خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران اعلام کرد؛

افزایش 118 درصدی قیمت مسکن و گران فروشی نوردکاران

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۹۵۷

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: به غیر از زمین، مهمترین نهاده ای که قیمت تمام شده ساخت و ساز را تشکیل می دهد، مصالح ساختمانی از جمله محصولات فولادی و آهنی است که طی ماه های اخیر نوردکاران تنها بخشی از محصول خود را در بورس عرضه کردند و حدود 70 درصد آن را یا صادرات کرده یا به واسطه ها در بازار آزاد فروختند که این موضوع در افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مسکن اثرگذاشت.

به گزارش ایلنا، طی سال های اخیر به ویژه در دوسال گذشته شاهد رشد شدید قیمت مسکن در سراسر کشور هستیم. به غیر از زمین، مهمترین نهاده ای که قیمت تمام شده ساخت و ساز را تشکیل می دهد، مصالح ساختمانی است که دراین میان محصولات فولادی و آهنی بخش عمده آن را تشکیل می دهد. این درحالی است که در این مدت این بخش از محصولات شامل تیرآهن، میلگرد و .. با رشد قیمت بالایی همراه بوده و باعث رشد بیش از حد قیمت مسکن شده است.

دراین زمینه نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: هرچند درماه های اخیر به دنبال کاهش نسبی قیمت ارز، اندکی از قیمت محصولات فولادی کاسته شده است، اما همچنان این محصولات با قیمت بالایی به دست انبوه سازان مسکن می رسد.
ایرج رهبر با بیان اینکه طی ماه های گذشته فروش محصولات نوردی به انبوه سازان با قیمت های بالا انجام شد، افزود: درحالی که قیمت هرکیلو میلگرد در بورس کالا حدود 8 هزار تومان بود این محصول با قیمتی حدود 14 هزار و 700 تومان به دست انبوه سازان می رسید، هرچند که اکنون این نرخ به حدود 11 تا 12 هزار تومان رسیده ولی همچنان اختلاف بالایی دارد.
وی ادامه داد: عرضه محصولات فولادی در بورس برای جلوگیری از دلال بازی و شفافیت قیمت انجام شد، اما عرضه خارج از بورس و حضور فعال دلالان در این عرصه باعث شده است تا این محصولات به قیمتی بالاتر از نرخ بورس به دست مصرف کننده برسد.
وی با اشاره به این که محصولات فولادی خارج از بورس در اختیار دلالان است، اظهارکرد: این موضوع باعث وارد شدن لطمه به بخش ساختمان شده است.
این مقام مسئول صنفی تاکید کرد: علاوه براین، نوردکاران تنها بخشی از محصول خود را در بورس عرضه می کنند و حدود 70 درصد آن را یا برای صادرات عرضه می کنند یا به واسطه ها می فروشند که این موضوع نیز به افزایش قیمت مصالح ساختمانی دامن زده است. 
 وی گفت: این موضوع فرصتی برای دلالان ایجاد کرده تا قیمت ها در بازار آزاد به مراتب بالاتر از بورس باشد و بدین ترتیب محصول با قیمتی بالا به دست انبوه ساز می رسد.
رهبر با اشاره به این که دستگاه های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند، درباره تاثیر عرضه خارج از بورس محصولات فولادی در بخش مسکن توضیح داد: مهمترین متغیر تعیین کننده قیمت مسکن، زمین است که حدود 50 درصد سهم دارد، اما پس از آن مصالح ساختمانی است که محصولات فولادی سهم بالایی در آن دارد.
وی افزود: حدود 70 درصد هزینه ساخت مسکن را مصالح تشکیل می دهد و 30 درصد مابقی به ماشین آلات و دستمزد ارتباط دارد. درحالی که در دو سال گذشته هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی حدود 700 تا 800 هزار بود هم اکنون با رشد قیمت مصالح و محصولات فولادی این رقم به حدود 5 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل 118 درصد رشد دارد که این رقم نسبت به سال 97 بیش از 200 درصد است. این رشد شدید علاوه بر ایجاد مشکل برای تولیدکننده و مصرف کننده برای دولت نیز مشکل ساز است به طوری که دولت برای اجرای طرح های بزرگ خود مانند طرح اقدام ملی مسکن با هزینه های سنگینی روبروست.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز