خبرگزاری کار ایران

ساخت آب‌ شیرین‌کن جذبی توسط فولاد هرمزگان، گامی بزرگ در راستای اقتصاد مقاومتی

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۸۸۸

گروه فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش برای تمامی محصولات مورد نیاز خود که تولید داخلی ندارند، شرایطی فراهم می‌آورد تا با مشارکت شرکت‌های داخلی و دانش بنیان و با بهره گیری از دانش روز دنیا محصول موردنظر در داخل کشور تولید و بومی سازی شود.

به گزارش ایلنا، در همین راستا شرکت فولاد هرمزگان درحال ساخت پایلوت آب شیرین کن جذبی بوده که محصول تحقیق و توسعه برتر کشور شد.

گفتنی است ساخت پایلوت محصول «سامانۀ آب‌شیرین‌کن جذبی دوبسترۀ تک‌مرحله‌ای با مکانیسم بازیافت داخلی جرمی و حرارتی» معرفی‌شده توسط فولاد هرمزگان به ‌عنوان محصول تحقیق و توسعۀ برتر واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی کشور در سال ۹۹ انتخاب شد.

می دانیم که بیش از ۹۷ درصد آب‌های سطح زمین را آب شور تشکیل می‌دهد و ایران نیز برای مصارف خانگی و صنعتی و کشاورزی با بحران کم‌آبی مواجه است. در این شرایط آب دریا به‌عنوان یک منبع تمام‌نشدنی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

راه‌حل عملی برای رویارویی با مشکل کم‌آبی را روش‌های کم‌هزینه برای نمک‌زدایی از آب دریا و تولید آب آشامیدنی است که در آن، شرایط سازگاری با محیط‌زیست نیز دیده ‌شده است. یکی از این روش‌ها می‌تواند استفاده از آب‌شیرین‌کن جذبی باشد.

در فناوری‌های رایج آب‌شیرین‌کن میزان مصرف انرژی الکتریکی و گرمایی و به همین میزان نیز هزینۀ تعمیرات و نگهداری و تأمین قطعات مصرفی بسیار زیاد است، به‌گونه‌ای که معمولا هزینۀ آب تولیدشده بسیار زیاد است و همچنین مشکلات زیست محیطی پساب این روش نیز مطرح است، اما فناوری آب‌شیرین‌کن جذبی که کاملا جدید و در انحصار کشور ژاپن و سنگاپور بوده، برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود و در این موارد بهبود قابل‌ملاحظه‌ای دارد.

با بهینه‌سازی این طرح و تجاری‌سازی آن، هم از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هم در قیمت تمام‌شده، آب تولیدشده باکیفیت بسیار خوب و قابل رقابت با نمونه‌های تجاری موجود در بازار خواهد بود.

آب‌شیرین‌کن تولید شده توسط فولاد هرمزگان به‌دلیل امکان نمک‌زدایی ۱۰۰ درصد از آب دریا و با توجه به عدم بازگشت آب تغلیظ شده به دریا برخلاف فناوری‌های رایج، به اکوسیستم اطراف خود نیز هیچ‌گونه تنشی وارد نخواهد کرد و از این منظر با محیط‌زیست بسیار سازگار است.

از این رو اجرای این پروژه و اقدامات بعدی در جهت ساخت نمونه های صنعتی آن میتوان برای اقلیم کشور مخصوصا شهرهای ساحلی توجیه پذیر بوده و نیاز است که کشور به سمت استفاده از این تکنولوژی ها گام های اساسی بردارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز