خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

لزوم تسهیل تهیه مواد اولیه و مبارزه با قاچاق کالا در بازار لوازم آشپزخانه فلزی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۵۹۶

تولیدکنندگان و فروشندگان بازار لوازم آشپزخانه فلزی از دولت تقاضا دارند شرایطی را فراهم کنند که مواد اولیه شامل آهن، آلومینیوم، مس و پلاستیک به راحتی به دست تولیدکنندگان برسد و همچنین با قاچاق کالا به شدت برخورد شود.

حسن حسنی سفید آبادی فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم آشپزخانه فلزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت فعالیت اعضای این صنف گفت: ما حدود 1800 عضو داریم که در حوزه لوازم فلزی آشپزخانه از قاشق و چنگال تا کلیه وسایلی که با تفلون و چدن ساخته می‌شود را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: تا دو سال پیش حدود 80 درصد محصولات که در بازار عرضه می‌شد خارجی بود اما با پیگیری و مسدود شدن مبادی ورودی کالاهای خارجی و بخصوص ورودی‌های قاچاق امروز صد در صد محصولاتی که در بازار عرضه می‌شود کاملا ایرانی است. البته قدرت تولید ما به شکلی نیست که همه نیازهای مصرف کنندگان را برآورده کند اما در حال حاضر جوابگوی درخواست‌های مشتریان است.

وی با اشاره به بالا بودن کیفیت محصولات داخلی گفت: بیشترین واردات ما از کشور چین بوده است اما باید اذعان کرد که بسیاری از محصولاتی که در داخل تولید می‌شود از محصولات کشورهایی همچون چین بهتر است حتی اگر به طور مثل کالایی با مارک فرانسوی وارد می‌شده این جنس در چین تولید شده است.

لزوم تسهیل تهیه مواد اولیه و مبارزه با قاچاق کالا در بازار لوازم آشپزخانه فلزی

فراهانی با اشاره به اینکه استقبال مردم نیز از کالاهای ایرانی بیشتر از کالاهای خارجی است افزود: کیفیت بالا و ضمانت کالا و خدمات پس از فروش باعث شده تا مردم خرید کالای ایرانی را به خرید کالای خارجی که هیچ پشتوانه‌ای ندارد ترجیح بدهد.

وی با اشاره به اینکه گسترش ویروس کرونا بر روی این صنف مانند صنف‌های دیگر نیز تاثیر گذاشته است افزود: این صنف از کرونا زیاد آسیب ندیده است و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند برداشتن تحریم دست ما نیست اما می‌توانیم آن را خنثی کنیم و ما تلاش کردیم این حرف را جامه عمل بپوشانیم و عدم واردات کالای خارجی نشانه‌ای از این رفتار است.

وی با اشاره به اینکه همچنان مشکلی به نام قاچاق کالا وجود دارد افزود: در سال‌های گذشته اگر کالایی وارد می‌شد واردکننده تلاش می‌کرد تا جنس باکیفیت را که برند معتبری دارد وارد کند اما امروز ما شاهد هستیم که متاسفانه اجناس درجه سه و بی کیفیت چینی وارد می‌شود در حالی که مشابه همان جنس در داخل با کیفیت بسیار بهتری تولید می‌شود.

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان گفت: تولیدکنندگان فقط از دولت تقاضا دارند شرایطی را فراهم کنند که مواد اولیه شامل آهن، آلومینیوم، مس و پلاستیک به راحتی به دست تولیدکنندگان برسد و همچنین با قاچاق کالا به شدت برخورد شود.

لزوم تسهیل تهیه مواد اولیه و مبارزه با قاچاق کالا در بازار لوازم آشپزخانه فلزی

وی ادامه داد: در دوره‌ای تولیدکنندگان بدون واسطه و بر اساس سهمیه‌ای که تعیین شده بود مواد اولیه مورد نیاز خود را از  کارخانه‌های تولیدکننده تهیه می‌کردند اما امروز با قوانین جدید مواد اولیه وارد بورس می‌شود و مثلا تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه باید آلومینیوم مورد نیاز خود را از طریق بورس تهیه کنند که شامل افزایش قیمت می‌شود و همین مساله باعث افزایش قیمت محصول نهایی نیز شده است.

فراهانی درباره صادرات کالاهای ایرانی گفت: هر چند گسترش ویروس کرونا بر روی صادرات نیز تاثیر گذاشته است اما هم اکنون به کشورهایی همچون عراق، افغانستان و کشورهای همسایه صادرات کالا داریم و ارزآوری خوبی ایجاد شده است. البته بر اساس دستور ستاد کرونا در مقطعی توزیع کنندگان داخلی و فروشندگان مجبور به تعطیلی شدند.

وی ادامه داد: دولت باید در بخش‌هایی همچون مالیات و بیمه فعالان این صنف را یاری کنند البته این صنف همچنان پویاست و به فعالیت خود ادامه می‌دهد هر چند نوسانات ارز بر روی فعالیت‌های ما نیز تاثیر گذاشته است.

فراهانی افزود: بیشتر مواد اولیه‌ای که ما در محصولات خود استفاده می‌کنیم داخلی و تولید داخل است اما متاسفانه با کاهش یا افزایش قیمت ارز قیمت این محصولات نیز تغییر می‌کند که جای تعجب است.

وی با اشاره به لزوم بروزرسانی فناوری‌ها در تولیدات محصولات ادامه داد: هر چند دولت باید از تولید حمایت کند و از تعطیل شدن کارخانه‌ها و بخصوص شرکت‌های بزرگ جلوگیری کند اما صاحبان این شرکت‌ها نیز باید خودشان دلسوز کارخانه خود باشند. بسیاری از کارخانه‌ها متاسفانه به رغم سودهایی که در طی سال‌های گذشته کسب کرده‌اند برای بروزرسانی هزینه نکردند و همین مساله باعث شده تا از دنیا عقب بیفتند و این عقب‌ماندگی باعث تعطیلی و ورشکستگی شده است.

وی ادامه داد: ما در صنف خود تلاش کردیم با بضاعت و امکاناتی که داریم توزیع‌کنندگان و فعالان این صنف را با مباحث علمی و حقوقی روز و با برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین و حضوری آشنا کنیم.

لزوم تسهیل تهیه مواد اولیه و مبارزه با قاچاق کالا در بازار لوازم آشپزخانه فلزی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز