خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

«قاچاق» مانعی در راه تولید ملی و پیشرفت اقتصادی کشور

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۷۶۷

یکی از موانع تحقق رونق تولید، «قاچاق» است که امروز به صورت دوطرفه درآمده است و علاوه بر واردات قاچاق، برخی اجناس مورد نیاز مردم و بخش کشاورزی نیز از کشور خارج می‌شود.

به گزارش ایلنا، سالهای متمادی است که کلید واژه هایی همانند اقتصاد مقاومتی، مبارزه با قاچاق کالا، برخورد قاطع با قاچاق سازمان یافته کالا، اهتمام به تولید ملی، پرهیز از وابستگی به دیگر کشورها، توجه به رونق اقتصادی و بیاناتی اینچنینی از کلام رهبر معظم انقلاب شنیده می‌شود و هرچند ازسوی متولیان امر این عمل مورد توجه قرار می‌گیرد اما همچنان باید با جدیت به راهبردهای آگاهانه ایشان توجه ویژه ای کرد.

به عنوان نمونه رهبر انقلاب در تیر ماه سال 81 در فرمان تاریخی که برای مبارزه با قاچاق داشتند، خطاب به رئیس جمهور وقت تاکید کردند: «گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند.»

نکته سنجی های ایشان در موضوع اقتصادی و توانمند شدن کشور در سالهای بعد هم ادامه یافت به گونه ای که در یکم فروردین 96 ضمن برخورد صریح با کالاهای قاچاق فرمودند: «برخی اجناس اساسی اگرچه در کشور تولید نمی‌شوند اما قابلیت تولید را دارند، بنابراین باید با رفع موانع و تولید آن‌ها، از وارداتشان به کشور جلوگیری کرد.»

وی در همان سخنرانی با اشاره به آمارهای بالایی که درخصوص قاچاق کالا به کشور مطرح می‌شود، برخورد قاطع و اساسی با این پدیده‌ی بسیار مخرب را در گروی مبارزه با باندهای قاچاق دانستند و افزودند: حجم عمده‌ قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد وارد کشور می‌شود.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با انتقاد از کج‌فهمی در مبارزه با قاچاق و برخورد با مغازه‌داران خُرد و یا برخی مرزنشینان که امرار معاش مختصری از طریق جابه‌جایی کالا دارند، افزودند: منظور از مبارزه با قاچاق این‌گونه موارد نیست، بلکه باید با باندهای قاچاق برخورد شود.

این کلید واژه ها و بیانات ایشان همچنان ادامه دارد به گونه ای که در اردیبهشت امسال در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی فرمودند: یکی از موانع تحقق رونق تولید، «قاچاق» است که امروز به صورت دوطرفه درآمده است و علاوه بر واردات قاچاق، برخی اجناس مورد نیاز مردم و بخش کشاورزی نیز از کشور خارج می‌شود.

در همین رابطه و پیرو منویات ایشان، سخنان و راهبردهای زیادی از سوی متولیان امر مطرح شده است و تاحدود زیادی نیز مسئولان ذیربط و تلاشگران کشورمان به جلوگیری از این پدیده شوم و ناپسند می پردازند که نمونه بارز آن را می‌توان در قاطعیت اخیر قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی جستجو کرد؛ لیکن در این میان راهبردهای زیادی همچنان از سوی قاچاقچیان و عوامل آنها برای دور زدن قوانین و ورود و خروج کالاها انجام می گیرد که می توان با تداوم برخوردهای قاطع مانع این پدیده شوم در هر زمینه ای شد و به تولید داخلی کمک روزافزونی کرد و رونق اقتصادی را مدنظر قرار داد.

در همین زمینه معدود افراد سودجود در سالهای اخیر با دست گذاشتن روی برخی کالاها و آسیب زدن به تولید ملی به دنبال واردات برخی اقلام خاص بوده اند و از کنار آن نه تنها به سودهای هنگفتی دست یافته اند بلکه آسیب جدی به نظام اقتصادی کشور زده اند.

یکی از همین کالاهای مورد توجه واردات لوازم یدکی خودروهای سنگین بوده است که در سالهای اخیر بعضی سودجویان به سوء استفاده از آن پرداخته اند و لطمه های متعددی به سیستم مالی زده اند.

شهریار جان فدا یک فعال اقتصادی با اشاره به شگردهای قاچاق کالا در حوزه لوازم یدکی خودروهای سنگین در سنوات گذشته گفت: با سیستمی شدن و کنترل کارت‌های بازرگانی تا حدی چالش واردات غیرقانونی کنترل شده است.

وی با اشاره به موضوع واردات برخی کالاها به‌صورت قاچاق در سالهای گذشته گفت: طی سالهای اخیر موضوع کارت بازرگانی یک‌بار مصرف یا به‌عبارت دقیق‌تر کارت‌های بازرگانی یک‌سال مصرف کنار بحث قاچاق کالا به یکی از چالش‌های اصلی تجارت خارجی ایران تبدیل شده است.

وی افزود: بر همین اساس سودجویان در سنوات قبل و پیش از سیستمی شدن و افزایش استفاده از سامانه‌ها با سوءاستفاده از اسناد کاغذی و کارت‌های بازرگانی به نام اشخاص دیگر اقدام به قاچاق کالا و واردات انواع کالا به نام اشخاص دیگر از مبادی رسمی کرده‌اند.

جان فدا به برخی سوءاستفاده‌ها در زمینه قاچاق کالا و واردات از گمرکات شمالی در سالهای گذشته اشاره کرد و متذکر شد: چالش استفاده از کارت بازرگانی یک‌بارمصرف از مرزهای شمالی کشور نیز جریان داشته و بایستی گزارش شفاف از سوء استفاده‌های صورت‌گرفته در این خصوص ارائه شود.

وی تصریح کرد: همچنین روش‌هایی مثل استفاده از برگ سبز گمرکی یک محموله برای تطبیق محموله‌های دیگر موجود در انبارها و همچنین استفاده از اسناد گمرکی برای توجیه کانتینرها و محموله‌های غیر از جمله چالشهایی بود که در سنوات گذشته دامنگیر اقتصاد کشور بوده است.

وی همچنین راجع به برخی سوء استفاده‌ها در خصوص واردات بعضی کالاهای مربوط به خودروهای سنگین گفت: متأسفانه در سنوات گذشته برخی سوءاستفاده‌ها از سوی بعضی شرکت‌های کشورهای همسایه انجام گرفته و کالاهای مورد نیاز (لوازم یدکی) را وارد کشور کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این تخلفات در سنوات گذشته اتفاق افتاده است گفت:متخلفان با اسناد غیرواقعی اجناس ذکرشده را وارد کرده‌اند که باید با متخلفان این حوزه برخورد کرد.

جان‌فدا با ابراز اینکه در حال حاضر سیستم گمرکات و برخورد با متخلفان جدی‌تر و هوشمندتر شده است، گفت: متأسفانه تخلف ذکرشده در سنوات گذشته اتفاق افتاده اما اسناد آن به‌صورت دقیق برای مراجع قضایی که نیازمند تحقیق هستند، موجود است.

حال با توجه به صحبت‌ها و سخنان مطرح شده می توان گفت که برخی دغدغه ها همانند نظارت بیشتر مبادی خروجی و ورودی، بازنگری در قوانین و نحوه اجرای به همراه برخورد قاطع با متخلفان می تواند تاثیر گذار باشد.

دورنمایی که این روزها از سوی قوه قضاییه و رئیس قاطع آن دیده می شود نشان از برخی تحولات در حوزه برخورد با قاچاق کالا می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی چندی قبل در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بندرعباس اظهار کرده بود: گمرکات، مرزبان واردات و صادرات هستند که باید این وظیفه را نظام یافته انجام دهند. امروز به واردات و صادرات نیاز داریم و باید این امور با ابزارهای پیشرفته و دیجیتال و شکل دادن به سامانه‌ها تسهیل شود تا گمرک بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: همه دستگاه‌ها در زمینه مبارزه با قاچاق کالا گزارش عملکردهای خوبی ارائه می‌کنند که همه گزارش‌ها صحیح است اما از سوی دیگر خیابان و بازار پر از کالای قاچاق است. این نشان می‌دهد آنچه در حال انجام است با آنچه باید انجام شود، تفاوت دارد و فاصله وضع موجود با وضع مطلوب زیاد است.

رئیس دستگاه قضا یادآورشد: وضعیت مبارزه با قاچاق کالا باید با قبل متفاوت بوده باشد و اقدامات انجام شده در کنترل و پیشگیری و فعال کردن سامانه‌ها در کاهش قاچاق تاثیر داشته، اما وضع موجود با آنچه باید باشد تفاوت زیادی دارد. بازنگاه فرآیندهای مبارزه با قاچاق کالا باید در همه بخش‌ها از جمله دستگاه قضایی، گمرک و بنادر اجرایی شود.

نگاه قاطع و دقیق رئیس دستگاه قضایی کشور، اهتمام قانونگذاران به برخورد با واردات کالا به صورت قاچاق و دقت نظر مسئولان اجرایی و دولت همه خبر از فصل نوینی برای مبارزه با متخلفان می دهد.

در این میان نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مبارزه با این تخلفات از ضروریات محسوب می شود.

مبارزه قاطع با قاچاق کالا و ارز به تولید جان دوباره می بخشد

سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره برخورد با قاچاق کالا گفت: مبارزه قاطع با قاچاق کالا و ارز به تولید جان دوباره می بخشد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت:  تاکید ایشان بر آتش زدن کالای قاچاق نشانگر شوم بودن این پدیده و لزوم مبارزه قاطع با آن است . البته مبارزه با دانه درشت‌ها و قاچاق سازمان یافته باید در اولویت باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی مهمترین نیاز مبارزه با قاچاق ، تعامل و همکاری همه سازمان ها و ارگان‌های مختلف و مشارکت بیش از پیش مجلس ، دولت و قوه قضائیه است.

قاچاق کالا همانند خنجر از پشت است

از طرفی دیگر امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که قاچاق کالا، خنجر از پشت است. باید دست سران فساد را کوتاه کرد و نمایندگان در مجلس از قوه قدرتمند نظارتی باید برای مقابله با مفاسد استفاده کنند.

وی اظهار کرد: فراکسیون دائما در گمرکات حضور داشته و نظارت و برخورد می‌کند به طوری‌که به قاچاق و مافیای قاچاق ورود کرده و دست سران مافیای قاچاق را قطع کردیم.

این روزها همه متولیان امر می توانند به ندای رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به تولید ملی و مقابله با واردات کالا به صورت قاچاق لبیک بگویند و با تکیه بر توان داخلی به مقابله با سودجویان بپردازند.

امید می رود با نگاه دلسوزانه همه دست اندرکاران شاهد رونق بیش از پیش تولید ملی و کاهش واردات بی رویه به ویژه واردات غیرقانونی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز