خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

مادر ورزش‌ها و حاشیه‌های پست دبیری فدراسیون/ خانواده دوومیدانی مدیری باتدبیر و فنی می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۴۴۵

چندی است فدراسیون دوومیدانی به عنوان یکی از رشته های المپیکی و مدال آور دستخوش تغییرات مداوم و عدم ثبات مدیریت در پست "دبیری" است و این تغییرات در کنار تصمیمات نسنجیده و سلیقه ای، انرژی، هزینه و توان مضاعفی را از این فدراسیون هدر داده تا جایی که خانواده دوومیدانی قبل از انتخاب رئیس جدید در حسرت داشتن دبیری هستند که امور اجرایی فدراسیون را با تدبیر و هوشمندی پیش ببرد و به حاشیه‌های سال های اخیر پایان دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مروری بر انتخاب دبیران پرتعداد فدراسیون و نگاهی به عملکرد آنها نشان می دهد دوومیدانی در این سال‌ها همواره از داشتن دبیری که با تکیه بر داشته‌های فنی و مدیریتی بتواند امور جاری فدراسیون را در مسیر آرامش و صلاح این رشته پیش ببرد، محروم بوده و تغییرات مداوم هم به این شرایط دامن زده است.

پس از ورود مجید کیهانی به فدراسیون دوومیدانی جایگاه دبیری در این فدراسیون پای ثابت حاشیه ها بود. کیهانی که ظاهرا قرار بود به محض ورود با احسان مهاجر شجاعی که یکی از مسببین ریاستش بود، در جایگاه دبیری همکاری کند، معادله ها را بر هم زد و پس از رسیدن به کرسی ریاست نتوانست به این همکاری ادامه دهد.

پس از اینکه مدتی فدراسیون بدون دبیر اداره شد در میان تمام اسامی مطرح شده و افرادی که پیشنهاد مجید کیهانی را برای نشستن در این جایگاه نپذیرفتند، فرامرز روستایی فر این مسئولیت را برعهده گرفت تا هر چه سریع‌تر حاشیه ها پایان پذیرد، اما دیری نپایید که او هم نتوانست بار مسئولیت این صندلی را به دوش بکشد و با وجود اختلافاتی که با رئیس فدراسیون داشت پس از یک ماه عطای کار را به لقایش بخشید و رفت.

باز هم صندلی دبیری خالی ماند با این تفاوت که این بار تعداد بیشتری نسبت به رئیس جدید بی اعتماد شدند و خیلی از افراد پیشنهاد دبیری را رد کردند. در نهایت مجید کیهانی با دعوت به کار از هاشم صیامی دبیر هیات دوومیدانی خراسان رضوی، فرد مورد نظر خود را انتخاب کرد. فردی که بدون چون و چرا و توان مخالفت با نظرات درست و غلط رئیس بتواند فدراسیون را از حاشیه ها رهایی ببخشد و در مسیر آرامش و بدور از جنجال هدایت کند.

اما پس از پایان دوره ریاست کیهانی و با حضور ایرج عرب در فدراسیون، به دلیل اینکه مدیر عامل پیشین باشگاه پرسپولیس هیچگونه شناختی از وضعیت فدراسیون دوومیدانی نداشت، در چند ماه نخست حضورش همچنان هاشم صیامی، کار دبیری را پیش برد، اما باز هم گمانه زنی‌ها در خصوص حضور فرد جدید در سمت دبیری فدراسیون دوومیدانی آغاز شد.

هاشم صیامی که وفادار به رئیس قبلی بود و سعی می‌کرد چینش مجمع انتخاباتی را به نفع او رقم بزند، باعث شد تا وزارت ورزش و جوانان به دنبال بالا گرفتن اعتراضات، دبیر جدیدی را برای دوومیدانی معرفی کند تا کار برگزاری مجمع را برعهده بگیرد.

صیامی که حتی با معرفی علی دانشمندفر بعنوان دبیر مجمع میدان را خالی نکرد، پس از اتمام ثبت نام کاندیدای پست ریاست، مجبور به ترک این سمت شد تا کار دبیری به پژمان معتمدی واگذار شود. البته در این میان و تنها برای چند ساعت حکم سرپرست دبیری احسان مهاجر شجاعی نیز در وزارت ورزش و جوانان مطرح شد که ظاهرا به سرعت از علنی شدن آن جلوگیری بعمل آمد.

معتمدی استاد دانشگاه و از مدرسین دوره های داخلی و بین المللی مربیگری دوومیدانی است، که پیشتر و در اقدامی عجیب در دوره ریاست کیهانی طی مکاتبه ای از کنفدراسیون آسیا درخواست شد تا دیگر از وی بعنوان مدرس بین المللی استفاده نشود.

با ورود پژمان معتمدی بعنوان دبیر، جامعه دوومیدانی انتظار داشت تا به وضعیت فدراسیون سر و سامان بدهد و بتواند شرایطی را مهیا کند که مجمع انتخاباتی دوومیدانی بدور از هرگونه حاشیه و کوچکترین دغدغه‌ای برگزار شود اما ظاهرا معتمدی نه تنها نتوانست بعنوان دبیر مجمع این مسئولیت را به نحو احسن انجام دهد بلکه به دلیل اتخاذ تصمیمات نسنجیده مورد اعتراض جمعی از خانواده دوومیدانی هم قرار گرفت.

از جمله ایراداتی که خانواده دوومیدانی به این دبیر جوان گرفت، عدم حضور مداوم وی در محل فدراسیون بود؛ معتمدی به واسطه تدریس در دانشگاه و داشتن سمت در فدراسیون‌هایی از جمله فوتبال و همگانی نمی‌توانست به صورت تمام وقت در فدراسیون حاضر شود. در حالی که نقش دبیری فدراسیون در پیشبرد امور جاری و اجرایی بسیار کلیدی است و پس از رئیس معمولا برعهده دبیر است اما معتمدی نتوانست با صرف زمان لازم مشکلات فدراسیون را کاهش دهد.

او به رغم سابقه حضور در سمت دبیری فدراسیون در سال‌های گذشته به دلیل اینکه زمان زیادی از اتفاقات، رویدادها و حاشیه های روز این فدراسیون دور بود و اطلاعات کافی از مناسبات جدید نداشت، باعث شد وقتی پس از مدتها به میدان مدیریت و تصمیم گیری بازگشت نتواند آنطور که باید و شاید شرایط را مدیریت کند.

از جمله تصمیات غلطی که پژمان معتمدی در اتخاذ آن تاثیرگذار بود، اعزام ورزشکارانی که فاصله چشمگیری با ورودی های المپیک داشتند به اردوهای برون مرزی و مسابقات بود تا بر فرض محال بتوانند به حد نصاب های تعیین شده دست یابند که البته در شرایط بد اقتصادی کشور تصمیم بجایی نبود و نقطه ضعف اصلی این ماجرا را می‌توان در نحوه عقد قرارداد با مربیان خارجی بدون توجه به کارنامه و سوابق کاری آنها دید که به واسطه این قراردادها تعهدات و بار مالی سنگینی را به فدراسیون تحمیل کرد و این ماجرا اعتراض تعدادی از قهرمانان و مربیان خوشنام داخلی را برانگیخت.

چندی پس از این تصمیم غیرحرفه ای، معتمدی در مصاحبه ای اعلام کرد که باید رزومه مربیان خارجی که با فدراسیون همکاری می‌کنند مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد که ظاهرا این امر باید پیش از برپایی اردوها صورت می‌پذیرفت نه پس از گذشت سه ماه از آغاز اردوی آماده سازی که دیگر بسیاری از پیامدهای آن اجتناب ناپذیر بود.

درست است که معتمدی این تصمیمات را به تنهایی اخذ نکرده اما در آن زمان ایرج عرب بعنوان سرپرست  سکان دار فدراسیون دوومیدانی بود؛ جدا از بحث اشتباه حضور عرب در این فدراسیون پایه و پر اهمیت، وی تمامی تصمیمات را از نظر فنی با نظر شخص معمتدی اتخاذ می‌کرد چرا که او را به عنوان یک نیروی فنی و به اصلاح "کار بلد " در کنار خود به کار گرفته بود تا از تجربه وی در سمت دبیری بهره مند شود.

در نهایت اصلی‌ترین و مهمترین ایرادات وارده به پژمان معتمدی بحث برگزاری مجمع انتخاباتی بود. کاری که نتوانست به خوبی عهده دار آن باشد. در حالی که بر سر زمان برگزاری مجمع همزمان با شیوع ویروس کرونا، اختلاف زیادی میان کاندیداهای دوومیدانی وجود داشت و این حاشیه‌ها تا آنجا پیش رفت که روسای هیات‌های استانی را نیز درگیر یک بازی انتخاباتی کرد. افرادی که ظاهرا به بهانه ویروس کرونا در مجمع حاضر نشدند که این هم خود گواه مدیریت ضعیف معتمدی در برگزاری مجمع بود. وقتی تصمیم برگزاری مجمع از سوی وزارت ورزش و جوانان اخذ شد، جا داشت که دبیر مجمع به طور جدی و با حساسیت این موضوع را پیگیری و از بروز هرگونه حاشیه جلوگیری کند که متاسفانه معتمدی از مسئولیتی که به او محول شده بود سربلند خارج نشد و آینده فدراسیون تحت الشعاع قرار گرفت.

به هر حال به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید در دوره جدید سرپرستی فدراسیون دو ومیدانی از معتمدی با توجه به عملکرد گذشته اش در سمت سرپرست دبیری استفاده خواهد شد یا فرد دیگری سکان این پست حساس و کلیدی را تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون و تعیین رئیس جدید عهده‌دار می شود. ولی آنچه مشخص است فدراسیون پایه و مادر دوومیدانی برای صندلی داغ و پرحاشیه دبیری، مدیری توانمند، کارکشته و آشنا به امور فنی می خواهد تا با تصمیمات به جا و سنجیده این رشته مدال آور و المپیکی را در مسیر رشد و پیشرفت هدایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز