خبرگزاری کار ایران

تأثیر یادگیری الکترونیک روی زبان آموزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۰۳۵

هدف از مقاله تأثیر یادگیری الکترونیک روی زبان آموزی ؛ تلاش برای تاثیر یادگیری الکترونیکی و زیر شاخه های آن مانند اینترنت،یادگیری انگلیسی بر اساس وب و یادگیری زبان با کمک کامپیوتر روی یادگیری زبان است.

ایلنا ؛ برتری عمده یادگیری الکترونیکی این است که تعامل- اشتغال ،توجه و انگیزش دانش آموزان را که شرط لازم برای یادگیری هستند را افزایش می دهد. با ظهور و ورود اینترنت و وب،یادگیری الکترونیکی بهبود یافت چون اینترنت زبان و منطق خود را داشت و محدود شده به یک فرهنگ نبود.

در واقع یادگیری انگلیسی با اینترنت چالش‌های ‌ مرسوم در نتیجه یادگیری است. اینترنت یک محیط واقعی-مجازی انگلیسی است.مردم با استفاده از اینترنت مستقل و خود مختار شده اند و آنها می توانند از کتاب‌ها و معلمان مانند چت روم‌ها و رسانه‌هایی که  مهارتهای شفاهی یادگیری را افزایش می‌دهند، مستقل شوند.

استفاده از  کتاب‌ها،نسخه‌های خطی و رسانه‌های اینترنتی (مثل وبلاگ‌ها،پاکدست ها،بوردهای پیغام و به اشتراک گذاری ویدیو) صورت های دیگر یادگیری الکترونیک هستند.اگرچه استفاده از رسانه ها و اینترنت چالش انگیز و وقت گیر هستند،اما آنها دانش آموزان را برای ایده های کاربردی و خلاقانه آماده می کنند.این مقاله تاثیر یادگیری الکترونیک و اجزای آن را روی یاد‌گیری زبان نشان می دهد.با استفاده از یادگیری زبان در این مقاله ما قصد یادگیری زبان دوم یا یادگیری زبان خارجی داریم.

یادگیری الکترونیکی چیست؟

آموزش از دور در همه دنیا غالب و شایع است و این می تواند با اینترنت،چند رسانه ای،سی دی ها،دی وی دی ها و در بسیاری اشکال دیگر انجام گیرد.چون آموزش زبان چالش انگیز و وقت‌گیر است و هزینه بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد،با استفاده از آموزش از راه دور و یادگیری الکترونیکی ما می توانیم مقدار مخارج و زمان را کاهش دهیم.

در ابتدا ما با تعاریف،مزایا و معایب یادگیری الکترونیک و اجزای آن بر یادگیری زبان شروع می‌کنیم،سپس یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی زبان را با هم مقایسه می‌کنیم و سر انجام با پاسخگویی به سئوال و مشکل این مقاله برخورد می‌کنیم ؛که سئوال زیر است:

-آیا یادگیری الکترونیکی جانشین مناسبی برای یادگیری سنتی در یادگیری زبان است؟

-یادگیری الکترونیکی چیست؟

یادگیری الکترونیک به طور عمومی مراجعه کننده به استفاده عمدی از اطلاعات شبکه‌ای شده و تکنولوژی اطلاعات در یادگیری و تدریس است.  یادگیری الکترونیک در این روش همچنین می‌تواند تعریف شود:کاربرد سیستم‌های الکترونیک مانند اینترنت،کامپیوتر،سی دی های چند رسانه ای که هدف آنها نیز کاهش دادن مقدار مخارج و اتفاقات و آمدن هاست.

حال که ما با تعاریف یادگیری الکترونیک آشنا شدیم،زمان آشنا شدن با ویژگی‌ها و مزایای یادگیری الکترونیک است.با دانستن ویژگیهای زیر ما می توانیم جهت دیدمان را به سوی یادگیری الکترونیک تغییر دهیم.

1)این فرایند یادگیرنده محور است و نقش معلم هدایت یا تسهیل کنندگی این فرایند است.

2)برای دانش اموزان دستیابی در هر مکان و زمانی راحت است.

3)این نوعی یادگیری اشتراکی است.

4) یادگیری الکترونیک سریع و پویا است و مقدار مخارج را کاهش می دهد.(مثل:زمان و هزینه سفر را برای دانش اموزان)

5)بموجب پرورش یادگیری خودگام دانش آموزان می توانند با سرعتی که ترجیح می دهند یاد بگیرند.

6) یادگیری الکترونیک تعامل میان دانش آموزان و مدرسان را افزایش می دهد.

7)یادگیری جامع؛به عنوان مثال آن،همه منابع آموزشی و ابزارهای ی مانند کلاس های مجازی و شبیه سازی را در بر می گیرد.

8)تمام فعالیت ها از جمله:ثبت نام،نظارت،کمک درسی با اینترنت انجام می شوند.

9)دروس با اساتید مختلف از مکان های مختلف آماده می شوند.

10)یادگیرندگان می توانند بیشتر از تخصص و ظرفیت خود یاد بگیرند.

اما در مجموع قابل توجه ترین مزیت بسیاری از انواع یادگیری الکترونیک این است که انعطاف پذیر و راحت هستند.

معایب یادگیری الکترونیک

با وجود مزایای یادگیری الکترونیک،آن بعضی معایب دارد که در زیر ذکر شده:

1) یادگیری الکترونیک ارتباط اجتماعی میان یادگیرندگان را کاهش می‌دهد.

2)بعضی از یادگیرندگان دانش اندکی راجع به  استفاده از اینترنت دارند تا جایی‌که آنها برای کار با آنها به طور مناسب ناتوان هستند.

3) یادگیری الکترونیک میزان جلسات رو در رو و نظارت معلمان روی یادگیرندگان را کاهش می دهد.

4)بعضی از معلمان تجربه و آشنایی اندکی با این نوع فرایند یاددهی یادگیری دارند.

5)تفاوتهای زبانی/فرهنگی.

6)هزینه های عجیب از طرف دانشگاه‌های مجازی.

7)محدودیت‌های تکنیکی.

8)عدم تعامل رو در رو با معلم.

چون یادگیری الکترونیکی در بعضی محیط های مجازی اتفاق می افتد،و غالبا بر اساس استفاده از اینترنت است و می تواند در بخش‌های مختلفی از دنیا انجام شود، مقدار تعاملات رو در رو ارتباطات اجتماعی را کاهش می دهد.همچنین،چون کاربران یادگیری الکترونیکی باید قادر باشند کار کنند با تکنولوژیهایی مثل اینترنت و کامپیوتر،آنها باید آشنا باشند با این چیزها،نداشتن دانش تکنولوژیکی می تواند برای کاربران مشکل ساز باشد.

تا به حال ما داشتیم در مورد تعاریف،مزایا و معایب یادگیری الکترونیکی صحبت می کردیم.حال زمان صحبت در مورد بخش‌های یادگیری الکترونیکی است.در ابتدا ما با تلویزیون به عنوان ابتدایی ترین وسیله الکترونیکی در مقایسه با اینترنت و کامپیوتر صحبت می کنیم سپس می رویم میان بازی‌های آنلاین،اینترنت،چند رسانه ای‌ها و وبلاگها.

  بخش‌های یادگیری الکترونیکی و تاثیرات آن روی یادگیری زبان

ابتدا وسایل الکترونیک؛ مزیت استفاده از وسایل الکترونیک مثل تلویزیون این است که آنها شامل صدا و حرکت هستند،بنابراین آنها می‌توانند توجه یادگیرندگان و بچه‌ها را به سادگی جلب کنند و مقدار توجه را تغییر دهند. توجه بیشتر به تلویزیون جلب شده ویادگیری بیشتری اتفاق می افتد. وقتی بچه ها توسط حرکات،صداها و تصاویر تلویزیون مجذوب می شوند،آنها در ابتدا تلاش می کنند آنها را تقلید کنند و تقلید می تواند برای بچه ها به عنوان اولین قدم در یادگیری در نظر گرفته شود.برای افزایش مقدار توجه با تلویزیون ،ما همچنین می‌توانیم از شخصیت‌های زن و برنامه های کوتاه استفاده کنیم.

ما می توانیم از بازیهای آنلاین به عنوان یک وسیله آموزش زبان استفاده کنیم.از آنجا که بازیها جالب هستند و توجه بیشتری از یادگیرندگان و بچه ها را جلب می کنند،آنها می توانند به طور مستقیم بخش‌های پیرو یادگیری زبان را تغییر دهند.

1)واژگان: با توجه به متن بازیها،یادگیرندگان با واژگان متفاوتی روبرو میشوند و سعی می کنند آنها را به راههای لذت بخش خودشان به کار برند و همچنین انگیزه خود را برای یادگیری افزایش دهند.

2)تلفظ:چون تلفظ یک بخش استرس زا از یادگیری زبان است ،بچه ها و یادگیرندگان می توانند بعضی بازی‌ها را بطور شفاهی بازی کنند و توانایی تلفظ و صحبت کردن خودشان را تقویت کنند و درجه اضطراب و اشتباهات‌شان را کاهش دهند.

برای تقویت تلفظ،یادگیرندگان همچنین می توانند از دیکشنری های آنلاین استفاده کنند.

 اینترنت و چند رسانه ای

برای یادگیری زبانی مثل انگلیسی با استفاده از تکنولوژیهای چند رسانه ای ،دانش اموزان باید خود هدایت شوند واستراژیهای جدیدی بکار برند.چون یادگیری زبانی مثل انگلیسی در یک روش ساختگی انجام می گیرد؛یادگیری انگلیسی با اینترنت و مولتی مدیا یک کار مشکل است.اینترنت به مردم کمک می کند تا با سخنرانان بومی از طریق چت روم و ایمیل ارتباط برقرار کنند.

در حقیقت دانش‌آموزان با استفاده از اینترنت در معرض یک محیط متنی قرار می‌گیرند.از طریق استفاده از اینترنت و وب،دانش آموزان می توانند شایستگی های خود را تقویت کنند ،آشنا شوند با فرهنگ های مختلف و مهارتهای ضروری خودشان مثل:گوش کردن،صحبت کردن،خواندن و نوشتن را تقویت کنند.

در یادگیری بر اساس وب و اینترنت ،اضطراب کاهش می یابد و پاسخها به سرعت انتقال می‌یابد و یادگیرنده مطمئن‌تر میشود.معلمان تلاش می کنند تا اینترنت را با سبک‌های تدریس مواد آموزشی خودشان ادغام کنند تا محیط یادگیری معنی دار خلق کنند.

ایمیل و اتاق های چت که از طریق اینترنت انجام می شود یک بخش مهم برای ارتباط بین یادگیرندگان و اساتید هستند و همچنین مهارتهای نوشتن یادگیرندگان را در زبان آموزی بهبود می بخشند.

یادگیرندگان با استفاده از اینترنت هم برای بالا بردن دقت و هم روان خوانی خودشان توانا هستند.مردم و یادگیرندگان با استفاده از اینترنت مستقل و خود مختار می شوند که بعضی عوامل مطلوب که بر این فرایند اثری می گذارند .

آیا یادگیری الکترونیکی جایگزین مناسبی برای شکل سنتی آموزش زبان است؟

با توجه به مزایا و معایب یادگیری الکترونیکی و شکل سنتی آموزش زبان ،ما می توانیم نتیجه بگیریم یادگیری الکترونیکی بهتر و مفیدتر از شکل سنتی است.چون در بخش‌های بیشتری از جهان یافت شده و برای استفاده آسانتر است.اما در بعضی از موارد،که ما به تکنولوژیها و وسایل الکترونیک دستیابی نداریم شکل سنتی بهتر ارائه شده است.

در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه که مردم به اینترنت و وسایل الکترونیک دستیابی دارند، یادگیری الکترونیکی برای استفاده بهتر است.اما در کشورهای توسعه نیافته که مردم دانش اندکی در مورد اینترنت و کامپیوتر دارند و تکنولوژی ضعیفی دارند ،آنها باید از شکل سنتی زبان آموزی استفاده کنند.چون تمام دنیا بسوی اینترنت و فناوری جهانی پیش می رود. یادگیری الکترونیکی به زودی جهان و روشهای تدریس را در بر می گیرد.به طور خلاصه،استفاده از یادگیری الکترونیکی یا شکل سنتی به دو فاکتور اصلی  توانایی یادگیرندگان و  دستگاه های تکنولوژی بستگی دارد.

 نتیجه گیری

تلاش ما در این تحقیق بر این بود اثرات یادگیری الکترونیکی را نشان دهیم و آن را با شکل سنتی زبان آموزی مقایسه کنیم.ما تلاش کردیم این مسایل را به یک راه قابل فهم و روشن ذکر کنیم.

ما تلاش کردیم بخشهای مختلف یادگیری الکترونیکی و اثرات آن بر زبان آموزی را توضیح دهیم و سرانجام تلاش کردیم به مشکلات مطرح شده توسط خودمان پاسخ دهیم.چون جهان پیشرفت می کند ،از یادگیری الکترونیکی،وسایل الکترونیک،اینترنت و کامپیوتر استفاده کنیم ،و همچنین فرایند یادگیری پیشرفت می کند و ما باید خودمان را با آن هماهنگ کنیم و قابلیتهایمان را بهبود بخشیم تا برای کار کردن با تکنولوژیها برای افزایش دانش‌مان توانمند شویم.

بیشتر معلمان و یادگیرندگان با تکنولوژی‌ها آشنا می شوند،آنها می‌توانند بیشتر استفاده کنند و آنها را با سبک‌های تدریس خودشان ترکیب کنند و این تکنولوژی‌ها معلمان را به ایده های عملی و خلاقانه مجهز می کنند و آنها می توانند روشهای التقاطی خودشان را ایجاد کنند.

همچنین ما باید بعضی برنامه ها را برای تدریس معلمان خود و دانش آموزان سازماندهی کنیم که چگونه از اینترنت و کامپیوتر استفاده کنند و اطلاعاتشان را در مورد مولتی مدیا و دیگر وسایل بهبود بخشند که بتواند برای زبان آموزی مورد استفاده قرار گیرد و در بتیجه آنها بتوانند با جهان باشند.

تهیه وتنظیم : وحید سلگی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز