خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن انبوه‌سازان:

نوردکاران، عمده تولیدشان را در بازار سیاه می‌فروشند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۰۸۷

بازار ساخت مسکن و نحوه عرضه محصولات نوردی ماجرای خاص خود را دارد. در شرایطی که براساس مصوبات و شیوه‌نامه جدید وزارت صمت، نوردکاران باید محصولات تولیدی خود را در بورس کالا و با قیمت عادلانه عرضه کنند، اما آمارها نشان می دهد آن‌ها درنهایت 30 درصد محصول خود را در بورس عرضه کرده و باقی را در بازار آزاد فروخته و بخشی هم صادر کرده اند.

به گزارش ایلنا، فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه‌سازان، محصولات «نوردی» را استراتژیک می‌داند چراکه در قیمت تمام‌شده مسکن نقش مهمی دارد اما متاسفانه برخی نوردکاران به عرضه در بازار سیاه مشغول هستند. این گفتگو را بخوانید:

در بررسی بازار محصولات نوردی، رشد قیمت قابل‌ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود. به نظر شما این رشد قیمت به چه دلیل اتفاق افتاده است؟
 
در گذشته، تعداد نوردکاران کشور محدود بود اما طی هفت سال گذشته، مخصوصاً، در سه سال اخیر، تعداد آن‌ها افزایش‌یافته و ظرفیت و توان تولیدی را بالا برده‌اند. دوره‌ای را پشت سر گذاشتیم که مشکل اساسی ما مقدار کم عرضه ها در بورس بود اما در چند وقت اخیر با اینکه شرکت‌های فولادی عرضه را افزایش داده‌اند ولی در حوزه توزیع محصول یعنی مرحله بعد از معامله در بورس، نظارت‌های لازم انجام نگرفت و درنتیجه، اکنون محصولات با قیمت‌های گزاف به دست مصرف‌کننده می‌رسد. متأسفانه باوجوداینکه شرکت‌های تولید فولاد، محصول خود را در بورس به نوردکاران می‌فروشند اما نوردکاران، تولیداتشان را عمدتاً در بازار سیاه به فروش می‌رسانند و در حقیقت آن‌ها هستند که قیمت را تعیین می‌کنند. اگر نوردکاران محصول را طبق قاعده تعریف‌شده  در بورس کالا عرضه کنند چنین سوءاستفاده‌هایی در نوردکاری رخ نخواهد داد.
 
به بازار سیاه محصولات نوردی اشاره کردید. آیا نوردکاران ملزم به عرضه محصولاتشان در بورس نیستند؟
 
عرضه محصولات نوردی در بورس سبب می‌شود قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضای منطقی تعیین شود و دست عرضه‌کنندگان برای تعیین قیمت محصولات، چندان باز نیست. وجود این شفافیت در بورس، انگیزه‌ای شده تا برخی تولیدکنندگان، محصول را کلاً در بورس عرضه نکنند. بنابراین، چنین شرایطی برای برخی اشخاص انحصار ایجاد می‌کند، درواقع اینکه چند درصد از تولیدات در بورس عرضه می‌شود موردتوجه ناظران نیست و اساساً عرضه‌های نادرست در بورس باعث می‌شود تا برخی از این موقعیت سوءاستفاده کنند. 
 
باوجود تأکید شیوه‌نامه وزارت صمت به نوردکاران برای عرضه بورسی تمام محصول خود، دلیل عدم تمکین آن‌ها چیست؟
 
اینکه نوردکاران باید همه محصول خود را در بورس عرضه کنند اتفاق بسیار خوبی است و در اتفاقی که به تازگی رقم خورده امکان خرید های 22 تنی هم در بورس فراهم شده تا تمام کسانی که می‌خواهند محصول خود را از بورس تهیه کنند، چنین دسترسی داشته باشند. 
قالب پروژه‌های شهری در همین تهران و اطراف آن، ساختمان‌های چهار یا پنج طبقه است که کل سبد مصرفی آن‌ها نهایت 50 تن است که در شهرستان‌ها این عدد کمتر است که در گذشته با توجه به بالا بودن حجم سبدهای عرضه شده در بورس این مسیر برای خریداران کوچک مهیا نبود که امروز این اتفاق رقم خورده است. 
باید به این نکته توجه داشت که فولاد و محصولات تولیدشده آن از استراتژیک‌ترین مصالح ساختمانی در کشور است که علاوه بر استفاده به‌عنوان اسکلت فلزی، میلگرد و اتصالات و... در اجزای ساختمان مانند آسانسور، در و پنجره، شیرآلات و دستگیره و... مصرف دارد و در قیمت تمام‌شده یک ساختمان تأثیر زیادی دارد.
 
آیا شما خرید خود را از بورس انجام می‌دهید؟
 
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم ، عرضه محصولات در بورس ، به اندازه کافی نیست و همین محدودیت عرضه سبب می‌شود ناگزیر به تأمین نیاز از بازار آزاد باشیم که در این زمینه وزارت صمت باید شرایطی را فراهم کند تا خریداران محصولاتی نظیر میلگرد و تیرآهن، بورس را به‌عنوان مرکز خرید خود بشناسند و نه بازار سیاه را.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز