خبرگزاری کار ایران

فوق تخصص بیماری دیابت مطرح کرد:

توجه به آموزش مهم‌ترین راه پیشگیری از دیابت/ افزایش امید به زندگی در بین بیماران دیابتی

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۷۳۹

فوق تخصص بیماری دیابت، مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از چالش‌های عمده عرصه دیابت را توجه به آموزش دانست و گفت: باید پزشکان و بیماران در این زمینه آموزش‌های لازم را ببینند و با این بیماری آشنا شوند. اساس درمان در دیابت، آموزش است.

به گزارش ایلنا، دکتر ساسان شرقی فوق تخصص دیابت در حاشیه همایش دیابت گفت: آمارهای خوبی را در طی سال‌های گذشته از پیشگیری شیوع دیابت و بیماری دیابت داریم که شاید در کشورهای منطقه به این شدت دقیق نباشد.

وی افزود: با توجه به اینکه در 10 سال گذشته آمارهای ما هم جسته‌وگریخته بود و از شهرهای مختلفی آمارهای متفاوتی  داشته‌ایم ولی خوشبختانه در 10 سال گذشته در سطوح دانشگاهی و وزارتی توانسته‌ایم آمارهای قابل‌توجهی را بدست آوردیم .

وی در خصوص تشخیص و ارزیابی دیابت عنوان کرد: در بخش برنامه مبتنی بر شبکه‌های بهداشت و خانه‌های روستایی خیلی عالی عمل شده و حتی می‌توان گفت نه‌ تنها در تشخیص دیابت بلکه در درمان و پیگیری درمان بیماری به دستاوردهای مهمی در سطح جهانی رسیده‌ایم.

شرقی گفت: در حال حاضر کنترل دیابت در کشورمان هم‌سطح میانگین جهانی است و حتی در بعضی از مناطق در سطح کشورهای پیشرفته قرار داریم. مهم‌ترین دغدغه ما در حال حاضر داروها و ابزارهای درمانی است که در دسترس داریم.

وی ادامه داد: از طرفی استفاده از دارو‌های بهتر و دسترسی بیشتر به مراقبت‌ها و درمان‌های موردنیاز باعث عمر طولانی‌تر مبتلایان و در نتیجه افزایش هزینه‌های مراقبتی و پیشگیری یا درمان عوارض احتمالی در این افراد می‌شود. بیمار دیابتی که قبلاً شاید تا ۶۰ سال امکان زندگی داشت اکنون امید به زندگی بیشتری پیدا کرده است و دارو‌های جدید، کیفیت زندگی و کمیت آن را بهبود داده‌اند که نتیجه آن مراقبت و مراجعات بیشتر است.

دکتر شرقی ادامه داد:  در قیمت داروهای جدید کمی دغدغه وجود دارد و ممکن است که عده‌ای از مردم نتوانند تهیه کند ولی می‌توان این نوید را داد در حال طی کردن مسیری هستیم که بتوانیم با تولید داخل و حمایت دولت قیمت داروهای جدید را پایین‌تر بیاوریم تا بیماران بتوانند استفاده کنند.

 وی در خصوص میزان آگاهی مردم در خصوص پیشگیری از بیماری دیابت گفت حدود دو هزار و اندی اسم بیماری در کشور وجود دارد مانند سرطان، سرماخوردگی، کانسر پروستات  که هرکدام دارای یک اسم هستند و جمع این بیماری‌ها حدود ۲۰۰۰ عدد شده است و بی‌شک دیابت تنها بیماری است که در دنیا بیشترین تحقیق و مطالعه بر روی آن صورت گرفته است و می‌توان به‌جرات گفت بی‌تردید آموزش و آگاهی از دیابت از دسته کارهایی است که بیشترین بازخورد و آگاهی را در سطح جامعه داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز