می‌کنند و برای زمستان عرضه می‌کنند. با توجه به اینکه کرونا از بهمن ماه سال قبل تقریبا در کشور دیده شد خیلی تاثیری برروی فروش سال قبل نداشت اما امسال کاملا به دلیل گسترش کرونا، متضرر شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مواد اولیه به شدت گران شده بلکه نرخ ثابتی نیز ندارد و دائم قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما زمانی که ارز ارزان می‌شود، قیمت مواد اولیه پایین نمی‌آید دلیل آن هم این است که کارخانه‌های تولیدکننده نخ به خصوص نخ آکریلیک مشتریان توانمندی پیدا کرده‌اند که در بخش فرش ماشینی فعال هستند و توانایی مالی خوبی دارند.

از مشکل تهیه مواد اولیه و صادرات تا اعتراض به حذف معافیت بیمه کارگاه‌های  کمتر از 5 نفر

کمال‌آبادی افزود: متاسفانه در این میان نقش دلالان و کسانی که انحصار تولیدات برخی کارخانجات را در دست دارند نیز پررنگ است. آنها محصولات را به دلیل آنکه نقدینگی دارند، می‌خرند انبار می‌کنند و بعد به قیمت‌های گزاف به تولیدکنندگان کوچکتر می‌فروشند. از سوی دیگر هرچند ما نیاز به واردات مواد اولیه داریم اما در بحث به‌روزرسانی کارخانجات تولیدکنندگان مواد اولیه نیز نیاز به توجه جدی داریم.

وی با اشاره به اینکه ما در بخش صادرات در داخل نیز دچار مشکلاتی هستیم، گفت: در یک دوره‌ای تعرفه صادرات محصولات ما کیلویی 15 دلار بود و هر کیلو حدود 3 پولیور را در بر می‌گرفت. 15 دلار زمانی که دلار 4000 تومان بود 60 هزار تومان هزینه داشت امروز همان تعرفه با قیمت دلار روز به رقمی بیش از 400 هزار تومان رسیده است به همین دلیل باعث شده بازار هدف ما مثلا کشور عراق دیگر اجناس ما را نخرند بلکه خودشان به داخل کشور می‌آیند، دلار خود را تبدیل به ریال می‌کنند و بدون پرداخت تعرفه و به صورت مسافری اجناس را می‌برند.

وی با اشاره به اینکه براساس قانونی که پیش از این وضع شده بود، برخی صنوف تا پنج نفر کارگر را می‌توانند استخدام کنند و از حق بیمه معاف می‌شود، گفت: مشاغلی که این معافیت را داشتند حدود 135 شغل بودند. طی سال‌های اخیر سازمان تامین اجتماعی فهرست این مشاغل را کاهش داده است و امروز فقط 32 شغل کاهش داده است. امسال سازمان تامین اجتماعی در مهر ماه دستورالعملی را با شماره 09/140 را صادر کرد که واحدهای جدیدالتاسیس دیگر مشمول به معافیت پنج نفر نیستند که همین مسئله لطمه بزرگی به اشتغالزایی و صنوف زده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث مالیات نیز هیچ کمک و استمهالی انجام نگرفته، گفت: متاسفانه سامانه‌ای که قرار بود وام 12 درصدی به صنوف بدهد دچار مشکلات عدیده‌ای بود و بانک‌ها تا جایی که می‌توانستند از پرداخت آن سر باز می‌زدند و سلایق شخصی را اجرا می‌کردند.

وی ادامه داد: علیرغم آنکه به دلیل گسترش کرونا و کاهش جدی درآمد صنوف اعلام شده بود مالیات‌ها کاهش پیدا خواهد کرد اما باز متوجه شدیم که در تبصره ماده 100 مالیات، پلکان‌های 5، 8 و 12 درصد تعیین شده است. همچنین ما توقع داشتیم که امسال ماده 97 مالیات‌های مستقیم اعمال نشود و در حالی که بر اساس این قانون فقط باید وضعیت تراکنش‌های کسانی که اظهارنامه نداده‌اند بررسی شود، شاهد هستیم که اداره مالیات به سراغ کسانی رفته است که اظهارنامه نیز تهیه کرده‌اند.

تاج‌میری دبیر هیات مدیره نیز گفت: صنف اتحادیه کشباف جزو صنوف مادر در حوزه پوشاک است که امروز در بخش تهیه مواد اولیه و همچنین فروش دچار مشکلات زیادی است و افزایش روزانه قیمت مواد اولیه و کاهش صادرات تاثیر زیادی برروی فعالیت تولیدکنندگان و فروشندگان گذاشته است. وقتی تقاضا برای خرده‌فروش کم شود این مسئله به صورت زنجیره‌ای تاثیر خود را بر تولیدکننده نیز می‌گذارد.

از مشکل تهیه مواد اولیه و صادرات تا اعتراض به حذف معافیت بیمه کارگاه‌های  کمتر از 5 نفر

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز